Warszawa,
07
marca
2024
|
11:38
Europe/Warsaw

Premiera utworu „Tribute to the Star”, inspirowanego DNA Mercedes-Benz w formacie Dolby Atmos– do posłuchania w serwisach strumieniujących

Dzisiaj, 7 marca swoją internetową premierę  miał utwór „Tribute to the Star” (z ang. hołd dla gwiazdy), zainspirowany duchem i dziedzictwem Mercedes-Benz. Skomponował go utalentowany kompozytor i producent muzyczny młodego pokolenia Wojciech Urbański, a za zremasterowanie pod kątem formatu Dolby Atmos odpowiada jeden z najbardziej doświadczonych rodzimych realizatorów dźwięku Tadeusz Mieczkowski. Utworu można wysłuchać w popularnych serwisach internetowych oraz streamingowych (Apple Music, Spotify). Dealerzy Mercedes-Benz będą prezentować go klientom w ramach pokazów możliwości najnowocześniejszych systemów nagłośnienia Burmester, wykorzystujących innowacyjną technologię Dolby Atmos, która oferuje wielowymiarowe doświadczenie dźwiękowe na niespotykanym dotąd poziomie.

Mercedes-Benz Polska zainicjował nowatorski projekt utworu na cześć trójramiennej gwiazdy w ubiegłym roku, a do jego skomponowania zaprosił wyjątkowo utalentowanego i cenionego artystę. Wojciech Urbański stworzył muzykę m.in. do filmów „Hiacynt”, ”Fanfic”, „Lewandowski Nieznany”, czy serialu „Infamia”, a także odpowiadał za produkcję bestsellerowego albumu „Mogło być nic” Kwiatu Jabłoni. Stale współpracuje z Netflixem, a na swoim koncie ma m.in. prestiżową nagrodę branży muzycznej – Fryderyka – za płytę „4GET” zespołu Rysy oraz główną nagrodę na Festiwalu Muzyki Filmowej za muzykę do filmu „Hiacynt”.

– Od dziecka interesuję się motoryzacją, więc projekt „Tribute to the Star” był dla mnie tym bardziej fascynujący – i prestiżowy, bowiem Mercedes-Benz jako marka od zawsze wydawała mi się najbardziej tradycyjna, w takim sensie historycznego bogactwa, a jednocześnie bardzo ekskluzywna. I właśnie od tego zacząłem przygotowania: starałem się wyobrazić sobie, czym jest marka Mercedes – opowiada Wojciech Urbański. – Z jednej strony miałem w głowie obraz klasycznych modeli, pionierskich rozwiązań, z drugiej zebrałem doświadczenia z aktualną flotą, choćby z EQS-em czy nową Klasą E – samochodami, które stawiają na futuryzm, demonstrują przyszłość. I to był chyba najbardziej jaskrawy przypadek w mojej karierze, gdy absolutnie poczułem, że mój utwór musi to wszystko oddać – kontynuuje kompozytor.

Utwór „Tribute to the Star” swoją prapremierę miał w ubiegłym roku, we wrześniu, podczas polskiego debiutu nowej Klasy E w Warszawie. Goście wydarzenia mogli wysłuchać jego wykonania na żywo, w koncertowej wersji z udziałem orkiestry. Teraz utwór został udostępniony do odsłuchu w audiofilskiej jakości– w popularnych serwisach strumieniujących (Apple Music, Spotify).

Do sieci trafia jednak specjalnie przygotowana wersja utworu, wykorzystująca możliwości innowacyjnego formatu Dolby Atmos. W tym celu „Tribute to the Star” zmiksował Jacek Gawłowski – polski realizator dźwięku, który jest laureatem Grammy i członkiem National Academy of Recording Arts (NARAS), przyznającej tę wybitną nagrodę. Przez ponad ćwierć wieku lat swojej działalności zmasterował około 3000 tytułów, z czego wiele zdobyło tytuł złotej lub platynowej płyty. Artysta specjalizuje się właśnie w miksach Atmos.

Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów wprowadził technologię Dolby Atmos do swoich aut. Jak to działa? Bazując na przesunięciach fazowych na różnych częstotliwościach, format ten pozwala stworzyć niespotykany dotąd efekt przestrzenności brzmienia. Umożliwia twórcom rozmieszczanie obiektów audio w trójwymiarowym polu dźwiękowym, wykraczając poza możliwości mono lub stereo i zapewniając niezrównaną jakość brzmienia, godną muzyki na żywo. Technologia dostosowuje się przy tym do środowiska odtwarzania, pozwalając słuchać utworów z niezrównaną czystością, dopasowaną do oryginalnej wizji artysty w studiu –  niezależnie od tego, czy chodzi o przeszywającą dźwięki czy o wychwycenie subtelnego brzmienia kilku instrumentów, a nawet oddechu wokalisty.

