Stuttgart/Monachium.,
04
września
2023
|
10:31
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Concept CLA: elektryczna przyszłość pożądania

·         Definiowanie klasy: nowa rodzina modeli winduje poziom doświadczeń, jakie towarzyszą napędowi elektrycznemu

·         „Jednolitrowy” samochód nowych czasów – ultraoszczędny dzięki wyjątkowej efektywności, 
którą zawdzięcza transferowi technologii z VISION EQXX

·         Układ napędowy nowej generacji o zasięgu ponad 750 km (WLTP) i zużyciu około 12 kWh/100 km

·         Architektura 800 V zapewnia wysoką efektywność i umożliwia szybkie ładowanie – do 400 km w 15 minut

·         LED-owe oświetlenie o niskim zużyciu energii, w tym animowany wzór gwiazdy w połączeniu z dużym szklanym dachem, zapewnia duży krok na przód

·         Nowy system operacyjny Mercedes-Benz (MB.OS) wykorzystuje superkomputery i sztuczną inteligencję, aby zapewnić nowy poziom personalizacji, bezpieczeństwa, wygody oraz zautomatyzowanej jazdy

·         Wykrywanie obecności dziecka (CPD): zaawansowana funkcja bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko przypadkowego pozostawienia małych dzieci w samochodzie podczas ciepłej pogody

·         Modułowa architektura Mercedes-Benz (MMA) zmniejsza emisję CO2 w łańcuchu wartości o ponad 40%

 Mercedes-Benz Concept CLA, prezentowany na targach IAA Mobility 2023 w Monachium, w formie bliskiej produkcji przybliża rodzinę samochodów, która będzie otwierać gamę marki spod znaku trójramiennej gwiazdy. Nowe studium prezentuje wizję Mercedes-Benz u progu nowej ery, elektrycznej i cyfrowej – wizję mającą na celu wywindowanie poziomu tej ważnej klasy pojazdów na bazie długoterminowej strategii. Zewnętrzna estetyka Concept CLA, stworzonego na nadchodzącej platformie modułowej architektury Mercedes-Benz (MMA), ucieleśnia ikoniczny design i dynamiczne osiągi. Tymczasem wnętrze skupia się na doświadczeniu użytkownika, zapewniając wyjątkowy komfort.

„Concept CLA jest prekursorem całkowicie nowego segmentu bazowych, w pełni elektrycznych samochodów Mercedes-Benz. Ich gama obejmie łącznie cztery nowe modele – czterodrzwiowe coupé, Shooting Brake oraz dwa oszałamiające SUV-y, a każdy z nich będzie wyróżniać znacząco zwiększona substancja produktu. Nowa rodzina modeli jest inspirowana przez pokolenie nabywców, którzy pragną niepowtarzalnego stylu Mercedes-Benz, z większą liczbą funkcji, jeszcze większym poziomem komfortu i bezpieczeństwa oraz najbardziej zaawansowaną technologią – jednak poszukują przy tym auta, które wyróżnia się w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ten ultraoszczędny koncept to „jednolitrowy” samochód ery elektrycznej, oferujący ponad 750 kilometrów zasięgu w cyklu WLTP i zużycie energii wynoszące zaledwie 12 kWh/100 km. Oparty na platformie MMA przybliża pierwszą kompletną rodzinę pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz opracowaną od podstaw w celu wprowadzenia na drogi naszej strategii Ambition 2039, zgodnie z którą dzięki chcemy osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla netto w całym łańcuchu wartości dla naszej floty nowych aut w 2039 r.” – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz Group AG.

Platforma MMA ujawnia wiodąca pozycję technologiczną Concept CLA – na czele z elektrycznym układem napędowym nowej generacji, zapewniający ponad 750 kilometrów zasięgu (WLTP). Modułowa architektura Mercedes-Benz (MMA) to platforma oparta przede wszystkim na napędzie elektrycznym, zaprojektowana dla rodziny czterech modeli o różnych stylach nadwozia. Ma ona odegrać kluczową rolę w przyspieszeniu rozwoju floty elektrycznych Mercedesów. Jako zasadniczy element szerszej strategii, pomoże firmie osiągnąć ambitne cele. Wszystkie pojazdy opracowywane na platformie MMA powstają zgodnie z filozofią bezpieczeństwa w prawdziwym życiu. Mercedes-Benz od dziesięcioleci wyznacza bowiem standardy bezpieczeństwa, realizując wizję bezwypadkowej jazdy.

Podstawę niezrównanego interfejsu i doświadczenia użytkownika (UI/UX) stanowi nowy system operacyjny MB.OS, z superekranem MBUX Superscreen inspirowanym innowacyjnym prototypem VISION EQXX i jego zaawansowaną grafiką w czasie rzeczywistym. W całej konstrukcji i wnętrzu Concept CLA prezentuje potencjał wykorzystania zrównoważonych materiałów. Obejmują one stal niemal wolną od CO2 oraz aluminium o obniżonej zawartości CO2, a także skórzaną tapicerkę produkowaną i przetworzoną w zrównoważony sposób oraz wykończenia z papieru. W skrócie: ten pokazowy samochód pokazuje przystępną interpretację pragnień młodego i dynamicznego segmentu globalnego rynku.

