Affalterbach.,
31
października
2023
|
11:11
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-AMG GLE 53 jako hybryda plug-in: mocne osiągi na co dzień

·         Silnik spalinowy i elektryczny generują moc systemową 400 kW (544 KM)

·         Pojemny akumulator zapewnia duży zasięg w trybie elektrycznym

·         Model dostępny z nadwoziami SUV i Coupé

·         Nowo opracowane podwozie oferuje wysoką dynamikę jazdy

·         Bogate wyposażenie standardowe

Marka samochodów sportowych i wyczynowych Mercedes-AMG uzupełnia swoje portfolio o hybrydę plug-in, która łączy wysokie osiągi z wszechstronnością na co dzień oraz dużym zasięgu w trybie elektrycznym – to nowy Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+, dostępny jako SUV oraz Coupé.

„GLE 53 HYBRID w wersjach SUV i coupé oferuje wyjątkowe połączenie przyjemności z jazdy i zasięgu w trybie elektrycznym. Te innowacyjne wydania GLE stanowią dodatkowy filar naszego przyszłościowego portfolio obok naszych zorientowanych na wysokie osiągi hybryd E PERFORMANCE. Tym samym poszerzamy naszą szeroką gamę o kolejny atrakcyjny wariant zespołu napędowego, zwracając się do nowych grup docelowych” – powiedział Michael Schiebe, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.

Podstawą sportowych wrażeń z jazdy jest rzędowy, sześciocylindrowy silnik turbo o pojemności 3,0 litrów. Na potrzeby zastosowania w hybrydzie plug-in jednostka została ponownie gruntownie zmodyfikowana – obecnie wytwarza moc 330 kW (449 KM), o 10 kW (14 KM) wyższą niż wcześniej. Zakres modyfikacji obejmuje zmiany w oprogramowaniu oraz zastosowanie dodatkowej chłodnicy. W wariancie hybrydowym można pominąć dodatkową elektryczną sprężarkę, ponieważ jej zadania, takie jak dodatkowe doładowanie, przejmuje silnik elektryczny. Efekt: 3,0-litrowy silnik wyjątkowo spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu i zapewnia wysoką dynamikę.

Rzędowy, sześciocylindrowy silnik współpracuje z jednostką elektryczną z magnesami trwałymi o mocy 100 kW (136 KM), akumulatorem trakcyjnym o pojemności 31,2 kWh i w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego, wynoszący 440 Nm, jest dostępny niemal od zerowych obrotów, co zapewnia wysoką dynamikę nawet przy ruszaniu.

Moc systemowa 400 kW (544 KM) i systemowy moment obrotowy 750 Nm zapewniają imponujące właściwości jezdne: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a w trybie elektrycznym można osiągnąć do 140 km/h. Przy zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym 80-86 km (SUV) i 82-87 km (Coupé) – dane dla cyklu mieszanego WLTP – większość codziennych dystansów można pokonywać bez potrzeby angażowania silnika spalinowego. Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo, na życzenie, dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 10% do 80% w ciągu zaledwie 20 minut.

Przeprojektowany wygląd i specyficzne dla hybryd elementy wzornictwa

Nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ przejmuje liczne zmiany w zakresie designu i wyposażenia wprowadzone w pozostałych odmianach GLE oferowanych od wiosny 2023 r. Ponadto najnowszą hybrydę plug-in można rozpoznać po specyficznych elementach stylistycznych na zewnątrz i wewnątrz. Dolna przednia osłona zapewnia dopływ powietrza do dodatkowej chłodnicy, a na zelektryfikowany napęd wskazują emblematy na błotnikach. GLE 53 HYBRID 4MATIC+ jest standardowo wyposażony w 21-calowe felgi z lekkiego stopu. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG obejmuje wentylowane od wewnątrz tarcze o wymiarach 400 x 38 mm na przedniej osi, z sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi, oraz 370 x 32 mm na tylnej osi, z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi.

System informacyjno-rozrywkowy MBUX obejmuje widoki i funkcje przeznaczone dla wariantów hybrydowych, takie jak menu ładowania oraz wskazania, które dostarczają informacji m.in. o stanie naładowania i temperaturze wysokonapięciowego akumulatora, a także zasięgu w trybie elektrycznym.

