Stuttgart,
05
grudnia
2022
|
10:19
Europe/Warsaw

Elektryczny kamper na bazie nowego kombivana świętuje swoją premierę: Concept EQT Marco Polo i nowy EQT z modułem Marco Polo

Pozycja lidera elektromobilności to jeden z kluczowych celów zawartych w strategii Mercedes-Benz Vans, który firma realizuje, sukcesywnie elektryfikując wszystkie modele seryjne. Obejmuje to szereg branżowych rozwiązań również dla sektora samochodów kempingowych. Wraz z Concept EQT Marco Polo1 marka z gwiazdą zapowiada nowy, w pełni elektryczny i w pełni zintegrowany mikrokamper, oparty na modelu EQT, który jest wyposażony w liczne innowacje dla tego segmentu. Wersja seryjna ma zostać zaprezentowana w drugiej połowie 2023 roku. Mercedes-Benz EQT (zużycie energii w cyklu mieszanym wg WLTP: 18,99 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym wg WLTP: 0 g/km)[1],[2], który sam w sobie jest również innowacją produktową i wkrótce będzie dostępny do zamówienia, to mały kombivan łączący wszechstronność i wysokiej jakości poziom wyposażenia Klasy T – siostrzanego modelu z napędem konwencjonalnym – z zaletami napędu elektrycznego. W niedalekiej przyszłości model ten pojawi się także w wersji z modułem Marco Polo5[3], jako pierwszy praktyczny, w pełni elektryczny kamper na krótkie wycieczki. – Dla nas przyszłość jest elektryczna – niezależnie od wielkości i przeznaczenia samochodu dostawczego. Najnowszym dowodem tego strategicznego kierunku jest nasz nowy EQT z całkowicie elektrycznym napędem. Dzięki połączeniu go z modułem Marco Polo w najbliższej przyszłości powstanie pierwsze w pełni elektryczne, proste rozwiązanie zaspokajające podstawowe potrzeby amatorów kempingu. W drugiej połowie 2023 roku planujemy jeszcze bardziej poszerzyć naszą ofertę o w pełni zintegrowany mikrokamper z napędem akumulatorowym. Zapowiedzią tego pojazdu w wersji seryjnej jest Concept EQT Marco Polo. Rozszerzamy zatem naszą rodzinę Marco Polo o dwa produkty, oparte na modelu EQT — mówi Klaus Rehkugler, szef sprzedaży Mercedes-Benz Vans.

 

Znacząca innowacja: nowy w pełni zintegrowany mikrokamper z napędem całkowicie elektrycznym z fabryki

Concept EQT Marco Polo1 bazuje na wariancie EQT[4] z długim rozstawem osi. Pojazd koncepcyjny stanowi zapowiedź seryjnej wersji nowego, w pełni elektrycznego i zintegrowanego mikrokampera z gwiazdą, nad którym obecnie trwają prace rozwojowe. Wyposażenie Concept EQT Marco Polo1 obejmuje m.in. podnoszony dach z łóżkiem. Dzięki konstrukcji nożycowej można go łatwo podnieść przy niewielkim kącie nachylenia w stosunku do dachu pojazdu. W ten sposób w Concept EQT Marco Polo dorosła osoba ma zapewnione z tyłu wystarczająco dużo miejsca nad głową, aby stać prosto. Pożądane na kempingu poczucie nieskrępowanej wolności zapewnia możliwość otwarcia podnoszonego dachu dookoła za pomocą zamka błyskawicznego z tyłu – można też otworzyć w nim w ten sam sposób tylko okno. Łóżko na dachu ma powierzchnię sypialną o wymiarach 1,97 na 0,97 metra. Wysoki komfort spania na nim zapewnia m.in. punktowy, elastyczny system sprężyn talerzowych. Z tyłu pojazdu znajduje się dodatkowe rozkładane łóżko o wymiarach 2 na 1,15 metra. Bezpośrednio za fotelem kierowcy, w drugim rzędzie siedzeń mieści się moduł z wbudowaną umywalką i 16-litrową lodówką kompresorową. Bezpośrednio do niego jest przymocowana jedna z dwóch ławek. Kolejne siedzenie znajduje się po lewej stronie pojazdu we wnętrzu (od strony tylnej części kokpitu). Wbudowany system szuflad zapewnia wystarczającą ilość miejsca do przechowywania akcesoriów kempingowych. Dostępna jest również płyta indukcyjna oraz funkcjonalna wyjmowana kuchenka gazowa na naboje umieszczona w szufladzie, dzięki czemu podróżnicy mają dwie opcje gotowania. Po prawej stronie we wnętrzu pojazdu (patrząc w kierunku tylnego kokpitu) znajduje się rozkładany stolik, o wysokości regulowanej elektrycznie, który ma również wbudowane schowki.

