Stuttgart / Warszawa,
08
lutego
2023
|
09:59
Europe/Warsaw

Nowy eSprinter: najbardziej wszechstronny i wydajny eVan Mercedes-Benz wszechczasów

Podsumowanie

• Wielka trójka: wydajność, zasięg i ładowność sprawiają, że ​​nowy Mercedes-Benz eSprinter jest wszechstronnym pojazdem

• Wartość dodana dla klientów na ok. 60 rynkach: dwa rodzaje i długości nadwozia, trzy rozmiary akumulatorów i duża ładowność jako baza do licznych modyfikacji i zabudów sprawiają, że nowy eSprinter jest bardzo atrakcyjny

• Mercedes-Benz Vans elektryfikuje rynek amerykański: po raz pierwszy amerykańscy klienci mogą uczynić swoją flotę bardziej zrównoważoną dzięki lokalnie bezemisyjnemu, elektrycznemu vanowi z gwiazdą Mercedesa

• Nowy eSprinter w wariancie furgon o największym zasięgu zostanie wprowadzony na rynek w USA i Kanadzie w drugiej połowie 2023 r., a debiut na rynku europejskim nastąpi pod koniec 2023 r.

• Rozszerzona sieć produkcyjna: oprócz fabryki Mercedes-Benz w Düsseldorfie, nowy Mercedes-Benz eSprinter będzie w przyszłości produkowany także w Ludwigsfelde i Charleston (Karolina Południowa/USA)

Mercedes-Benz Vans systematycznie elektryfikuje wszystkie swoje modele seryjne. Nowy eSprinter imponuje wydajnością, zasięgiem i ładownością, a do tego jest prawdziwym kosmopolitą: produkowany w Europie i Ameryce Północnej, będzie w przyszłości umacniał pozycję lidera elektromobilności na około 60 rynkach.

Nowy eSprinter jest wyposażony w wiele innowacji technicznych i opiera się na nowej koncepcji trzech modułów. Pozwalają one na największą możliwą swobodę w tworzeniu i projektowaniu różnych modyfikacji i zabudów, znanych wcześniej tylko dla Sprintera z napędem konwencjonalnym.

Moduł przedni, równomiernie zaprojektowany front pojazdu, zawiera wszystkie komponenty wysokonapięciowe i może być łączony bez modyfikacji ze wszystkimi wariantami pojazdu, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora. Zintegrowany moduł środkowy baterii wysokonapięciowej znajduje się w podwoziu, aby zaoszczędzić miejsce. Umiejscowienie akumulatora wraz z solidną obudową między osiami skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo. Trzecim filarem konstrukcji jest tylny moduł z elektrycznie napędzaną tylną osią. Zgodnie ze strategią wykorzystywania części wspólnych jest on stosowany we wszystkich wariantach nowego eSprintera. Kompaktowy i mocny silnik elektryczny jest również zintegrowany z tylnym modułem.

Mercedes-Benz zainwestował w nowego eSprintera około 350 milionów euro. Około 50 milionów euro przeznaczy na dostosowanie produkcji w każdym z trzech zakładów: w Charleston, Düsseldorfie i Ludwigsfelde. Modułowa koncepcja nowego eSprintera pozwala na maksymalne synergie pod tym względem, a tym samym odpowiedni efekt skali.

– Nowy Mercedes-Benz eSprinter konsekwentnie realizuje naszą strategię bycia liderem mobilności elektrycznej dzięki najbardziej pożądanym samochodom dostawczym przy jednoczesnym osiąganiu wzrostu rentowności na całym świecie – przekonuje Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.

 

Nowy eSprinter: wszechstronny i wydajny

Wprowadzenie na rynek nowego eSprintera rozpocznie się w USA i Kanadzie w drugiej połowie 2023 roku. Będzie to długi furgon z wysokim dachem, wyposażony w największą dostępną baterię o pojemności użytkowej 113 kWh. Ładowność wynosi 14 metrów sześciennych, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu to aż 4,25 tony.

Zasięg w trybie elektrycznym, oparty na symulacji cyklu WLTP , wyniesie do  400[1][2][3] kilometrów. Symulowany zasięg oparty na cyklu miejskim WLTP wyniesie do 500123 kilometrów. Zasięgi te sprawiają, że pojazd idealnie nadaje się również na dłuższe trasy.

