Warszawa,
18
marca
2024
|
15:49
Europe/Warsaw

Podczas podróży z Rijadu do Dubaju Mercedes VISION EQXX osiągnął kolejny przełomowy wynik zużycia energii – 7,4 kWh/100 km

·         Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż VISION EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu – i nowy rekord

·         Wnioski służą do nieustannego rozwoju elektrycznych platform Mercedes-Benz, z myślą o spełnianiu potrzeb klientów na całym świecie

·         Pokaz maksymalnej efektywności energetycznej

Podczas swojej trzeciej długodystansowej podróży na trasie ponad 1000 km program technologiczny VISION EQXX pokazał, że nawet Pustynia Arabska nie stanowi przeszkody w uzyskaniu niezrównanej efektywności energetycznej. Na wymagającej trasie obejmującej ruchliwe ulice miast i otwartą pustynię pionierski samochód testowy wykazał zużycie energii elektrycznej na poziomie 7,4 kWh/100 km (wynik pokładowy bez strat ładowania). Odpowiada to około 0,9 l/100 km w przypadku pojazdu zasilanego benzyną. Tym samym VISION EQXX znacznie pobił swój poprzedni rekord, i to w temperaturze otoczenia dochodzącej do 34 stopni Celsjusza.

„Ze swoim wyjątkowym zużyciem energii wynoszącym zaledwie 7,4 kWh/100 km VISION EQXX w dalszym ciągu dostarcza nam cennych danych do ciągłego rozwoju zaawansowanych technologii zwiększających efektywność elektryczną. Zgodnie z oczekiwaniami, wszystkie systemy doskonale poradziły sobie w pustynnych warunkach, włącznie z tamtejszymi nawierzchniami, ich temperaturą oraz kurzem. Oto kolejny dowód, że napęd elektryczny jest gotowy na światowe rynki” – skomentował Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.

Trzecia podróż VISION EQXX – test efektywności na Bliskim Wschodzie

Punktem startowym w próbie efektywności na Półwyspie Arabskim było Centrum Mercedes-Benz w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. Celem – niedawno otwarte Centrum Mercedes-Benz w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Trasę o długości 1010 km pokonano z łącznym czasem jazdy wynoszącym 14 godzin i 42 minut. Vision EQXX opuścił Rijad z pełnym akumulatorem o 4:15, a kiedy przybył do Dubaju o 19:57, miał jeszcze 309 km zasięgu. Trasa obejmowała odcinki miejskie i podmiejskie o dużym natężeniu ruchu, a także długie fragmenty dróg szybkiego ruchu wiodące przez otwartą pustynię.

Dalsza szansa na przetestowanie funkcji technologicznych, takich jak zarządzanie ciepłem i solarny dach

VISION EQXX już dwukrotnie udowodnił, że jest w stanie pokonać znacznie ponad 1000 km na jednym ładowaniu (na trasach Sindelfingen–Cassis oraz Untertürkheim–Silverstone). Celem trzeciej podróży była maksymalizacja efektywności we wszystkich obszarach i sprawdzenie wydajności systemu w ekstremalnych warunkach pustynnych, przy upale dochodzącym do 34 stopni Celsjusza – z naciskiem na zaawansowane zarządzanie termiką. Inteligentny system pracujący na żądanie zapewnia chłodzenie elektrycznego układu napędowego i kabiny. Podczas podróży działał system klimatyzacji, co miało jednak minimalny negatywny wpływ na efektywność energetyczną – częściowo dzięki wieloźródłowej pompie ciepła. Udoskonalona wersja tej pompy została zastosowana w Concept CLA, zaprezentowanym na targach IAA Mobility 2023. Ten koncepcyjny, zbliżony do seryjnego model stanowi zapowiedź rodziny aut opartej na modułowej architekturze Mercedes-Benz (MMA) i korzysta z szerokiej gamy technologii z VISION EQXX.