„Technologia, na której bazuje Concept CLA, reprezentuje zupełnie nowe podejście Mercedes-Benz i korzysta z wielu doświadczeń z naszego przełomowego programu technologicznego VISION EQXX. Nasi inżynierowie zmaksymalizowali na przykład efektywność, zmniejszając straty w układzie napędu elektrycznego 800 V, który charakteryzuje się również innowacyjną chemią ogniw akumulatorowych oraz wysokim poziomem integracji, umożliwiającym uzyskanie doskonałego wyniku gęstości energii. Jestem pewien, że platforma MMA pozwoli zaoferować naszym klientom w tym segmencie rynku pakiet, który definiuje całą klasę – połączenie efektywności, zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa i komfortu z wyjątkowymi cyfrowymi doświadczeniami” – skomentował Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.

Concept CLA: najważniejsze informacje w skrócie

#DefiningClass (z ang. definiuje swoją klasę): wzorzec w dziedzinie najwyższej jakości wrażeń od 1886 r., łączący piękny design i innowacyjną technologię.

#MercedesModularArchitecture: wysoce elastyczna, zaawansowana platforma stanowi kolejny krok 
w elektryczną przyszłość Mercedes-Benz.

#NextGenerationDrivetrain (z ang. układ napędowy następnej generacji): zaawansowane rozwiązania zwiększające efektywność, w tym falownik z wykorzystaniem węglika krzemu i chemia ogniw akumulatorowych z konstrukcją anody z tlenku krzemu. Efekt: doskonała gęstość energii. Moduł napędowy własnej konstrukcji Mercedesa podczas jazdy na długich dystansach osiąga nawet 93-procentową efektywność energetyczną od akumulatora do kół.

#750km: podniesienie efektywności zapewnia wiodący w klasie zasięg i pozwala przejechać więcej kilometrów na jednym ładowaniu.

#Efficiency (z ang. efektywność): ultraoszczędny CLA Class to „jednolitrowy” samochód nowej ery, zużywający ok. 12 kWh/100 km.

#Charging (z ang. ładowanie): architektura 800 V umożliwia szybkie doładowanie – do 400 kilometrów 
w zaledwie 15 minut.

#IconicElements (z ang. ikoniczne elementy): progresywna reinterpretacja emocjonujących motywów pozwala zdefiniować nowe oblicze bazowych modeli Mercedes-Benz.

#Enlightening (z ang. rozświetlający): kreatywne wykorzystanie oświetlenia i animacji LED wizualnie demonstruje potencjał elektryfikacji i cyfryzacji.

#VISIONEQXX: doświadczenia i wiedza z programu technologicznego, który definiuje całą epokę, przybliżają wiele innowacji do produkcji seryjnej.

#MBOS: własna architektura typu chip-to-cloud otwiera nowy wymiar doświadczeń użytkownika – dzięki nowemu poziomowi personalizacji, bezpieczeństwa, wygody i zautomatyzowanej jazdy.

#MBUXSuperscreen: pionierska, znana VISION EQXX grafika w czasie rzeczywistym, obsługiwana przez silnik gier komputerowych Unity, ożywia ekran wciągającymi efektami.

#ChildPresenceDetection (z ang. wykrywanie obecności dziecka): oparta na MB.OS sieć ponad 20 interfejsów systemowych tworzy wyrafinowany system bezpieczeństwa, mający na celu zapobieganie tragicznym wypadkom.

#Personalisation (z ang. personalizacja): interfejs UI/UX zapewnia cyfrowe, luksusowe doświadczenie, zindywidualizowane pod kątem potrzeb klienta – poprzez sztukę, rozrywkę i zaawansowaną, wciągającą grafikę.

#HyperAnalogue (z ang. hiperanalogowość): fuzja analogowego i cyfrowego świata na nowo definiuje znane ikoniczne formy, zapewniając harmonijnie scalone doświadczenie użytkownika.

#Ambition2039: pierwsza rodzina pojazdów Mercedes-Benz zaprojektowana od podstaw, aby wprowadzić Ambition2039; w porównaniu z poprzednią architekturą redukcja emisji CO2 w łańcuchu przekracza 40%.

#SustainableMaterials (z ang. zrównoważone materiały): od papieru po bambus – wnętrze Concept CLA wskazuje drogę w zastosowaniu nowych, innowacyjnych materiałów.

#Decarbonise (z ang. dekarbonizacja): postępy w łańcuchu dostaw stali i aluminium, w tym cele w zakresie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i wykorzystania energii odnawialnych, łącznie pozwolą zaoszczędzić około 400 kg CO2 na jeden samochód.

