Carson City/Stuttgart,
31
stycznia
2023
|
13:38
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie z certyfikacją systemu na trzecim poziomie SAE na rynku USA

• Mercedes-Benz DRIVE PILOT z certyfikacją warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE w amerykańskim stanie Nevada

• DRIVE PILOT dostępny w USA dla Klasy S oraz modelu EQS z roku modelowego 2024; pierwsze samochody z takim wyposażeniem trafią do klientów w drugiej połowie 2023 r.

Mercedes-Benz jest pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która wprowadza warunkowo zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE w Stanach Zjednoczonych. Jako pierwszy zgodność systemu z lokalnymi przepisami potwierdził stan Nevada. To znaczący kamień milowy – przełomowy system Mercedes-Benz o nazwie DRIVE PILOT staje się pierwszym i jedynym systemem na trzecim poziomie SAE dostępnym w seryjnych samochodach dopuszczonych do użytku na drogach publicznych w USA. Spełniając stanowe wymagania rozdziału 482A dla pojazdów autonomicznych, w określonych warunkach DRIVE PILOT może przejąć od kierowcy zadanie aktywnej jazdy. Mercedes-Benz ma ambicję, by jeszcze w tym roku system uzyskał certyfikację także w Kalifornii. Producent przekazał już tamtejszym władzom stanowym odpowiednie dokumenty. DRIVE PILOT będzie dostępny na rynku USA jako opcja dla Klasy S oraz modelu EQS z roku modelowego 2024. Pierwsze egzemplarze wyposażone w ten innowacyjny system zostaną dostarczone klientom w drugiej połowie 2023 r.

„Czas jest jednym z najcenniejszych dóbr współczesnego świata. Chcemy więc sprawić, by nasi klienci mieli więcej czasu – stanowi to kluczowy element naszej strategii budowania najbardziej pożądanych samochodów na świecie. DRIVE PILOT pozwala zrobić duży krok naprzód w realizacji tego celu i stawia nas w czołówce innowacji w niezwykle ważnej dziedzinie zautomatyzowanej jazdy. Ten system po raz kolejny pokazuje, że pionierski duch jest częścią naszego DNA. Certyfikacja w Nevadzie rozpoczyna jego międzynarodowe wdrażanie – i stanowi początek nowej ery” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technicznych odpowiedzialny za rozwój oraz zaopatrzenie.

Na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu i w miejscach występowania zatorów drogowych DRIVE PILOT może zaoferować kierowcy przejęcie zadania aktywnej jazdy z prędkością do 40 mil na godzinę. Potrzebne do tego przyciski sterujące znajdują się na kole kierownicy, po lewej i prawej stronie, ponad zagłębieniami na kciuki. Gdy spełnione są odpowiednie warunki, przyciski wskazują gotowość systemu. Kiedy kierowca go aktywuje, DRIVE PILOT kontroluje prędkość jazdy i odległość od innych pojazdów oraz harmonijnie prowadzi samochód obranym pasem ruchu. Uwzględnia przy tym profil trasy, występujące na trasie zdarzenia oraz znaki drogowe. System reaguje również na nieoczekiwane sytuacje na drodze, takie jak np. manewry omijania na pasie ruchu lub manewry hamowania, i samodzielnie sobie z nimi radzi.

„Niezachwiane zaangażowanie w rozwój innowacji towarzyszy Mercedes-Benz od samego początku. Kontynuowanie tego przywództwa daje nam wszystkim powód do dumy – jako pierwsza firma motoryzacyjna uzyskaliśmy certyfikację warunkowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie trzecim na rynku USA” – powiedział Dimitris Psillakis, prezes i dyrektor generalny MBUSA, oddziału Mercedes-Benz w Stanach Zjednoczonych.