Wszystkie meble można w dwie osoby łatwo usunąć z wnętrza w mniej niż pięć minut. Oznacza to, że w pełni elektryczny mikrokamper może być w razie potrzeby używany również jako pojazd do codziennego użytku. Dzięki wysokości mniejszej niż dwa metry z łatwością wjedzie do wszystkich konwencjonalnych garaży, parkingów wielopoziomowych i myjni samochodowych.

Meble w Concept EQT Marco Polo1 są nie tylko funkcjonalne, ale także idealnie wpasowują się w wysokiej jakości wnętrze nowego EQT. Na przykład wzornictwem nawiązują do stylistyki siedzeń w elektrycznym małym vanie: podobnie jak fotele, elementy kuchni, ławki i łóżka są również wykończone ekologiczną skórą Artico Microcut. Fronty mebli są natomiast obłożone dla kontrastu wiśniowym drewnem Avola. Przyjemną atmosferę w przestrzeni wspólnej tworzy nastrojowe oświetlenie. Podsufitka jest ciemna, a nad górną częścią łóżka umieszczono oświetlenie LED. W pojeździe znalazło się łącznie siedem portów USB, z których jeden umieszczono w podnoszonym dachu, a dwa w części mieszkalnej mikrokampera.

Przyszła wersja EQT z długim rozstawem osi, na której bazowano samochód koncepcyjny, jest pokryta metalicznym lakierem w kolorze szarego chromitu z kontrastowymi, czarnymi, błyszczącymi elementami. Należą do nich lakierowane na czarno chromowane elementy ozdobne z przodu i z tyłu oraz wyjątkowe 19-calowe obręcze kół ze szlifem diamentowym. Beżowy odcień podnoszonego dachu można odnaleźć także w innych elementach wyposażenia – takich jak na przykład żagiel przeciwsłoneczny. Czerwone akcenty, m.in. obramowania okna w sypialni na dachu ożywiają kolorystykę.

Kolejna rzucająca się w oczy funkcja Concept EQT Marco Polo1: panel słoneczny[5] na podnoszonym dachu. W połączeniu z dodatkowym, wyjmowanym akumulatorem pozwala to kamperowi być samowystarczalnym energetycznie przez określony czas i oszczędzać zasięg. Dodatkowa bateria podczas użytkowania jest przechowywana w szufladzie w siedzisku, ale można ją łatwo wyjąć i naładować np. z gniazdka we własnym domu, a nawet na kempingu. Inne atrakcje to markiza przeciwsłoneczna przymocowana z boku pojazdu oraz innowacyjny system zaciemniania tylnych szyb – można to zrobić za naciśnięciem jednego przycisku. Zasłony i rolety to już przeszłość w samochodzie koncepcyjnym.

 

„Nowe spojrzenie na klasykę”: przyjemność z biwakowania z modułem Marco Polo – prosto i szybko

Dzięki modułowi Marco Polo, który można elastycznie instalować i wyjmować i który będzie dostępny m.in. dla nowego EQT z krótkim rozstawem osi5, w niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz zaoferuje pierwsze praktyczne rozwiązanie podstawowych potrzeb kempingowych w pojeździe elektrycznym. Dostępne w standardzie łóżko i opcjonalna szafka kuchenna – dwa klasyczne rozwiązania kempingowe dla segmentu małych samochodów dostawczych – sprawią, że EQT w mgnieniu oka stanie się łatwym w obsłudze towarzyszem podróży.