Elektryczny układ napędowy MMA – zaprojektowany pod kątem efektywności energetycznej

·         Nowa generacja układu napędowego – własnej konstrukcji Mercedes-Benz – legitymuje 
się wyjątkową efektywnością

·         Elektryczny ultraoszczędny koncept na nowo definiuje samochód „jednolitrowy” – ze zużyciem prądu na poziomie około 12 kWh/100 km

·         Dwie zaawansowane chemie ogniw – w tym konstrukcja anody na bazie tlenku krzemu – zapewniają doskonałą gęstość energii

·         Architektura 800 V maksymalizuje efektywność i osiągi, jednocześnie skracając czas ładowania

Jako pierwszy samochód opracowany na całkowicie nowej, elektrycznej platformie MMA Mercedes-Benz, Concept CLA toruje drogę dla nowej generacji napędu elektrycznego. Przy przewidywanym zasięgu ponad 750 km (WLTP) napęd elektryczny ze znaczną przewagą wyznacza nowy punkt odniesienia w klasie. Niezwykle niskie zużycie energii, wynoszące około 12 kWh/100 km, czyni Concept CLA „jednolitrowym” samochodem epoki prądu. Nowy układ napędowy własnej konstrukcji Mercedes-Benz, wywodzący się bezpośrednio z rozwiązań VISION EQXX, składa się z architektury 800 V połączonej z akumulatorem o wyjątkowej gęstości energii i wysoce efektywnej elektrycznej jednostki napędowej. W Concept CLA zespół ma sportową, tylnonapędową konfigurację, jednak modułowa konstrukcja nadaje się również do zastosowań w pojazdach 4x4.

Wysokonapięciowy akumulator

Innowacyjny akumulator opracowywany dla platformy MMA opiera się na wysoce modułowej architekturze, dzięki czemu klienci mogą wybierać spośród dwóch różnych chemii ogniw. Topowy wariant charakteryzuje się konstrukcją anody z zawartością tlenku krzemu, zapewniającą doskonałą gęstość energii. Tymczasem wariant podstawowy przoduje w segmencie dzięki zastosowaniu fosforanu litowo-żelazowego. Sama bateria ma wyjątkowo małą całkowitą pojemność. Po pierwsze moduły ogniw są tu mocowane za pomocą kleju, a nie śrub. Tak powstaje konstrukcja, która jest nie tylko lżejsza niż konwencjonalna, ale również sztywniejsza, co zapewnia korzyści w zakresie bezpieczeństwa w razie wypadku. Także architektura 800 V zapewnia wysoki poziom wytrzymałości i to przy niższych wymaganiach dotyczących chłodzenia. Wysokonapięciowa konfiguracja umożliwia ładowanie prądem stałym o wysokiej mocy 250 kW, zapewniając do 400 km dodatkowego zasięgu w ciągu 15 minut.

Elektryczna jednostka napędowa Mercedes-Benz (MB.EDU)

Lekka, mocna i kompaktowa: nowa, wysoce efektywna jednostka MB.EDU, składająca się z silnika, przekładni oraz energoelektroniki, została w całości opracowana przez Mercedes-Benz. Ma modułową konstrukcję i definiuje swoją klasę jako pierwsza z rodziny jednostek napędowych zaprojektowanych w celu spełnienia szerokiego zakresu wymagań w zakresie osiągów w wielu liniach modelowych. Maszyna synchroniczna z magnesami trwałymi o mocy 175 kW (238 KM) jest połączona z dwubiegową przekładnią. Wysokowydajna energoelektronika obejmuje sterowanie silnikiem i przekładnią w jednym procesorze; wyposażono ją w falownik z węglika krzemu, zapewniający wyjątkowo efektywne wykorzystanie energii. Odzwierciedla to wysoki stopień funkcjonalnej integracji całej jednostki MB.EDU. Efekt: kompaktowy pakiet waży niecałe 110 kg. Jego niezwykle wysoka efektywność energetyczna, która podczas jazdy na długich dystansach od akumulatora do koła sięga 93%, wynika ze skrupulatnej minimalizacji strat w całym systemie i plasuje go w czołówce branży.

Postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju w obszarze napędu elektrycznego MMA

Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi w elektrycznym zespole napędowym Mercedes-Benz (MB.EDU) charakteryzuje się znacznie niższym udziałem ciężkich pierwiastków ziem rzadkich niż poprzednie generacje – wynosi on blisko 0%. Nowy napęd elektryczny MMA stanowi istotny krok naprzód w produkcji neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, jeśli chodzi o akumulatory. Nie tylko produkcja ogniw, ale i katod odbywa się tu neutralnie pod względem emisji dwutlenku węgla. Pozwoli to firmie zmniejszyć ślad węglowy ogniw o 40%. Dalsze redukcje emisji zostaną osiągnięte poprzez wykorzystanie energii odnawialnej w produkcji i rafinacji surowców.

