Warszawa,
10
stycznia
2023
|
10:08
Europe/Warsaw

Mercedes EQE SUV – praktyczny SUV dla rodziny

Nowy EQE SUV to jeden z najbardziej praktycznych przedstawicieli swojego segmentu. Duży 303-centymetrowy rozstaw osi przekłada się na niespotykaną przestronność kabiny, a pojemny bagażnik standardowo mieści 520 litrów i oferuje szereg udogodnień ułatwiających transport przedmiotów. Nadwozie nowego elektrycznego SUV-a w ofercie Mercedes-EQ łączy funkcjonalność ze sportowym charakterem. Zwarta bryła z krótkimi nawisami oraz koła o średnicy obręczy od 19 do 22 cali nadają mu imponującą postawę. Opływowa stylizacja i nowatorskie aerodynamiczne detale sprawiają, że nowy EQE SUV osiąga doskonałą wartość współczynnika oporu powietrza – od 0,25.

Nowy EQE SUV mierzy 486,3 cm długości, 194,0 cm szerokości i 168,6 cm wysokości. Zastosowanie dużej platformy dla aut elektrycznych pozwoliło na wygospodarowanie wyjątkowo przestronnej, pięcioosobowej kabiny, która zapewnia mnóstwo swobody zarówno na szerokość, na nogi, jak i nad głowami podróżujących w obu rzędach foteli.

Pojemność bagażnika w standardzie wynosi 520 litrów. Oparcia tylnych siedzeń można podzielić w stosunku 40:20:40. Po ich całkowitym złożeniu objętość przestrzeni ładunkowej, przy załadunku sięgającym dachu, wzrasta do 1675 litrów. W razie potrzeby bagażnik EQE SUV-a da się powiększyć bez całkowitego składania oparć – można je ustawić w pozycji cargo, pod bardziej stromym kątem (o około 10 stopni), dzięki czemu pojemność kufra rośnie do 580 litrów.

Proporcje nowego elektrycznego SUV-a z gwiazdą łączą funkcjonalność ze sportowym charakterem. Zwarta bryła z krótkimi nawisami oraz koła o średnicy obręczy od 19 do 22 cali nadają mu imponującą postawę. Przedni pas definiuje „czarny panel”, opcjonalnie dostępny z trójwymiarowym wzorem gwiazdy Mercedes-Benz, a także charakterystyczna sygnatura świetlna. Standardowe wyposażenie obejmuje reflektory LED High Performance, a na życzenie oferowane są reflektory DIGITAL LIGHT z niezwykle mocnymi modułami LED. Ich światło jest załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Wiązka podzielona na 1,3 miliona pikseli umożliwia absolutnie precyzyjną dystrybucję oświetlenia, z dokładnym maskowaniem innych pojazdów lub znaków drogowych. Dodatkową korzyść stanowi optymalizacja oświetlenia w zróżnicowanych warunkach: we mgle, na podjazdach i zjazdach oraz na autostradzie i w mieście.

Smukłość EQE SUV-a podkreślają zlicowane klamki. Ze względów aerodynamicznych i aeroakustycznych lusterka boczne umieszczono na panelach drzwi. Dodatkowe korzyści w zakresie aerodynamiki zapewniają też opcjonalnie dostępne stopnie progowe. Typowe dla SUV-ów nakładki nadkoli mają czarny kolor, podobnie jak osłony progów, nadając autu solidny charakter. Tylną partię nadwozia, zdominowaną przez płynne płaszczyzny i łagodne przejścia, optycznie poszerza ciągły pas świetlny z lampami LED ze zjawiskowym, trójwymiarowym wypełnieniem. I jeszcze praktyczny detal: kamera cofania została ukryta za emblematem gwiazdy, dzięki czemu jej obiektyw nie brudzi się podczas jazdy w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Aerodynamika stanowi słowo-klucz zarówno w projekcie EQE SUV-a, jak i pozostałych nowych modeli Mercedes-EQ zbudowanych na specjalnej platformie dla modeli w pełni elektrycznych (EQE i EQS Limuzyna oraz EQS SUV). Podwozie zaopatrzono w liczne detale, które pomagają uzyskać bardzo dobry jak na SUV-a współczynnik oporu powietrza Cd – od 0,25. Taki rezultat uzyskano pomimo dużej przestrzeni ładunkowej oraz krótkiego tylnego nawisu. Istotne dla jego uzyskania były również koncepcja wymiarów z płaską przednią szybą, opadającą linią dachu i odpowiednimi zwężeniami. Najkorzystniejsza aerodynamicznie konfiguracja EQE SUV-a obejmuje 19-calowe obręcze kół z oponami Continental ContiEco Contact 6Q MO, stopnie progowe oraz zawieszenie AIRMATIC.

