Warszawa,
14
września
2022
|
15:05
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz GLC w liczbach – nadwozie, wnętrze i wersje silnikowe

Nowy Mercedes-Benz GLC będzie wkrótce dostępny w siedmiu wersjach silnikowych, benzynowych i wysokoprężnych – z układem miękkiej hybrydy (ang. mild hybrid) oraz jako hybrydy plug-in. Rozwijają one moc maksymalną/systemową od 204 do 381 KM. Odmiany plug-in w trybie całkowicie elektrycznym mogą pokonać na jednym ładowaniu dystans ponad 100 km (WLTP). Nadwozie nowego GLC, o 6 cm dłuższe niż poprzedniej generacji, z jednej strony podkreśla jego dynamiczny design, a z drugiej przyczynia się do uzyskania znakomitej efektywności aerodynamicznej (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,29).

Kluczowe wymiary podkreślają jeszcze bardziej dynamiczny wygląd nowego GLC. Z długością 4716 mm najnowsza generacja jest o 60 mm dłuższa od swojego poprzednika. Wysokość zmalała o 4 mm, do 1640 mm. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Zwiększona długość samochodu częściowo przypada na rozstaw osi (plus 15 mm, do 2888 mm), zapewniając podróżującym mnóstwo swobody.

Szerokość SUV-a pozostała taka sama i wynosi 1890 mm. Nowe lusterka boczne w znacznym stopniu wpływają na efektywność aerodynamiczną. Minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC w jego najlepszej aerodynamicznie konfiguracji wynosi teraz Cd = 0,29, czyli o dwie setne mniej niż poprzednika (Cd = 0,31).

Pojemność bagażnika korzysta z większego tylnego nawisu – wynosi 620 litrów, czyli aż o 70 l więcej niż w poprzedniku. Oparcie tylnej kanapy można złożyć w proporcji 40:20:40, a także ustawić w bardziej stromej pozycji. W nowej generacji roletę można schować pod podłogą bagażnika, a siatkę rozdzielającą – w specjalnej torbie.

Kluczowe wymiary nowego GLC

GLCNowa generacja (X 254)PoprzednikRóżnica
Wymiary zewnętrzne (mm)
Długość47164656+60
Szerokość189018900
Szerokość z lusterkami20752096-21
Wysokość16401644-4
Rozstaw osi28882873+15
Rozstaw kół (przód)16271621+6
Rozstaw kół (tył)16401617+23
Wymiary wnętrza (mm)
Maksymalna przestrzeń nad głową z przodu, kierowca10481064-16
Przestrzeń nad głową z tyłu10071006+2
Przestrzeń na nogi z przodu10361037-1
Przestrzeń na nogi z tyłu950948+2
Przestrzeń na wysokości łokci z przodu149914990
Przestrzeń na wysokości łokci z tyłu14801474+6
Przestrzeń na wysokości ramion z przodu14561455+1
Przestrzeń na wysokości ramion z tyłu14381436+2
Pojemność bagażnika (VDA), w litrach620550+70

 

Menu przyczepy i planowanie trasy holowania

GLC jest popularnym SUV-em do holowania przyczepy, a nowa generacja modelu została do tego celu dodatkowo przygotowana. Dwie najważniejsze nowości w tym zakresie to nowe menu przyczepy i planowanie trasy holowania w systemie MBUX. Napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni. Podczas holowania aktywowana jest stabilizacja przyczepy ESP®. Opcjonalny hak holowniczy jest sterowany w pełni elektrycznie. Obraz z kamery cofania obejmuje hak i obszar bezpośrednio za nim, dzięki czemu proces podczepiania przyczepy można obserwować na centralnym wyświetlaczu. Z kolei opcjonalny Asystent manewrowania z przyczepą sprawia, że jest ono jeszcze łatwiejsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. System automatycznie reguluje kąt skrętu holującego samochodu do prędkości 5 km/h i nachylenia drogi do 15 procent.

 GLC 200 4MATICGLC 300 4MATICGLC 220 d 4MATICGLC 300 d 4MATIC
Dopuszczalne obciążenie haka (kg)100100100100
Maksymalny uciąg (masa przyczepy z hamulcem; kg)2400240025002500

Gama silnikowa nowego GLC

Paleta napędów dostępnych w nowym GLC obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, oferowane z układem miękkiej hybrydy (ang. plug-in) lub jako hybrydy plug-in.

Jednostki wysokoprężne OM 654 M z rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji oraz 48-woltową instalacją elektryczną przodują w dziedzinie efektywności, którą zwiększają rekuperacja oraz możliwość „żeglowania”. Elektryczne wsparcie zapewnia tu do 17 kW dodatkowej mocy, a skuteczne oczyszczanie spalin odbywa się dzięki połączeniu katalizatora NOx, filtra cząstek stałych DPF oraz dwóch katalizatorów SCR.