W Europie ten pierwszy wariant furgonu zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2023 r., a następnie sukcesywnie pojawi się podwozie z kabiną i pozostałe wersje akumulatorów. To sprawia, że ​​eSprinter będzie atrakcyjnym pojazdem bazowym dla wielu nowych sektorów, a także dla firm dokonujących modyfikacji pojazdu i producentów zabudów.

– Dzięki nowemu eSprinterowi wznosimy segment dużych elektrycznych vanów na nowy poziom. Wielka trójka, czyli wydajność, zasięg i ładowność, przy jednoczesnej optymalizacji TCO sprawia, że ​​nowy eSprinter jest najbardziej wszechstronnym eVanem Mercedes-Benz w historii — mówi Mathias Geisen.

 

Najważniejsze fakty

Nie widać tego patrząc na nowego eSprintera z zewnątrz, ale jeśli spojrzy się na technologię zainstalowaną w pojeździe i usługi w chmurze cyfrowego ekosystemu Mercedes me[4], staje się jasne, że firma konsekwentnie skupia się na zwiększaniu wartości dodanej dla klientów.

 

Elektryczny układ napędowy (eATS)

Głównymi komponentami eATS w nowym eSprinterze są dwa nowe rozwiązania: wydajny silnik i innowacyjna elektryczna oś tylna, które po raz pierwszy zastosowano w furgonetce Mercedes-Benz z napędem akumulatorowym.

Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), który waży tylko około 130 kilogramów, charakteryzuje się szczególnie wysoką sprawnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Silnik jest dostępny w dwóch poziomach mocy, z mocą szczytową 100 lub 150 kW i zapewnia moment obrotowy do 400 Nm.

Elektrycznie napędzana tylna oś obsługuje oprócz klasycznego furgonu także wariant podwozia z kabiną. Dla klienta oznacza to dużą elastyczność w zakresie modyfikacji i zabudów, długości pojazdu (A2 i A3), maksymalnej masy całkowitej pojazdu (do 4,25 tony) i obciążenia przyczepy (do 2 ton).

 

Akumulator wysokiego napięcia i ładowanie

Klienci mogą wybierać spośród trzech różnych akumulatorów do nowego eSprintera, w zależności od zapotrzebowania na zasięg i ładowność: są to baterie o pojemności użytkowej 56, 81 lub 113 kWh. Skład chemiczny ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) sprawia, że ​​ akumulatory są wolne od kobaltu i niklu, a aktywne zarządzanie temperaturą zapewnia maksymalną wydajność.

Podobnie jak wszystkie eVany Mercedes-Benz, nowy eSprinter może być ładowany zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Ładowarka pokładowa, która przetwarza prąd w pojeździe podczas ładowania prądem przemiennym, na przykład z Wallbox, ma maksymalną moc wyjściową 11 kW. Na stacjach szybkiego ładowania nowego eSprintera można ładować z mocą do 115 kW. Dla klientów szybkie ładowanie oznacza osiągnięcie od 10 do 80 procent pełnej pojemności[5][6] w czasie około 28 minut dla akumulatora 56 kWh i około 42 minut dla akumulatora 113 kWh.

 

Cyfryzacja i inforozrywka z MBUX i Mercedes me

Nowy eSprinter imponuje również pod względem cyfryzacji i multimediów: jest wyposażony w innowacyjny Mercedes-Benz User Experience (MBUX) z najnowszą generacją oprogramowania, znany wcześniej tylko klientom z samochodów osobowych Mercedes-Benz. Liczne funkcje i usługi ułatwiają klientom codzienne życie z pojazdem elektrycznym.

Nawigacja z „Electric Intelligence” zapewnia najwyższą możliwą pewność planowania podrózy: na przykład pokazuje aktualny zasięg w czasie rzeczywistym w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i topografii trasy. Oblicza również najlepszą możliwą strategię ładowania, aby jak najszybciej dotrzeć do miejsca docelowego lub uzyskać pożądany stan naładowania (SoC) w miejscu docelowym. Uwierzytelnianie na stacji ładującej jest proste przez MBUX, z płatnością przez Mercedes me. Inne zalety to zwiększona wydajność, rozbudowane opcje personalizacji i udoskonalony asystent sterowania głosowego „Hej Mercedes”.