Łóżko ma powierzchnię spania o wymiarach 2 na 1,15 metra. Elastyczny, punktowy system sprężyn talerzowych i dziesięciocentymetrowy materac zapewniają ergonomię i komfort leżenia na całej powierzchni. W razie potrzeby stelaż łóżka wystarczy wysunąć do przodu i rozłożyć materac. Podczas jazdy stelaż ze złożonym materacem znajduje się w bagażniku, a z tylnych siedzeń można korzystać bez ograniczeń. Standardowe wyposażenie zapewniające wysoki komfort spania obejmuje również ręcznie mocowane elementy zaciemniające do szyb oraz kratkę wentylacyjną z moskitierą, którą można umieścić między szybami a ramą. Standardowo dostępne są również dwie kieszenie na drobiazgi między słupkami C i D.

Opcjonalna zabudowa kuchenna oparta jest na systemie szuflad. Mieszczą one zlewozmywak z 12-litrowym zbiornikiem na wodę, 15-litrową lodówkę kompresorową i wyjmowaną kuchenkę na naboje gazowe. W pozostałych szufladach można przechowywać sztućce, naczynia i zapasy żywności. Ponadto w połączeniu z opcjonalnym modułem kuchennym dostępne są dwa krzesła kempingowe i stół. Stół jest wyposażony w dwie różne podstawy, dzięki czemu można go postawić na zewnątrz, a także przymocować do konsoli środkowej wewnątrz EQT – ta możliwość jest dostępna po raz pierwszy w tym segmencie.

Zarówno łóżko jak i segment kuchenny są lekkie i można w zależności od potrzeby szybko i łatwo zainstalować lub zdemontować w kilku prostych krokach. Przytwierdza się je do oczek mocujących w bagażniku.

Cały moduł Marco Polo ma kolor antracytowy i odznacza się stylowym, czystym designem. Dzięki temu doskonale komponuje się z wysokiej jakości wnętrzem elektrycznego małego vana. Ponadto gwiazda i napis Mercedesa wyraźnie wskazują na przynależność do marki. W najbliższej przyszłości moduł Marco Polo będzie można zamówić bezpośrednio u dealerów Mercedes-Benz.

 

Nowy Mercedes-Benz EQT: podstawa innowacyjnych rozwiązań kempingowych i nie tylko

Nowy EQT nie tylko stanowi bazę Concept EQT Marco Polo1 i modułu Marco Polo, ale także oferuje rodzinom, osobom aktywnym rekreacyjnie i miłośnikom kempingów atrakcyjne wejście w zelektryfikowany świat marki z gwiazdą. Model będzie można zamawiać w salonach w niedalekiej przyszłości. Dzięki czarnej, panelowej osłonie chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą i dynamicznie zaprojektowanymi żaluzjami, nowy EQT jest natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny Mercedes-EQ. Mały e-van łączy w sobie kompaktowe wymiary zewnętrzne z dużą przestrzenią. Jednocześnie, dzięki oszczędzającej miejsce bezpiecznej instalacji akumulatora w podwoziu, z korzystnie nisko położonym środkiem ciężkości, oferuje on niemal taką samą różnorodność i funkcjonalność we wnętrzu jak konwencjonalnie napędzana Klasa T. EQT ma 4498 mm długości, 1859 mm szerokości i 1819 mm wysokości[6]. W 2023 roku pojawi się wariant z długim rozstawem osi. Podobnie jak Klasa T, nowy EQT oferuje wiele zalet, które czynią codzienne życie rodzin i osób lubiących aktywną rekreację łatwym i wygodnym. Należą do nich niski próg załadunkowy o wysokości zaledwie 561 mm, który ułatwia pakowanie ciężkich przedmiotów. Drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu mają otwór o szerokości 614 mm i wysokości 1059 mm. Umożliwia to wygodny dostęp do tyłu, a bagaż lub sprzęt można wkładać łącznie z trzech stron. Na tylnej kanapie jest miejsce dla maksymalnie trzech fotelików dziecięcych.