Dwukierunkowe ładowanie

Przekształcanie pojazdu w domowe urządzenie magazynujące energię: Concept CLA przybliża też przyszłość połączeń pomiędzy pojazdami elektrycznymi a siecią energetyczną. Dwukierunkowe ładowanie, oparte na oprogramowaniu i osprzęcie, pokazuje, jak wiodąca technologia otwiera nowy potencjał zarówno dla klientów, jak i dla dostawców energii. Po podłączeniu do kompatybilnej dwukierunkowej stacji ładowania prądem stałym samochód staje się urządzeniem magazynującym energię. Może na przykład przechowywać do późniejszego wykorzystania energię słoneczną, a także służyć jako źródło prądu w trybie Vehicle-to-Home (V2H, z ang. pojazd-dom) lub Vehicle-to-Grid (V2G, z ang. pojazd-sieć). Stosowanie dwukierunkowego ładowania może podlegać specyficznym warunkom rynkowym w odniesieniu do ustawodawstwa i wymagań dostawców energii.

Jednym z przykładów użycia interfejsu V2H jest zapewnienie rezerwowego zasilania w przypadku przerwy w dostawie prądu, podczas gdy zastosowania V2G obejmują wsparcie w równoważeniu wahań w sieci energetycznej, a nawet handel ekologicznym prądem na otwartym rynku. W każdej sytuacji inteligentny dwukierunkowy system ładowania gwarantuje, że pojazd będzie naładowany w stopniu wystarczającym do zaspokojenia potrzeb użytkownika o określonych godzinach odjazdu. Dzięki możliwości dwukierunkowego ładowania w domu Mercedes-Benz spełnia pragnienie wielu klientów, aby połączyć swoją indywidualną mobilność z bardziej zrównoważonym stylem życia.

Design – ikoniczne elementy widziane w nowym świetle

·         Charakterystyczna grafika ze stylizowaną trójramienną gwiazdą jako emocjonujący motyw świetlny

·         Wyrazisty, sportowy rekini nos definiuje dynamiczny design przedniego pasa

·         Zjawiskowa osłona chłodnicy w kształcie litery A, na zinterpretowana nowo na potrzeby epoki napędu elektrycznego

Concept CLA symbolizuje początek nowej ery, a jednocześnie stanowi kolejny krok w ciągłej ewolucji unikalnego języka projektowania Mercedes-Benz – języka charakteryzującego się zmysłową wyrazistością. Samochód definiuje dynamiczny styl z wykorzystaniem ikonicznych motywów, przeprojektowanych na potrzeby elektrycznej i cyfrowej ery. Ekscytujący kontrast inteligencji z emocjami łączy się tu z czynnikiem wow, za który odpowiadają zaskakujące, niezwykłe detale. Tak powstaje nowa interpretacja samochodowego pożądania.

Uderzające wykorzystanie światła w stylistyce nadwozia odzwierciedla cel Mercedes-Benz, jakim jest bycie najjaśniejszą gwiazdą w konstelacji. Wyraża przy tym połączenie elektryfikacji i cyfryzacji, które już na pierwszy rzut oka zapewnia klientom nowe, lepsze doświadczenia. Integralną część rzeźby nadwozia stanowi widoczne ze wszystkich perspektyw energooszczędne oświetlenie LED, podkreślające proporcje, ładunek dynamizmu oraz funkcjonalność Concept CLA. Duży rozstaw osi, krótkie nawisy, smukła kabina i wydłużona maska oddają designerski etos Mercedesa w nowej rodzinie modeli.

Projektanci wykorzystali kultową trójramienną gwiazdę jako emocjonujący motyw oświetleniowy, 
a jednocześnie potwierdzenie, że symbol ten stanowi najtrwalszy znak motoryzacyjnego postępu. Nawet pokaźnej wielkości szklany dach reprezentuje zupełnie nowy poziom. Podświetlany i animowany gwiezdny wzór dodaje zewnętrznej rzeźbie dodatkowego wyrafinowania, a we wnętrzu przywołuje elegancję przypominającą wysokiej klasy gabinet spa. To nie wszystko: wieniec laurowy z logo Mercedes-Benz został na nowo zinterpretowany w efektownym wzorze tapicerki.

„Concept CLA wyznacza początek nowej ery. Reinterpretuje ikoniczne elementy naszego bogatego dziedzictwa designu, tworząc zupełnie nowe oblicze Mercedes-Benz. Sportowo nachylony przód – charakterystyczny rekini nos z lat 50. i 60. – łączy się z nową grafiką, charakterystyczną dla elektrycznej ery. Kompozycję podkreślają tzw. brwi świateł do jazdy dziennej ze stylizowaną gwiazdą. Motyw gwiazdy powtarza się w postaci animowanych pasów świetlnych na osłonie chłodnicy w kształcie litery A. To cechy definiujące wygląd naszych przyszłych aut” – podsumował Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz Group AG.

Design nadwozia w szczegółach

Emocjonalnie naładowany wyraz atletycznej siły: dynamiczny przód Concept CLA definiują rekini nos i wyrazisty panel grilla. Całość spójnie wpisuje się w rzeźbę nadwozia i staje się płótnem dla podświetlanego, animowanego wzoru gwiazdy, a także dla centralnej gwiazdy Mercedesa – również podświetlanej. Pasy świetlne otaczające przód i tył dodają kompozycji trójwymiarowości i są wykonane z innowacyjnego materiału o lustrzanej, chromowanej powierzchni.