Bezlitosne pustynne słońce pozwoliło inżynierom zbadać też działanie solarnego dachu VISION EQXX. Wykorzystując 117 ogniw słonecznych, może on zasilać wiele urządzeń pomocniczych, co zmniejsza zużycie energii w układzie wysokiego napięcia i dodatkowo poprawia ogólną efektywność. W drodze do Dubaju dach zebrał 1,8 kWh energii słonecznej, co dodało ok. 24 km do całkowitego zasięgu. Trwają badania nad korzyściami płynącymi z tej technologii w produkcji seryjnej. Analizę porównawczą z poprzednimi jazdami testowymi wzbogaciły również dane na temat wpływu na efektywność wiatru oraz słońca. Pomiary uwzględniały tu nawet kąt i kierunek padania światła słonecznego.

Praca zespołowa kierowcy i inteligentnego asystenta maksymalizuje efektywność energetyczną

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na efektywność każdego samochodu jest i pozostaje osoba za kierownicą. Zespół biorący udział w wyprawie składał się z bardzo doświadczonych kierowców, którzy wykonywali określone zadania testowe. Aby zmaksymalizować efektywność energetyczną, wykorzystano sugestie inteligentnego asystenta efektywności na pokładzie samochodu. Gromadzi on szeroką gamę dostępnych informacji (jak choćby kierunek i intensywność słońca oraz wiatru) i w czasie rzeczywistym sugeruje najbardziej efektywny styl jazdy. Na przykład podczas wymagającego bocznego wiatru na wybrzeżu Zjednoczonych Emiratów Arabskich system pomógł kierowcom odpowiednio dostosować prędkość. Aby uzyskać maksymalne korzyści z energii słonecznej podczas postojów, zespół parkował VISION EQXX w jednej linii ze słońcem, korzystając ze specjalnego widoku informacji solarnych.

Światowy ambasador elektromobilności, która łączy efektywność z luksusem

Ponad dwa lata po debiucie VISION EQXX nadal przyciąga wzrok. W tym czasie koncepcyjny model w ramach testów swojej pionierskiej technologii pokonał już ponad 23 340 km w szerokim zakresie wymagających, rzeczywistych warunków. W regionie często kojarzonym z supersportowymi samochodami i pełnowymiarowymi SUV-ami kompaktowe wymiary i eleganckie proporcje VISION EQXX wzbudziły duże zainteresowanie. Współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,17 w połączeniu z wyrafinowanym nadwoziem typu fastback zapewniają mu status pasjonującego ambasadora elektromobilności. A biorąc pod uwagę, że infrastruktura ładowania w wielu częściach świata wciąż jest uboga, była to cenna okazja do zademonstrowania efektywności energetycznej na dalekich trasach w rzeczywistych warunkach – co stanowi kolejny ważny aspekt strategii elektryfikacji Mercedes-Benz.

Oprócz dwóch poprzednich podróży po Europie Mercedes-Benz przedstawił VISION EQXX odbiorcom w USA i Chinach. Zapewniło to kluczowym globalnym grupom docelowym szansę poznania realistycznego, praktycznego przykładu luksusowej i zrównoważonej elektromobilności.

VISION EQXX: dane z dziennika podróży

Start: Centrum Mercedes-Benz, Rijad, 8 marca 2024 r., 4:15 (AST)

Przyjazd: Centrum Mercedes-Benz, Dubaj, 8 marca 2024 r., 19:57 (GST)

Trasa podróży: Rijad, Haradh, Al.-Batha, Abu Zabi, Dubaj

Odległość: 1010 km

Całkowity czas podróży / w ruchu: 14:42 / 12:45 h

Średnia prędkość: 68,7 km/h, łącznie z postojami (1:57 h z powodu przekroczenia granicy i zmiany kierowcy) / 79,4 km/h w ruchu

Maks. prędkość: 140 km/h

Średnie zużycie energii: 7,4 kWh/100 km (zużycie pokładowe bez strat ładowania), co odpowiada około 0,9 l/100 km w przypadku pojazdu zasilanego benzyną

Program technologiczny VISION EQXX: najważniejsze dane techniczne w skrócie

Pojemność akumulatora: <100 kWh

Napięcie znamionowe: >900 V

Wartość Cd: 0,17

Powierzchnia czołowa: 2,12 m2

Moc: 180 kW

Rozstaw osi: 2800 mm

Długość/szerokość/wysokość: 4975/1870/1348 mm

Masa pojazdu bez obciążenia: 1755 kg