– Choć mamy tylko dwoje uszu, to wiemy, kiedy ktoś mówi przed nami, a kiedy jest z tyłu, za nami. Umiemy to rozpoznać z zamkniętymi oczami. I technologia Dolby Atmos stara się to odtworzyć. To złożony proces na wielu poziomach, ale dzięki niemu słuchacz ma wrażenie, skąd dokładnie dobiega dźwięk w całej przestrzeni – nie tylko prawo–lewo, ale też daleko–blisko, z tyłu–z przodu, z góry–z dołu – wyjaśnia Wojciech Urbański.

Zmiksowanie utworu „Tribute to the Star” pozwala w pełni odkryć możliwości formatu Dolby Atmos, który na przestrzeni ostatnich lat trafia stopniowo do modeli – począwszy od Mercedesa Maybacha Klasy S przez najnowszą Klasę E aż po pojazdy kompaktowe, np. elektryczne SUV-y EQA i EQB. Zremasterowany utwór będzie służyć dealerom Mercedesa do prezentacji możliwości systemów dźwięku przestrzennego Burmester 4D i 3D wykorzystujących format Dolby Atmos. W najbardziej wyrafinowanych wersjach liczą one od kilkunastu do nawet ponad 30 głośników i dodatkowo korzystają z wzbudników w oparciach foteli, co zapewnia jeszcze bardziej immersyjne wrażenie muzyczne.

Technologia Dolby Atmos jest dostępna dla wybranych utworów muzycznych w popularnych serwisach strumieniowania muzyki (Apple Music, Amazon Music, Tidal) oraz treści filmowych (m.in. Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Disney). Oczywiście „Tribute to the Star” można odsłuchać także, korzystając ze zwykłego zestawu stereo.

Czym inspirował się Wojciech Urbański, komponując utwór dla Mercedes-Benz? – W „Tribute to the Star” starałem się użyć najlepszych technik związanych z tradycjami muzycznymi, po które sięgam jako kompozytor muzyki filmowej, ale też technik współczesnych, nowoczesnych – i taką kombinację reprezentuje ten utwór. Tradycyjne instrumenty, czyli smyczki, klasyczna orkiestracja spotykają się tu z bardzo nowoczesną artykulacją. Cały utwór jest podbity subbasem, co komunikuje moc, siłę – niczym silnik w samochodzie. Smyczki skontrowałem świeżym bitem – perkusyjnymi breakami. Do tego dochodzą sample wokalne, które też komunikują ducha współczesności. Równocześnie zależało mi na warstwie emocjonalnej: na oddaniu szacunku dla historii firmy i jej konstruktorów. Cały utwór rozpędza się, nabiera tempa i pędzi, aż łagodnie spowalnia – w skrócie, jest dla słuchacza niczym przejażdżka Mercedesem dla kierowcy. I chciałem, by właśnie taki był – podsumowuje Wojciech Urbański.

Całą akcję od strony marketingu muzycznego koordynuje UMG for Brands, komórka będąca częścią wytwórni muzycznej Universal Music Polska, lider na rynku reklamowym w przeprowadzaniu niestandardowych akcji skupionych wokół artystów. UMG for Brands współtworzył koncepcję kreatywną projektu.

„Wierzymy, że muzyka jest potężnym i efektywnym narzędziem łączenia marki z ludźmi na poziomie emocjonalnym” – mówi Joanna Sakowska, odpowiedzialna za prowadzenie projektu po stronie UMG for Brands. „Niezależnie od tego czy marka chce zmienić jej dotychczasowe postrzeganie, dotrzeć do nowego pokolenia, zwiększyć sprzedaż czy zbudować społeczność wokół siebie, muzyka sprawdzi się we wszystkich tych obszarach. Kluczem do sukcesu kampanii jest odpowiedni dobór artysty, który jest jej szczerze oddany i się z nią identyfikuje. Dlatego też naturalnym wręcz połączeniem okazała się być wysublimowana wizja artystyczna Wojtka,  jego zainteresowania w obszarze nowych technologii, miłość do samochodów z dotychczasowym dorobkiem Mercedes-Benz i jego kierunkiem rozwoju w obszarze nowatorskiego podejścia do muzyki w swoich autach.

Universal Music Polska będzie również odpowiedzialny za wsparcie akcji reklamowych na swoich kanałach SoMe oraz za dystrybucję utworu na wszystkie platformy streamingowe.

Zapraszamy do posłuchania „Tribute to the Star” w serwisach streamingowych (w tym w jakości dolby atmos na platformie apple music) pod linkiem: Urbanski - Tribute to the star (lnk.to)