Czujnik LiDAR i redundantne rozwiązania

Najwyższym priorytetem Mercedes-Benz przy wprowadzaniu takiego systemu jest aspekt bezpieczeństwa obejmujący wysokie wymagania dotyczące niezawodności działania. DRIVE PILOT bazuje na czujnikach otoczenia, z których korzystają systemy pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy; obejmuje jednak dodatkowe czujniki, które producent luksusowych aut uważa za niezbędne do realizacji bezpiecznej, warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Należą do nich: LiDAR, kamera w tylnej szybie, mikrofony do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych, a także umieszczony w nadkolu czujnik wilgotności nawierzchni. Samochód wyposażony w opcjonalny system DRIVE PILOT otrzymuje również redundantne (z ang. nadmiarowe) siłowniki układu kierowniczego i hamulcowego oraz redundantną pokładową instalację elektryczną, dzięki czemu zachowuje kierowalność nawet w przypadku awarii jednego z tych układów i umożliwia bezpieczne przekazanie prowadzenia kierowcy.

Jeśli kierowca nie przejmie kontroli nad pojazdem nawet po emisji coraz bardziej inwazyjnych komunikatów i upłynięciu określonego czasu (np. z powodu poważnego problemu zdrowotnego), DRIVE PILOT w kontrolowany sposób samoczynnie wyhamuje samochód aż do zatrzymania, włączając przy tym światła awaryjne. Po zatrzymaniu auta aktywuje się system wzywania pomocy Mercedes-Benz, a drzwi zostaną odblokowane, aby umożliwić dostęp do wnętrza osobom udzielającym pierwszej pomocy.

Precyzyjny system pozycjonowania

Dokładna lokalizacja Mercedesa wyposażonego w DRIVE PILOT jest określana za pomocą bardzo precyzyjnego systemu pozycjonowania – znacznie wydajniejszego od konwencjonalnych systemów GPS. Zanonimizowane dane zbierane przez LiDAR, kamerę, radar i czujniki ultradźwiękowe uzupełnia trójwymiarowy obraz drogi i otoczenia, jaki zapewnia cyfrowa mapa HD; obejmuje on informacje o geometrii drogi, charakterystyce trasy, znakach drogowych oraz szczególnych zdarzeniach (jak np. wypadek lub roboty drogowe). Dostęp do obrazu i jego aktualizacje umożliwia połączenie z tzw. zapleczem.

Ta bardzo precyzyjna mapa różni się od map spotykanych w urządzeniach nawigacyjnych między innymi większą dokładnością – liczoną w centymetrach, a nie w metrach, a także szczegółowym modelem skrzyżowań i tras. Dane mapy są przechowywane w centrach danych zaplecza i stale aktualizowane. Każdy samochód przechowuje również obraz tych informacji w pamięci pokładowej i stale porównuje je z zasobami zaplecza, aktualizując swój lokalny zestaw danych zgodnie z wymaganiami. Reprezentacja otoczenia niezależna od czynników takich jak zacienienie czy zabrudzone czujniki umożliwia stabilne i dokładne pozycjonowanie auta.

Zaawansowane funkcje oprogramowania niezbędne do realizacji warunkowo zautomatyzowanej jazdy zapewnia potężny chipset wewnątrz centralnej jednostki sterującej, a ważne algorytmy są realizowane redundantnie w ramach nowoczesnej architektury bezpieczeństwa.

Warunkowo zautomatyzowana jazda na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu

Podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży DRIVE PILOT pozwala kierowcy oderwać myśli od ruchu ulicznego i skupić się na pewnych drugorzędnych czynnościach. Gdy system jest aktywny, na centralnym wyświetlaczu samochodu można uruchamiać aplikacje, które w przeciwnym razie podczas jazdy byłyby zablokowane.

Wysoce zaawansowany system Mercedes-Benz DRIVE PILOT, pierwotnie wprowadzony w Niemczech w maju 2022 r., był pierwszym na świecie systemem na trzecim poziomie SAE, który spełniał surowe wymogi prawne UN R157. Jako pierwszy homologacji takiego systemu na podstawie rozporządzenia UN R157 udzielił Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA), torując drogę do zaoferowania DRIVE PILOT na międzynarodowych rynkach – wszędzie tam, gdzie zezwalają na to przepisy.

Uwaga: poziom trzeci SAE oznacza, że funkcja zautomatyzowanej jazdy może przejąć określone zadania związane z prowadzeniem pojazdu, ale kierowca nadal jest niezbędny i musi być gotowy do przejęcia kontroli nad samochodem w każdej chwili, gdy ten wezwie go do interwencji.