 

Nowoczesny silnik elektryczny

W momencie wprowadzenia na rynek EQT dostępny jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 90 kW (122 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm. Akumulator litowo-jonowy znajduje się w miejscu chronionym przed zderzeniami w podwoziu przed tylną osią i ma użyteczną pojemność 45 kWh. W pracy, w domu lub na publicznych stacjach ładowania EQT można wygodnie ładować prądem przemiennym (AC) z mocą 22 kW za pomocą wbudowanej ładowarki. Jeszcze szybciej jest na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC), w zależności od SoC (State of Charge) i temperatury akumulatora wysokonapięciowego. EQT jest wyposażony w ładowarkę prądu stałego o mocy 80 kW, czas ładowania wyniesie wtedy 38 minut od 10-80 procent[7]. Gniazdo znajduje się z przodu pod gwiazdą Mercedesa, co jest praktyczne i wygodne, zwłaszcza podczas ładowania EQT w mieście na ciasnych parkingach. Do ładowarki AC i DC dołączone są standardowo wtyczka oraz kabel do ładowania CCS.

 

Zrównoważona strategia biznesowa obejmująca cały cykl życia

Pozycja lidera elektromobilności to jeden ze strategicznych celów Mercedes-Benz Vans i firma realizuje go, sukcesywnie elektryfikując wszystkie modele seryjne marki. Już dziś klienci, operatorzy flot i producenci zabudów mogą wybierać spośród czterech modeli z napędem elektrycznym, są to: furgon eVito, eSprinter, eVito Tourer i EQV.

Wraz z EQT portfolio pojazdów elektrycznych zostanie w niedalekiej przyszłości rozszerzone o segment małych vanów. Jeśli chodzi o samochody eCamper, Mercedes-Benz Vans do tej pory współpracował głównie z partnerami w ramach transakcji dwufakturowych. Obecnie dotyczy to przede wszystkim średnich samochodów dostawczych EQV i eVito. W niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz będzie również w coraz większym stopniu kierować się w stronę oferowania eCamperów fabrycznych.

Ponadto, w ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju „Ambicja 2039”, Mercedes-Benz Vans dąży do tego, aby do 2039 roku flota nowych prywatnych i komercyjnych samochodów dostawczych była neutralna pod względem emisji CO₂ w całym łańcuchu wartości – od rozwoju poprzez sieci dostawców, własną produkcję, elektryfikację produktów, po odnawialne źródła energii na etapie użytkowania pojazdów elektrycznych oraz recykling. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma zainwestuje do 2030 r. kolejne 40 miliardów euro w rozwój pojazdów z napędem akumulatorowym. Od połowy dekady wszystkie nowo wprowadzane na rynek samochody dostawcze z gwiazdą będą wyłącznie elektryczne. W tym celu Mercedes-Benz Vans opracowuje całkowicie nową, modułową i w pełni elektryczną architekturę samochodów dostawczych o nazwie VAN.EA. Firma planuje odpowiednio zainwestować w rozwój tej platformy dla w pełni elektrycznych średnich i dużych samochodów dostawczych, podobnie jak w zakłady produkcyjne.


 

[1] Podane wartości są „wartościami WLTP CO2” zgodnie z art. 2, nr 3 Rozporządzenia Wykonawczego (UE) 2017/1153. Na tej podstawie obliczono wartości zużycia paliwa. Zużycie energii elektrycznej oraz zasięg zostały określone na podstawie Dyrektywy 2017/1151/UE. Specyfikacja zakresu dotyczy wersji pięciomiejscowej.

[2] Bez specyfikacji samochodu kempingowego

[3] Wkrótce moduł Marco Polo będzie można zamówić m.in. do Klasy T z krótkim rozstawem osi.

[4] Wariant z długim rozstawem osi będzie dostępny w 2023 roku.

[5] Panel słoneczny jest przeznaczony wyłącznie do zasilania akumulatora kampera.

[6] Bez relingów dachowych

[7] Minimalne czasy ładowania od 10-80% w optymalnych warunkach na stacjach ładowania DC o napięciu 400 V, prądzie 300 A; czas ładowania może się różnić w zależności od różnych parametrów, jak np. otoczenia i temperatury akumulatora oraz podczas korzystania z wtórnych źródeł zużycia, takich jak np. ogrzewanie.