Stuttgart/Guben (Niemcy),
29
marca
2023
|
14:29
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz osiąga kolejny kamień milowy w pozyskiwaniu surowców na potrzeby rozwoju samochodów elektrycznych

• Lokalne zaopatrzenie: Rock Tech Lithium Inc. jako strategiczny partner producenta rozpoczyna budowę fabryki litu w mieście Guben przy granicy z Polską (część euromiasta Guben-Gubin); od 2026 r. zakłady te będą dostarczać Mercedes-Benz wodorotlenek litu do produkcji akumulatorów – początkowo w ramach okresu kwalifikacyjnego

• Surowce do rozwoju samochodów elektrycznych: rozpoczęcie budowy fabryki w Guben stanowi kolejny kamień milowy dla Mercedes-Benz w kierunku zrównoważonej produkcji najnowocześniejszych akumulatorów w Europie

• Europejskie kompetencje w zakresie akumulatorów: wraz z budową zakładów Mercedes-Benz przyspiesza integrację pionową w Europie i w Niemczech, potwierdzając swoje lokalne podejście

Wraz z rozpoczęciem budowy fabryki litu w mieście Guben przy granicy z Polską przez firmę Rock Tech Lithium Inc. Mercedes-Benz robi kolejny krok w kierunku lokalizacji i większej pionowej integracji technik układów napędowych na potrzeby ich elektryfikacji w Europie. Partnerstwo z niemiecko-kanadyjskim startupem sprawi, że producent samochodów luksusowych ze Stuttgartu będzie w stanie dostarczać swoim partnerom z sektora akumulatorów wysokiej jakości wodorotlenku litu w celu zwiększenia produkcji w pełni elektrycznych Mercedesów.

Nowy zakład konwersji litu reprezentuje kolejny kamień milowy w strategicznym partnerstwie Mercedes-Benz z niemiecko-kanadyjskim startupem Rock Tech. W ubiegłym roku obie firmy podpisały umowę na dostawy dla partnerów Mercedes-Benz w zakresie budowy akumulatorów wysokogatunkowego wodorotlenku litu, rafinowanego w nowej fabryce w ilości wystarczającej dla około 150 000 w pełni elektrycznych samochodów rocznie.

„Przejście na elektromobilność oznacza dla Mercedes-Benz również zmianę w naszych łańcuchach dostaw. Najważniejsze są dla nas trzy cele: zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo surowców i lokalizacja zaopatrzenia. Rozpoczęcie budowy fabryki w Guben stanowi kolejny kamień milowy Mercedes-Benz w kierunku w kierunku zrównoważonej produkcji najnowocześniejszych akumulatorów. Jeśli chodzi o nasze dostawy litu w Europie, Rock Tech odegra w przyszłości kluczową rolę” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. rozwoju i zaopatrzenia, dyrektor ds. technologii.

Strategiczne partnerstwo Mercedes-Benz z Rock Tech zostało ogłoszone na niemiecko-kanadyjskim szczycie w Toronto pod koniec sierpnia 2022 r., po podpisaniu protokołu ustaleń pomiędzy Mercedes-Benz AG a Kanadą. Toruje to drogę do głębszej współpracy na wszystkich etapach motoryzacyjnego łańcucha wartości, z koncentracją na gospodarowaniu zasobami naturalnymi.

W ramach umowy na dostawy obie firmy będą współpracować nad stworzeniem mapy drogowej dla osiągnięcia neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla produkcji wodorotlenku litu do końca 2030 r. Ponadto wodorotlenek litu dostarczany przez Rock Tech musi bazować na surowcu z kopalń audytowanych przez Inicjatywę na rzecz Odpowiedzialnego Wydobycia (IRMA).

Głębsza integracja niemieckiego i europejskiego łańcucha wartości

Dzięki tej umowie Mercedes-Benz otwiera nowe możliwości w obszarze zaopatrzenia, a dzięki klarownej strategii lokalizacyjnej pogłębia pionową integrację w obszarze technik zespołów napędowych w Niemczech i Europie:

· Fabryki akumulatorów Mercedes-Benz w Untertürkheim (Hedelfingen i Brühl), Kamenz oraz w Jaworze (Polska), a także ogłoszone lokalizacje w Sindelfingen i Kölledzie odegrają kluczową rolę w zwiększaniu produkcji elektrycznych aut z gwiazdą.

· Ogniwa będą dostarczane przez europejskie fabryki Automotive Cells Company (ACC). Mercedes-Benz AG wspólnie ze Stellantis i Total Energies objął równą część udziałów w ACC w celu stworzenia europejskiego czempiona w branży akumulatorów o globalnych ambicjach. Ogniwa mają powstawać w trzech europejskich lokalizacjach: w Douvrain, Kaiserslautern i Termoli.

· W sercu swojej fabryki w Untertürkheim Mercedes-Benz buduje eCampus – centrum kompetencji w zakresie badań i rozwoju nowych generacji akumulatorów oraz ogniw akumulatorowych.

· Zakłady w Untertürkheim i Sebes (Rumunia) od 2024 r. będą wytwarzać elektryczne jednostki napędowe do nowych modeli na platformach MMA i MB.EA.

· Fabryka Mercedes-Benz w Berlinie od połowy bieżącej dekady będzie produkować wysokowydajne silniki elektryczne dla modeli budowanych na przyszłej platformie AMG.EA.

· Począwszy od tego roku produkcja Mercedes-Benz we własnych zakładach odbywa się neutralnie pod względem emisji dwutlenku węgla netto – w dużej mierze dzięki energii elektrycznej pozyskiwanej wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Ponadto firma dąży do zwiększenia produkcji zielonej energii w swoich lokalizacjach. Mercedes-Benz rozpoczął prace planistyczne związane z budową farmy wiatrowej na swoim torze testowym w Papenburgu w północnych Niemczech. Ważną rolę w generowaniu zielonej energii będzie odgrywać również rozbudowa instalacji fotowoltaicznych. Kluczowy cel wyznacza pokrycie energią odnawialną do 2030 r. ponad 70% zapotrzebowania firmowych zakładów produkcyjnych na prąd.

· Mercedes-Benz dąży do osiągnięcia zrównoważonego, zamkniętego obiegu recyklingu materiałów akumulatorowych i ograniczenia zużycia zasobów. W Kuppenheim w Niemczech firma rozpoczęła właśnie budowę własnego zakładu recyklingu akumulatorów – to kolejny kamień milowy w kierunku surowcowej niezależności technologii akumulatorów samochodów Mercedes-EQ w sercu Europy.

· Mercedes-Benz ogłosił również plany rozwoju sieci ładowania o wysokiej mocy w Europie. Pierwsze obsługiwane przez Mercedesa stacje we Francji i Niemczech zostaną podłączone jeszcze w tym roku. Zgodnie ze zrównoważoną strategią korporacyjną Ambition 2039 producent luksusowych aut umożliwi swoim klientom ładowanie ich samochodów zieloną energią.