Warszawa,
02
marca
2023
|
09:00
Europe/Warsaw

Automatyzacja rutynowych czynności i inteligentne filtrowanie obrazu w nowej Klasie E

Korzystając ze sztucznej inteligencji, nowa Klasa E wyręczy swoich podróżujących w aktywacji niektórych często używanych funkcji. Klienci będą mogli korzystać ze standardowych szablonów, a także tworzyć własne. Celem na przyszłość jest spersonalizowana automatyzacja rutynowych procedur – innymi słowy, zdolność pojazdu do nauki i ewolucja zgodnie z przyzwyczajeniami użytkownika. Ponadto Klasa E będzie dostępna z dodatkowym ekranem dla pasażera z przodu. Inteligentna funkcja przyciemnienia obrazu pozwoli mu oglądać dynamiczne treści bez potrzeby korzystania ze słuchawek oraz obaw o rozpraszanie uwagi kierowcy.

Tuż przed 8 rano zatrzymujesz się przed wjazdem na teren firmy, opuszczasz szybę kierowcy i okazujesz przepustkę albo korzystasz z identyfikatora, aby móc wjechać na parking – wiele osób właśnie w taki lub podobny sposób rozpoczyna swój dzień pracy. Regularnie powtarzane czynności wykonujemy także w czasie wolnym, na przykład w okresie od jesieni do wiosny po wieczornym treningu zawsze włączamy funkcję podgrzewania fotela. To tylko dwa z wielu przykładów sytuacji, gdy za pomocą tzw. rutynowych czynności Mercedes-Benz może ułatwić swoim klientom codzienne zadania.

Szablony oraz samodzielnie definiowane rutynowe czynności odciążą podróżujących, a jednocześnie pozwolą dostosować nową Klasę E do osobistych przyzwyczajeń. To nie wszystko: w przyszłości pojawią się procedury generowane przez sztuczną inteligencję.

W momencie wprowadzenia nowej generacji modelu na rynek dostępne będą następujące możliwości:

1.       Szablony: za pomocą szablonów klienci mogą eksperymentować z podstawowymi rodzajami wsparcia, które umożliwia sztuczna inteligencja samochodu. Przykładami są tutaj „chłodne dni” (włączanie podgrzewania fotela przy określonej temperaturze zewnętrznej, oświetlenie otoczenia zmienia się wówczas na ciepły, pomarańczowy odcień) lub „nocna randka” (nagłośnienie odtwarza romantyczną muzykę ze źródła audio Bluetooth, a oświetlenie otoczenia zmienia kolor na różowy). W większości szablony są przechowywane w zapleczu systemu. Niektóre zapisują się jednak w samochodzie, dzięki czemu można korzystać z nich nawet przy braku łączności. Szablony obsługuje się za pomocą centralnego wyświetlacza. Są one ułożone na ekranie w stylu karuzeli.

2.       Samodzielnie tworzone procedury: działanie określonych funkcji można uzależnić od określonych warunków, na przykład: „Włącz podgrzewanie fotela i ustaw oświetlenie wnętrza na ciepły, pomarańczowy odcień, jeśli temperatura we wnętrzu spadnie poniżej 12 stopni Celsjusza”. Kierowca Klasy E może również nazywać tworzone procedury i aktywować je później w dedykowanym menu.

3.       Procedury generowane przez sztuczną inteligencję: w przyszłości Klasa E będzie mogła automatyzować kolejne rutynowe czynności. Umożliwi to dalszy rozwój sztucznej inteligencji (AI). W pierwszym etapie Mercedes-Benz zaoferuje generowane przez AI procedury dla kierowcy i obsługi foteli (wentylacja, podgrzewanie, masaż). Z czasem integracja ma objąć kolejne systemy wnętrza samochodu, umożliwiając dalszą automatyzację często wykonywanych czynności. Uwaga: opisane tutaj funkcje reprezentują wizje przyszłości; niektóre z nich nie są jeszcze dostępne, a ich ewentualna dostępność będzie uzależniona od modelu danego pojazdu, jego indywidualnej konfiguracji oraz konkretnego rynku.