Szereg animowanych scenariuszy świetlnych w dzień i w nocy zapewnia jeszcze większe poczucie emocji i dynamiki. Dzięki nim Concept CLA oferuje też dodatkowy wymiar personalizacji – można tu wybierać spośród różnych animacji na powitanie i pożegnanie. Sportowe proporcje podkreślają atletyczne boki, rozciągające się od przedniego pasa aż po mocny tył w stylu gran turismo. Wrażenie optycznej szerokości podkreślają poszerzone nadkola i szeroki rozstaw kół, nadające konceptowi pewną siebie, zdecydowaną sylwetkę.

Smukłą kabinę zdobią eleganckie chromowane aplikacje. Wizualnie środek ciężkości znajduje się nisko, jak przystało na język projektowania coupé. Potężne nadkola otaczają efektowne 21-calowe obręcze z charakterystycznym gwiezdnym wzorem. Precyzyjne łączenia akcentują dopracowany, rzeźbiarski design – i sprawiają, że już na postoju Concept CLA wygląda, jakby był w ruchu.

Styl gran turismo i proporcje tyłu wydłużają sylwetkę, jednocześnie zapewniając pasażerom tylnych siedzeń większą przestrzeń nad głową w porównaniu z poprzednią generacją. Więcej miejsca z tyłu jest także na kolana – to zasługa zwiększonego rozstawu osi. Wzornictwo tylnej partii nadwozia kontynuuje motyw światła i cienia przeniesiony w cyfrową erę. Otoczone świetlnym pasem zespoły tylnych lamp powtarzają charakterystyczny gwiezdny wzór. Również gwiazda Mercedesa z tyłu jest podświetlona, tworząc charakterystyczny znak dla każdego, kto podąża za Concept CLA.

Design wnętrza w szczegółach

Połączenie analogowych i cyfrowych rozwiązań na nowo definiuje ten segment: estetycznym motywem przestronnego wnętrza Concept CLA jest niezrównana nowoczesność, wyrażona między innymi poprzez przemyślane zastosowanie kilku ikonicznych elementów. Ogólny efekt emanuje technologią oraz minimalistyczną elegancją, która przenosi rzeźbiarski design w ekscytującą cyfrową przyszłość i nadaje ton całej klasie. Precyzyjnie wykonane, innowacyjne materiały, takie jak papierowe wykończenia i skóra nappa przetwarzana przy użyciu garbników na bazie roślinnej, kontrastują z powierzchniami o wysokim połysku. Efekt: stylowe wykończenie, często o zaskakującej formie i fakturze. W ciągu dnia kabina jest skąpana w naturalnym świetle z dużego szklanego dachu i dodatkowo zaakcentowana przez starannie dobrane, dyskretne oświetlenie LED. Paleta odcieni lśniącego srebra i krystalicznej bieli podkreśla futurystyczną atmosferę, a detale w kolorach chłodnego błękitu oraz zmysłowego fiołka dodają nuty ekskluzywności.

Interfejs użytkownika

Zainspirowany najnowszymi urządzeniami elektroniki użytkowej: interfejs użytkownika w Concept CLA sprawia, że Mercedes-Benz po raz kolejny wyznacza punkt odniesienia w swoim segmencie. Na całej szerokości kokpitu dominuje smukły ekran MBUX Superscreen z wysokowydajną technologią mini-LED i wciągającą grafiką 3D, znaną z VISION EQXX. Proporcje wyświetlacza podkreślają szerokość wnętrza, jednocześnie dodając mu wrażenia lekkości. Co więcej, za sprawą znakomitej jakości grafiki HD w połączeniu z wiodącymi cyfrowymi funkcjami MBUX Superscreen staje się dynamicznym i zindywidualizowanym elementem wystroju wnętrza.

Tymczasem aluminiowa obudowa nawiązuje do designu najnowocześniejszych urządzeń wysokiej klasy. Po lewej i prawej stronie ekranu cyfrowo zwizualizowano ikoniczne wirtualne otwory wentylacyjne, które swoim kształtem przypominają turbinę. Ta wyjątkowa i przyciągająca wzrok fuzja dwóch światów – analogowego i cyfrowego – stanowi kolejny ewolucyjny krok w tzw. hiperanalogowość. Znana, ceniona forma została tu na nowo zinterpretowana jako interfejs klimatyzacji. Na stałym wewnętrznym pierścieniu wyświetlane jest ustawienie temperatury w kabinie. Zewnętrzny analogowy pierścień harmonijnie wyłania się ze szklanej powierzchni i służy jako element obsługi. Można go obracać w celu dostosowania ustawień. Fizyczne otwory wentylacyjne umieszczono dyskretnie za ekranem i zaprojektowano tak, aby sprawiały wrażenie żeberek chłodzących – ta pomysłowa konfiguracja służy również jako źródło oświetlenia otoczenia i stanowi powracający motyw wzornictwa w całym wnętrzu Concept CLA.