Wysoka efektywność aerodynamiczna EQE SUV-a – jeden z parametrów decydujących o niskim zużyciu energii i wysokim zasięgu – to zasługa wielu zabiegów, takich jak nowatorskie, zgłoszone do opatentowania spojlery kół przed przednią osią. Ich ząbkowana dolna krawędź oraz podłużne żebrowanie poprawiają przepływ powietrza w drodze do przednich kół. Aerodynamicznie zoptymalizowane obręcze otrzymały też specjalne osłony. Zależnie od wyposażenia mogą one zmniejszyć wartość współczynnika oporu powietrza Cd nawet 0,02 w porównaniu do felg bez takich nakładek.

Opcjonalnie dostępne stopnie progowe kończą się w niewidocznym miejscu podwozia – pozytywnie wpływa to na dopływ powietrza do tylnych kół i daje wymierną przewagę aerodynamiczną. Także spojlery tylnych kół wymiernie poprawiają efektywność aerodynamiki elektrycznego SUV-a. Występują one w dwóch rozmiarach, zależnie od średnicy obręczy.

W przednich panelach osłaniających podwozie zastosowano turbulatory (zawirowywacze), które zapobiegają przemieszczaniu się strumienia powietrza pod podwoziem. Przepływ jest kierowany od nadkoli w dół. Ponadto poszycie podwozia EQE SUV-a zaopatrzono w osłony dolnych wahaczy; część z nich prowadzi powietrze od akumulatora do dyfuzora. Kąt tylnego dyfuzora został zoptymalizowany w tunelu aerodynamicznym.

Boczne spojlery w połączeniu ze spojlerem dachowym przesuwają koniec krawędzi dachu do tyłu, co w zestawieniu z odpowiednim zwężeniem zapewnia kolejne korzyści aerodynamiczne. Nawet tylne światła mają zintegrowaną krawędź, która działa niczym spojler. Dzięki tym detalom uzyskano aerodynamicznie korzystną stylizację tylnej partii nadwozia, z ostrymi krawędziami do odrywania się przepływu powietrza.

Koncepcja aerodynamiczna nowego EQE SUV-a uwzględnia także m.in. kompleksowe uszczelnienie przedniego pasa, w tym lamp, opływowy profil słupka A (włącznie z optymalizacją spływania wody, tak aby zapewnić lepszą widoczność w lusterkach bocznych w czasie deszczu) czy aerodynamicznie zoptymalizowane ogumienie.

Rozbudowane uszczelnienia w połączeniu ze środkami izolacyjnymi ograniczają też hałas powodowany przez wiatr, który w samochodzie elektrycznym jest słyszalny wyraźniej niż w spalinowym. Aby zapobiec hałasom o niskiej częstotliwości, niekiedy postrzeganym jako zmniejszające komfort, liczne wnęki w nadwoziu wypełniono pianką wygłuszającą (akustyczną). Wysokoczęstotliwościowe składowe szumu wiatru zostały zredukowane m.in. dzięki ulepszonym uszczelnieniom mocowania przedniej szyby i lusterek bocznych. Szczególną uwagę aeroakustycy zwrócili na uszczelnienia przejść pomiędzy bocznymi oknami. Wyciszenie kabiny dodatkowo poprawiają dostępne na życzenie przednie szyby dźwiękochłonne. Zabiegi objęły nawet panoramiczny dach – różne owiewki, osłony i uszczelki zapewniają niski poziom hałasu pomimo dużych rozmiarów okna dachowego.