Sztuczna inteligencja tu i teraz: adaptacyjne sugestie aplikacji i „magiczne moduły”

Mercedes-Benz już teraz korzysta z walorów sztucznej inteligencji w ramach systemu inforozrywki MBUX. Obecnie skróty do często wykonywanych czynności podsuwają aplikacje nawigacji, radia i telefonu. Ich generowanie bazuje na prawdopodobieństwie skorzystania z danej funkcji. Lista sugestii obejmuje np. konkretny numer telefonu lub miejsce docelowe nawigacji. Co więcej, sztuczna inteligencja może proponować użytkownikowi ponad 20 dodatkowych funkcji, o ile uzna je za odpowiednie – od kontroli komfortu ENERGIZING przez przypomnienia o urodzinach aż po sugestie dotyczące listy rzeczy do zrobienia. Programiści Mercedes-Benz wewnętrznie nazywają to „magicznymi modułami”. Są one wyświetlane w tzw. warstwie zerowej MBUX-a – u góry ekranu, bez konieczności otwierania czy przewijania menu.

Nowa Klasa E zaoferuje także inteligentne sterowanie głosowe bez używania hasła „Hej Mercedes”. Gdy funkcja jest włączona, na wyświetlaczu widnieje czerwony symbol mikrofonu. Oznacza to, że samochód jest gotowy i czeka na komendy typu „Prowadź mnie do Warszawy, do Pałacu Kultury i Nauki” czy „Włącz podgrzewanie fotela”. Co więcej, głosowo można wydać teraz kilka poleceń naraz, rozdzielając je spójnikiem i.

Inteligentne filtrowanie obrazu

Opcjonalny prawy ekran w nowej Klasie E będzie dysponować funkcją wizualnej ochrony, dzięki której pasażer z przodu może oglądać dynamiczne treści podczas jazdy, takie jak TV czy filmy. Co więcej, w wielu krajach nie jest już wymagane używanie słuchawek.

Ponieważ warunkiem wyświetlania takich treści jest ochrona kierowcy przed rozproszeniem uwagi, Klasa E wykorzystuje opartą na kamerze koncepcję filtrowania, która jest jeszcze bardziej inteligentna niż rozwiązanie stosowane poprzednio. Kierowca nie widzi już treści prezentowanych na ekranie, co zostało zweryfikowane w szeroko zakrojonych badaniach. Ponadto władze UE, USA, Chin, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii zezwalają na słuchanie ścieżki dźwiękowej towarzyszącej takim treściom bez konieczności parowania słuchawek.

Koncepcja działa dwuetapowo: najpierw system rozpoznawania zajętości fotela rejestruje, czy miejsce obok kierowcy jest zajęte. W takim przypadku dotykowa powierzchnia wyświetlacza może być używana przez pasażera podczas jazdy. Jeśli prawe siedzenie nie jest zajęte, ekran staje się cyfrowym elementem dekoracyjnym, z możliwością wyboru tapety – na przykład rozgwieżdżonego nieba, czyli wzoru Mercedes-Benz.

Technologia podwójnego sterowania podświetleniem wyświetlacza pasażera (DLC) zapobiega śledzeniu dynamicznych treści, takich jak filmy, przez osobę siedzącą za kierownicą. Ta funkcja wizualnej ochrony, opracowana przez Mercedes-Benz, daje się włączać i wyłączać – co oznacza, że w zależności od rodzaju treści system może sterować ich widocznością dla kierowcy.

Jak to działa? Kamera (umieszczona na wyświetlaczu kierowcy lub na desce rozdzielczej, w zależności od wyposażenia) rejestruje ruchy gałek ocznych kierowcy. Inteligentny system może wykryć, czy oczy patrzą na ekran pasażera z przodu. Uwzględnia przy tym np. sposób prowadzenia pojazdu oraz to, jak często i jak długo kierujący spogląda w kierunku pasażera. W razie potrzeby jasność prawego ekranu zostaje zmniejszona. Efekt: pasażer może nadal śledzić graficzną treść, podczas gdy dla kierowcy nie jest ona widoczna. Zmniejsza to ryzyko rozproszenia jego uwagi do minimum.