Od papieru po procesory

Poczucie przestrzeni, wolności i inteligencji wzmocnione zaskakującymi detalami: przednie kubełkowe fotele przyjmują formę purystycznych, jednoczęściowych muszli wywodzących się z kulistej całości, zapewniając poczucie bezpieczeństwa i ochrony. Zagłówki z regulacją wysokości pozornie wydają się zawieszone w wycięciu, tworząc wyrazisty kontrast z rzeźbiarską, zintegrowaną formą siedzeń. Fotele obszyto skórą nappa, wyprodukowaną i przetworzoną w sposób zrównoważony. Połączenie połyskującego srebra z krystaliczną bielą, z wytłoczoną nowoczesną interpretacją kultowego wzoru wieńca laurowego Mercedes-Benz, dodatkowo podkreśla pozorną nieważkość całego projektu.

Wysoko umieszczona konsola środkowa sprawia wrażenie, jakby unosiła się pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu, i podkreśla minimalistyczną, sportową elegancję wnętrza. Jego proporcje i dynamiczna orientacja na MBUX Superscreen tworzą świeże poczucie przestrzeni i otwartości. Efektowny element ozdobny obejmuje podświetlaną przezroczystą powierzchnię do indukcyjnego ładowania smartfona oraz uchwyt na kubek z motywem podświetlanego żebra chłodzącego. Dzięki tej estetyce nie ma potrzeby stosowania osłony. Ten sam motyw stylistyczny jest widoczny pod konsolą, w postaci szerokiej, podświetlonej aluminiowej krzywizny. Wzrok przyciąga szklana gablota, oferująca wgląd w cyfrowy mózg Concept CLA – nowy system operacyjny Mercedes-Benz (MB.OS). Pasma oświetlenia otoczenia są metaforą nerwów przewodzących sygnały do chłodzonego cieczą procesora, który reprezentuje wiodącą w klasie inteligencję pojazdu. Kompozycja interpretuje przepływ danych współtworzących więź pomiędzy samochodem a podróżującymi.

Kolejny zjawiskowy element wystroju wnętrza stanowią panele drzwi. Ich subtelna forma stanowi kolejny dynamiczny akcent wizualny. Powierzchnia paneli płynnie opływa profil klamki, tworząc naturalny podłokietnik. Środkowe panele drzwi są wykończone tą samą białą skórą nappa, co fotele, a także ozdobione charakterystycznym wzorem wieńca laurowego. Ten definiujący element Mercedes-Benz, wzbogacony o wysokiej próby rzemieślnicze wykonanie, tworzy silną wizualną więź pomiędzy unikalnym dziedzictwem marki a technologicznym luksusem przyszłości. U dołu drzwi znajduje się dyskretna kieszeń, obszyta wytrzymałą, biotechnologiczną i certyfikowaną wegańską tkaniną przypominającą jedwab.

Transfer technologii z VISION EQXX do Concept CLA

Realizując wizję przyszłości Mercedes-Benz w tym segmencie, inżynierowie czerpali z wiedzy i doświadczenia zgromadzonych przy budowie elektrycznego studium VISION EQXX, które w dalszym ciągu wyznacza standardy technologiczne. Oprócz wyświetlacza MBUX Superscreen obejmują one między innymi rozwiązania w obszarach napędu elektrycznego i efektywności cieplnej, lekkiej konstrukcji, bionicznej optymalizacji oraz zrównoważonych materiałów.

Program technologiczny VISION EQXX został stworzony, aby przesuwać granice i wywierać bezpośredni wpływ na rozwój seryjnych modeli. Dlatego elektryczna jednostka napędowa nowej generacji (składająca się z silnika elektrycznego, przekładni i energoelektroniki) w Concept CLA wywodzi się bezpośrednio z wysoce wydajnej jednostki w VISION EQXX. W energoelektronice zastosowano nową generację węglików. Na rozwiązaniach VISION EQXX bazuje także akumulator wysokiego napięcia, który wykorzystuje te same zasady integracji funkcjonalnej i pakowania ogniw, aby osiągnąć wyjątkowo wysoką gęstość energii. Kolejny przykład transferu innowacji to udoskonalona pompa ciepła, która zapewnia wyraźną poprawę w porównaniu z istniejącymi na rynku samochodowymi pompami ciepła. Na potrzeby ogrzania kabiny Concept CLA pozyskuje ona ciepło nie tylko z układu napędowego, ale także z otaczającego powietrza zewnętrznego – nawet w temperaturach poniżej zera. W połączeniu z inteligentną strategią działania może znacznie zwiększyć zasięg podczas mroźnej zimy, minimalizując wykorzystanie dodatkowego ogrzewania.

Istotnym elementem rozwoju VISION EQXX była inżynieria bioniczna. Nazwa Mercedes-Benz BioniCast dotyczy odlewów konstruowanych zgodnie z zasadami natury. To pionierskie cyfrowe podejście przyniosło już Mercedes-Benz prestiżowe branżowe nagrody. Przy użyciu tych technik zoptymalizowano wiele elementów platformy MMA. Konkretne przykłady obejmują mocowania tylnej osi i akumulatora oraz elementy zawieszenia.