Silniki benzynowe M 254 z ISG drugiej generacji łączą wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych Mercedes-Benz, w tym powłokę cylindrów NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku. ISG zapewnia do 17 kW dodatkowej mocy oraz do 200 Nm dodatkowego momentu obrotowego i umożliwia realizację hybrydowych funkcji napędu, takich jak wspomaganie podczas przyspieszania, rekuperacja oraz „żeglowanie”. To sprawia, że benzynowe motory są bardzo oszczędne. Segmentowa turbosprężarka o podwójnym przepływie została całkowicie przeprojektowana, aby zapewnić jeszcze bardziej błyskawiczną reakcję. Stanowi ona wynik współpracy działu rozwoju turbosprężarek Mercedes-Benz z inżynierami zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas.

GLC będzie także dostępny z czwartą generacją hybrydowego napędu plug-in na trzech poziomach mocy, z bardziej kompaktowym układem wysokiego napięcia. Ponadto wyższe napięcie systemowe zwiększa moc napędu bez konieczności stosowania przewodów o większych przekrojach. Szczytowy moment obrotowy 440 Nm silnika elektrycznego jest dostępny praktycznie od zera, co zapewnia dużą zwinność podczas ruszania i umożliwia dynamiczną jazdę. W trybie w pełni elektrycznym można poruszać się do prędkości 140 km/h. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 31,2 kWh ma wewnętrzny układ chłodzenia i na życzenie może być szybko ładowany prądem stałym (DC), z mocą do 60 kW. Standardowa ładowarka AC pozwala na ładowanie baterii prądem przemiennym z mocą 11 kW.

Z mocą systemową do 381 KM i zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym przekraczającym 100 kilometrów (WLTP) hybrydowe wersje plug-in nowego GLC w wielu przypadkach i przez wiele dni będą jeździć po drogach czysto elektrycznie, bez użycia silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy z jednym z dwóch silników benzynowych, czy z silnikiem Diesla – jako hybryda plug-in GLC jest nie tylko bardzo efektywny, ale też niezwykle dynamiczny.

Wszystkie warianty nowego GLC wyposażono w najnowszy napęd na cztery koła 4MATIC. Nowa konstrukcja napędu przedniej osi umożliwia przenoszenie wyższych poziomów momentu obrotowego, z zachowaniem idealnego dla dynamiki jazdy rozkładu między osiami. Układ jest również lżejszy od stosowanego w poprzedniku. Nowa skrzynia rozdzielcza dodatkowo zmniejsza straty tarcia. Została zaopatrzona w zamknięty obieg oleju i nie wymaga żadnych dodatkowego osprzętu z zakresu chłodzenia.

Gama wersji mild hybrid

  GLC 200 4MATICGLC 300 4MATICGLC 220 d 4MATICGLC 300 d 4MATIC
Pojemność skokowaccm1999199919931993
Moc maks.kW/KM150/204190/258145/197198/269
Dodatkowa moc z silnika elektr.kW/KM17/2317/2317/2317/23
Maks. moment obrotowyNm320400440550
Dod. moment obr. z silnika elektr.Nm200200200200
Zużycie paliwa w cyklu miesz. (WLTP)l/100 km7,3-8,27,3-8,25,2-5,95,6-6,2 (dane wstępne)
Emisja CO2 w cyklu miesz. (WLTP)g/km167-186167-186136-155146-163 (dane wstępne)
Przyspieszenie 0-100 km/hs7,86,28,06,3
Prędkość maksymalnakm/h221240219243
Cena od240 100289 700249 900nieustalona

 

Gama wersji plug-in

  GLC 300 e 4MATICGLC 400 e 4MATICGLC 300 de 4MATIC
Pojemność skokowaccm199919991993
Moc maks. silnika spalinowegokW/KM150/204185/252145/197
przyobr./min610058003600
Maks. moment obrotowy silnika spalinowegoNm320400440
przyobr./min2000-40002000-32001800-2800
Moc maks. silnika elektrycznegokW/KM100/136100/136100/136
Maks. moment obrotowy silnika elektrycznegoNm440440440
Moc systemowakW/KM230/313280/381245/335
Systemowy moment obrotowyNm550650750
Pojemność akumulatorakWh31,231,231,2
Zużycie paliwa w cyklu miesz. (WLTP; dane wstępne)l/100 km0,5-0,60,5-0,60,4-0,5
Emisja CO2 w cyklu miesz. (WLTP; dane wstępne)g/km12-1512-1511-14
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym, ważone (WLTP; dane wstępne)kWh/100 km20,4-22,520,4-22,520,5-22,9
Zasięg w trybie całkowicie elektr., EAER (WLTP; dane wstępne)km118-130118-130112-128
Przyspieszenie 0-100 km/hs6,75,66,4
Prędkość maksymalnakm/h218237217
Prędkość maksymalna w trybie elektr.km/h140140140
Cena odnieustalonanieustalonanieustalona