 

Strategia elektryfikacji Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans mocno zawarł w swojej strategii dążenie do pozycji lidera w zakresie elektromobilności elektrycznej. Dzięki Vito E-CELL już w 2010 roku był pionierem na rynku lokalnie bezemisyjnych samochodów dostawczych.

Dziś firma zelektryfikowała swoje modele ze wszystkich segmentów vanów, od małych poprzez te średniej wielkości aż po duże samochody dostawcze.

Od połowy dekady Mercedes-Benz Vans będzie wdrażał kolejny etap swojej strategii elektryfikacji z VAN.EA (MB Vans Electric Architecture): od 2025 roku wszystkie nowe modele będą w pełni elektryczne.

 

Zrównoważony rozwój w Mercedes-Benz

Na drodze do w pełni elektrycznej przyszłej mobilności Mercedes-Benz przyjmuje holistyczne podejście dzięki Ambition 2039. Jednym z najważniejszych celów transformacji jest neutralność pod względem emisji CO2 w nowej flocie samochodów (częściowo poprzez tzw. carbon offset), która jest mocno zakorzeniona w strategii zrównoważonego biznesu. W Mercedes-Benz AG cel ten znajduje odzwierciedlenie w Ambition 2039 i koncepcji „electric only”. Konkretnie ta strategia oznacza: do 2039 r. – jedenaście lat wcześniej niż wymagają tego przepisy UE – cała flota nowych samochodów osobowych i dostawczych ma być neutralna pod względem emisji CO2 (uwzględniając carbon offset), na wszystkich etapach łańcucha wartości.

 

Więcej informacji na temat Ambition 2039 i naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju można znaleźć w naszym Raporcie na temat zrównoważonego rozwoju pod adresem: https://group.mercedes-benz.com/sustainability/


 

[1] Dane dotyczące zasięgu są tymczasowe i zostały określone wewnętrznie zgodnie z metodą certyfikacji „Procedury testowej WLTP”. Jak dotąd nie ma ani potwierdzonych wartości od oficjalnie uznanej organizacji badawczej, ani homologacji typu WE, ani certyfikatu zgodności z oficjalnymi wartościami. Możliwe są rozbieżności między danymi a oficjalnymi wartościami.

[2] Model referencyjny: furgon, długi (A3), wysoki dach, dopuszczalna masa całkowita 4,25 t, ogranicznik prędkości 90 km/h, akumulator 113 kWh. Wartości zasięgu różnią się w zależności od konkretnej konfiguracji pojazdu (ogranicznik prędkości, typ nadwozia, rozmiar akumulatora, poziom wyposażenia, ogumienie itp.).

[3] Rzeczywisty zasięg zależy ponadto od indywidualnego stylu jazdy, warunków drogowych i drogowych, temperatury zewnętrznej, korzystania z klimatyzacji/ogrzewania itp. i może się różnić.

[4] Aby korzystać z usług Mercedes me connect, użytkownicy muszą zarejestrować się w celu uzyskania identyfikatora Mercedes me i wyrazić zgodę na warunki korzystania z usług Mercedes me connect. Opisane usługi oraz ich dostępność i funkcjonalność mogą się różnić w szczególności w zależności od modelu pojazdu, roku modelowego, wybranych opcji i kraju.

[5] Minimalny czas ładowania od 10 do 80% w optymalnych warunkach na stacji ładowania DC o napięciu zasilania 400 V, 300 A; czas ładowania może się różnić w zależności od różnych czynników, takich jak np. temperatura otoczenia i akumulatora oraz używanie dodatkowych odbiorników, takich jak m.in. ogrzewanie.

[6] Maksymalna szczytowa moc ładowania w stacji ładowania DC przy napięciu zasilania 400 V, 300 A; maksymalna pojemność ładowania zależy od różnych czynników, takich jak m.in. temperatura otoczenia i akumulatora oraz stan naładowania akumulatora w chwili rozpoczęcia ładowania.