MB.OS – cyfrowa baza Mercedes-Benz

Wizja jutra Mercedes-Benz na nowo definiuje sam samochód, wynosząc go poza rolę środka transportu, asystenta lub towarzysza. Auto staje się centrum rozrywki i gier, strefą produktywności, prywatną oazą, a nawet częścią farmy serwerów i sieci energetycznej – w skrócie, integralną częścią życia. Aby zrealizować tę wizję poprzez wykorzystanie pełnego potencjału obecnych i przyszłych innowacji opartych na oprogramowaniu, Mercedes-Benz opracowuje własny system operacyjny MB.OS. Ta zastrzeżona architektura typu chip-to-cloud reprezentuje zupełnie nowe podejście i będzie w dużej mierze ukrytym, ale definiującym aspektem wszystkich przyszłych pojazdów Mercedesa. Istotą MB.OS jest rozdzielenie sprzętu i oprogramowania oraz umożliwienie szybszego, bardziej elastycznego tworzenia oprogramowania. Ułatwia to nieprzerwane wprowadzanie innowacji, co skutkuje lepszym produktem dla klientów. Autorski system, samodzielnie opracowany w ścisłej współpracy z silnymi partnerami, zapewnia firmie swobodę i elastyczność w zakresie innowacji, a także możliwość szybkiego i skutecznego działania.

Nadchodząca platforma MMA będzie pierwszą w pełni opartą na systemie MB.OS. Concept CLA daje przedsmak jego potencjału. Aby podkreślić kluczową rolę, jaką MB.OS odgrywa w kształtowaniu doświadczeń klientów, wnętrze samochodu pokazowego oferuje zjawiskową wizualizację nowego systemu. Złożoną, wieloaspektową architekturę reprezentuje tu jeden z wielu komponentów sprzętowych – wysokowydajny, chłodzony cieczą chip od firmy NVIDIA. To potężne partnerstwo pomoże wyposażyć każdy samochód zbudowany na platformie MMA w superkomputer. MB.OS wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe zasilane najnowszej generacji chipami i systemami na chipach (SoC), przy wsparciu wysoce zaawansowanych czujników oraz inteligentnej chmury Mercedes-Benz.

Zaawansowany ekran MBUX Superscreen zapewnia nowy poziom personalizacji, z grafiką w czasie rzeczywistym

MB.OS winduje poziom rodziny bazowych modeli Mercedes-Benz dzięki oprogramowaniu i sztucznej inteligencji (AI). Jednym z przykładów jest unikalny interfejs użytkownika dostosowany nie tylko do samochodu, ale także do indywidualnych preferencji klienta. Łączy on zaawansowany ekran MBUX Superscreen z trzema wyświetlaczami z oświetleniem i dźwiękiem, zapewniając kierowcy i pasażerowi wciągające, luksusowe wrażenia, niespotykane wcześniej w tej klasie pojazdów. Szeroka gama motywów dla wszystkich trzech ekranów zapewnia dalszy poziom personalizacji, a wirtualny asystent wspiera użytkowników informacjami i sugestiami.

MBUX Superscreen ożywa dzięki zaawansowanej grafice generowanej w czasie rzeczywistym, opartej na technologii silnika gier – tak jak w VISION EQXX. Zestaw wskaźników dostosowuje się do potrzeb użytkownika, w tym do poziomu wspomagania kierowcy. W ten sposób inteligentny system komunikuje się nie tylko za pomocą danych, lecz prowadzi intuicyjny dialog z wykorzystaniem kształtów i światła. Efekt: kierowca ma jasny ogląd wszystkich istotnych parametrów bez przeciążenia informacjami, od wirtualnego kokpitu, który pomaga zoptymalizować styl jazdy pod kątem maksymalnego zasięgu, po nawigację 3D ze zintegrowanymi informacjami o POI.

Użytkownicy mogą także tworzyć osobistą przestrzeń z efektownie przedstawionymi, wciągającymi światami. Rozbudowane możliwości adaptacji pozwalają im w jednej chwili zindywidualizować swoje doświadczenia. Szerokie możliwości integracji najwyższej jakości aplikacji innych firm zapewniają niespotykany wymiar rozrywki, a funkcja MBUX Collectibles umożliwia utworzenie prywatnej galerii sztuki poprzez połączenie osobistego portfela NFT klienta i umożliwienie mu przeglądania wystawy, której kuratorem jest Mercedes-Benz. MB.OS wprowadza również wiodącą w klasie rozrywkę dla pasażera, oferując szereg opcji strumieniowego przesyłania wideo innych firm. Liczne warstwy zabezpieczeń, w tym technologia śledzenia wzroku, dbają o to, aby kierowca nie był rozproszony.