Wszechstronnie wzbogacone wyposażenie standardowe

Nowy Mercedes AMG 53 HYBRID 4MATIC+ przejmuje logikę oferty dla serii AMG GLE 53, która precyzyjnie odpowiada na często formułowane życzenia klientów. Seryjne wyposażenie SUV-a obejmuje m.in.: elektrycznie otwierany panoramiczny dach, podgrzewane przednie siedzenia, adaptacyjnego asystenta świateł drogowych oraz integrację ze smartfonem. Ponadto w standardzie dostępny jest aktywny układ wydechowy AMG Performance, nagłośnienie Burmester®, pakiet pamięci, pilot parkowania 360 stopni, pakiet KEYLESS GO oraz asystent martwego pola. Zestaw ten uzupełnia najnowsza generacja kierownicy AMG Performance z przyciskami, które łączą zjawiskowe wyświetlacze z intuicyjną obsługą – pozwalając sterować ważnymi funkcjami i wszystkimi programami jazdy bez konieczności odrywania rąk od wieńca. Obręcz kierownicy opcjonalnie występuje z funkcją podgrzewania. Na życzenie jest też dostępna z wykończeniem z włókna węglowego. Jeszcze bogatsze jest seryjne wyposażenie wariantu nadwoziowego Coupé, które obejmuje klimatyzowane przednie siedzenia, funkcję rozszerzonej rzeczywistości dla systemu MBUX oraz reflektory MULTIBEAM LED.

Nowo opracowane podwozie

Do wymagań GLE 53 HYBRID 4MATIC+ specjalnie przystosowano zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem, korzystające z nowego osprzętu i oprogramowania. Efekt: wyważone połączenie odpowiedniej izolacji pod kątem jazdy na napędzie elektrycznym w połączeniu z typowym dla AMG, zdecydowanie sportowym charakterem.

Oprócz nowych pasywnych stabilizatorów na przedniej i tylnej osi podwozie hybrydy otrzymało nowe odboje kolumn i zupełnie nowe amortyzatory tylnej osi. Równocześnie przeprowadzono kompleksową aktualizację oprogramowania. Dostrojenie podwozia, ESP®, w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz układu kierowniczego zapewnia bezpieczne, dynamiczne i pewne prowadzenie.

Tryby jazdy AMG oferują różnorodne wrażenia z jazdy

Od efektywnego do dynamicznego charakteru: tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT są precyzyjnie dostosowane do wymogów hybrydowego napędu plug-in. Każdy z nich reguluje ważne parametry, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie nierówności czy brzmienie. Nowy wariant 53 domyślnie uruchamia się w elektrycznym trybie jazdy.

Oprócz dobrze znanych programów: Comfort, Sport, Sport+, Slippery i Individual nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ oferuje dwa tryby przeznaczone specjalnie dla wariantów hybrydowych plug-in. Pierwszy z nich to Electric, umożliwiający jazdę na napędzie elektrycznym do prędkości 140 km/h. Jeśli akumulator ulegnie rozładowaniu lub kierowca nagle będzie potrzebować wyższej mocy (np. w celu przeprowadzenia błyskawicznego manewru wyprzedzania), inteligentna strategia automatycznie uruchomi silnik spalinowy. W programie Battery Hold jednostki spalinowa i elektryczna pracują z maksymalnym doładowaniem na poziomie około 25%, podobnie jak w trybie Comfort. Największa różnica: strategia działania utrzymuje wtedy stały poziom naładowania akumulatora. Wykorzystanie silnika elektrycznego zostaje ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest kompensowane przez rekuperację. Zmieniając program jazdy, kierowca może zdecydować, kiedy ponownie zechce w pełni wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, na przykład w obszarze zabudowanym.

O zbliżaniu się sportowej hybrydy poruszającej się w trybie całkowicie elektrycznym otoczenie ostrzega wymagany prawnie system dźwiękowy. To specjalnie skomponowany dźwięk AMG o niskiej częstotliwości, modulowany zależnie od prędkości. Sygnał jest transmitowany na zewnątrz za pośrednictwem głośnika z przodu oraz listwy dźwiękowej z dwoma głośnikami z tyłu. Część tego dźwięku można także usłyszeć w kabinie. Na terenie Unii Europejskiej system jest aktywny do 20 km/h; powyżej tej prędkości sygnał dźwiękowy harmonijnie zanika.

Dane techniczne w skrócie:

  

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ Coupé

Układ i liczba cylindrów 

L6

L6

Pojemność skokowa

cm3

2999

2999

Moc maksymalna silnika spalinowego

kW/KM

330/449

330/449

przy

obr./min

5800-6100

5800-6100

Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego

Nm

560

560

przy

obr./min

2200-5000

2200-5000

Moc maksymalna silnika elektrycznego

kW/KM

100/136

100/136

Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego

Nm

440

440

Moc systemowa

kW/KM

400/544

400/544

Systemowy moment obrotowy

Nm

750

750

Pojemność akumulatora

kWh

31,2

31,2

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

4,7

4,7

Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie)

km/h

250

250

Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym

km/h

140

140

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (WLTP)

l/100 km

1,3-1,5

1,2-1,4

Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (WLTP)

g/km

29-33

27-31

Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone (WLTP)

kWh/100 km

28,7-30,0

28,0-29,2

Zasięg w trybie elektrycznym

km

80-86

82-87