Wydajniejsze systemy na poziomie 2 SAE dzięki LiDAR-owi

Mercedes-Benz ocenia innowacje w Concept CLA poprzez ich wkład w realizację wizji producenta dotyczącej bezwypadkowej jazdy. Rozbudowane systemy wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa opracowywane dla platformy MMA umożliwiają na przykład częściowo zautomatyzowaną jazdę na poziomie 2 SAE po praktycznie wszystkich typach dróg, pomagając kierowcy podczas zmiany pasa ruchu na drogach wielopasmowych, automatycznie manewrując na ciasnych miejscach parkingowych i z nich wyjeżdżając, a także zapobiegając lub zmniejszając skutki kolizji w coraz większej liczbie sytuacji.

Zautomatyzowane systemy jazdy w samochodach bazujących na platformie MMA zapewnią najlepsze w klasie wspomaganie kierowcy. Platforma oferuje rozbudowany zestaw czujników, który utrzymuje wiodącą pozycję Mercedes-Benz w tej dziedzinie. Oprócz wielu kamer zapewniających zróżnicowane widoki bazowy zestaw zawiera także pełną gamę czujników radarowych oraz ultradźwiękowych.

Przyszłe zastosowania poziomu 2 SAE są również przygotowane do wykorzystania technologii wykrywania uzupełnionej o LiDAR, tak aby sprostać wysokim złożonościom operacyjnym i wymaganiom bezpieczeństwa 
w ruchu miejskim. Te wydajne czujniki umożliwią klientom wyposażenie pojazdów w szeroką gamę funkcji na poziomie 2 SAE. Będzie można je doskonalić poprzez bezprzewodowe aktualizacje, nawet po zakupie samochodu. Oznacza to, że Mercedes-Benz będzie mógł stale ulepszać istniejące systemy i udostępniać je klientom (z uwzględnieniem lokalnych ram prawnych). W ten sposób ich auta pozostaną w czołówce innowacji w swoim segmencie. Oprogramowanie MB.OS i jego moc obliczeniowa są zasadniczo gotowe do aktualizacji na poziom 3 w przypadku pojazdów wyposażonych w kompleksowy zestaw czujników, w tym LiDAR oraz redundancje dla kluczowych układów pojazdu.

Zaawansowany system wykrywania obecności dziecka

Kolejna zaleta architektury MB.OS: niezwykle wysoki stopień usieciowienia systemów, czujników i siłowników pojazdu ułatwia Mercedes-Benz opracowywanie i wdrażanie wysoce wyrafinowanych funkcji bezpieczeństwa. Jednym z przykładów jest nowy system wykrywania obecności dziecka (CPD – Advanced Child Presence Detection), który ma na celu minimalizację ryzyka przypadkowego pozostawienia małych dzieci w samochodzie podczas ciepłej pogody – i związanych z tym, niekiedy tragicznych, konsekwencji.

Przyszły system bazuje na sieci ponad 20 interfejsów i jest aktywowany w momencie wykrycia obecności dziecka w samochodzie na podstawie jego charakterystycznego wzorca oddychania. Zastosowane czujniki są tak czułe, że potrafią wykryć nawet delikatne oddychanie śpiącego noworodka. Z kolei wewnętrzne kamery potrafią wykryć obecność osoby dorosłej, np. na fotelu pasażera. Gdy system wykryje, że w zaparkowanym samochodzie znajduje się dziecko, powiadamia o tym kierowcę natychmiast po wyłączeniu silnika. Jeśli ten opuści i zamknie pojazd, uruchamia się wieloetapowa procedura. Jeśli samochód i smartfon są połączone z tym samym kontem Mercedes me, system regularnie wysyła wiadomości na smartfon.

Jednocześnie system monitoruje temperaturę we wnętrzu auta. W przypadku przekroczenia punktu krytycznego rozpoczyna się proces podejmowania działań: migają zewnętrzne światła, czemu towarzyszy sygnał dźwiękowy, który różni się od klaksonu typowego alarmu samochodowego – wszystko po to, by przyciągnąć uwagę osób postronnych. Równocześnie włącza się klimatyzacja, aby obniżyć temperaturę w kabinie do mniej krytycznego poziomu. W tym momencie komunikaty ostrzegawcze są wysyłane także do wszystkich smartfonów zarejestrowanych w samochodzie i połączonych z tym samym kontem Mercedes me. Ostatnim etapem eskalacji jest powiadomienie centrum SOS Mercedes-Benz i/lub zaalarmowanie służb ratunkowych.

Ponieważ bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem Mercedes-Benz, nacisk kładzie się na zapobieganie tragicznym wypadkom. System jest specjalnie skonfigurowany, aby zapobiegać celowemu użyciu stacjonarnej klimatyzacji.

MB.OS – droga przed nami

MB.OS oferuje imponujące cyfrowe możliwości, zapewniając pojazdom opartym na platformie MMA niespotykany dotąd w tym segmencie wymiar indywidualizacji, harmonijności interakcji oraz rozrywki. Tym samym pomoże marce spod znaku trójramiennej gwiazdy w dalszym ciągu podnosić poziom cyfrowych doświadczeń i jeszcze bardziej skoncentrować się na kliencie. Concept CLA przybliża te możliwości – a już wkrótce pojawi się więcej informacji na temat potencjału MB.OS.