Santa Monica (Kalifornia),
03
października
2023
|
14:56
Europe/Warsaw

Rewolucja w zakresie zautomatyzowanej jazdy: Mercedes-Benz wprowadza w USA pierwszy na świecie system certyfikowany na trzecim poziomie SAE – DRIVE PILOT

download

·         Mercedes-Benz świętuje ważny kamień milowy – jako pierwszy producent samochodów, 
który otrzymał w USA zgodę na wprowadzenie auta zdolnego do warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE (funkcja zautomatyzowanej jazdy przejmuje wtedy określone zadania związane z jazdą, jednak kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli 
nad pojazdem – gdy tylko zostanie poproszony o interwencję)

·         DRIVE PILOT realizuje zadania związane z prowadzeniem samochodu, oferując kierowcy swobodę 
dla wykonywania innych czynności (ich zakres zależy od odpowiednich krajowych lub stanowych przepisów ruchu drogowego)

·         Produkcyjna wersja DRIVE PILOT zadebiutuje na drogach Kalifornii i Nevady pod koniec 2023 r., 
w limitowanej flocie odpowiednio wyposażonego modelu EQS Limuzyna

·         Na początku 2024 r. Mercedes-Benz planuje kolejne dostawy modeli wyposażonych w DRIVE PILOT – EQS Limuzyna oraz Klasy S na rok modelowy 2024; dostarczą je uczestniczący w programie dealerzy Mercedes-Benz w Kalifornii i Nevadzie

·         DRIVE PILOT będzie oferowany użytkownikom modeli Klasy S i EQS Limuzyna w ramach subskrypcji w amerykańskim sklepie Mercedes me connect

Mercedes-Benz wprowadzi w Stanach Zjednoczonych produkcyjną wersję DRIVE PILOT – wiodącego w swojej klasie systemu warunkowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 3 SAE. Pod koniec 2023 r. trafi on do klientów z Kalifornii i Nevady, którzy zdecydują się na zakup aut z limitowanej puli odpowiednio wyposażonych egzemplarzy modelu EQS Limuzyna o nazwie DRIVE PILOT: First Class. Na początku 2024 r. producent luksusowych aut planuje dodatkowe dostawy wyposażonych w DRIVE PILOT modeli EQS Limuzyna i Klasy S na rok modelowy 2024. Zrealizują je uczestniczący w programie autoryzowani dealerzy Mercedes-Benz w Kalifornii i Nevadzie.

Jako pierwszy producent samochodów na świecie, który zaoferował ten system w seryjnych autach klientom w USA, Mercedes-Benz po raz kolejny wyznacza standardy w zakresie pionierskich postępów w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy. Kalifornia i Nevada to pierwsze stany, które zatwierdziły DRIVE PILOT i wydały certyfikaty do używania go na głównych drogach szybkiego ruchu. Chociaż ramy regulacyjne różnią się w zależności od stanu, w przyszłości Mercedes-Benz zamierza dalej rozszerzać dostępność tej rewolucyjnej technologii w kolejnych regionach USA.

„DRIVE PILOT to pierwszy i jedyny na świecie system warunkowo zautomatyzowanej jazdy posiadający międzynarodową homologację. Został on zaprojektowany w oparciu o wyrafinowaną architekturę, która bazuje na redundancji i korzysta z wielu różnych typów czujników. Jestem głęboko przekonany, że redundancja jest kluczem do bezpiecznej, zautomatyzowanej jazdy na poziomie trzecim i wyższych. Bezpieczeństwo stanowi jedną z podstawowych wartości Mercedes-Benz. Odpowiedzialne korzystanie z tej technologii jest naszym najwyższym priorytetem oraz kluczem do akceptacji wśród klientów i społeczeństwa” – powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zakupy.

„DRIVE PILOT przynosi technologiczny zwrot i stanowi niesamowity krok naprzód w dążeniu do warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Ten przełomowy system wzmacnia naszą intencję, by być liderem w zakresie bezpieczeństwa i technologii, a naszym klientom zapewnia cenny czas w sytuacjach dużego natężenia ruchu” – dodał Dimitris Psillakis, prezes i dyrektor generalny Mercedes-Benz USA.

DRIVE PILOT: system warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE

DRIVE PILOT to innowacyjna technologia, która na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu oraz przy jego dużym natężeniu umożliwia przejęcie przez pojazd zadań dynamicznej jazdy – do prędkości około 65 km/h. Po uruchomieniu system DRIVE PILOT kontroluje prędkość jazdy i dystans od innych użytkowników, bez wysiłku utrzymując samochód na wyznaczonym pasie ruchu. Podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży na centralnym wyświetlaczu można włączyć niektóre aplikacje, które w innym wypadku byłyby wtedy zablokowane.

Również w przypadku tej innowacji bezpieczeństwo pozostaje w centrum uwagi Mercedes-Benz. Producent luksusowych aut stawia wysokie wymagania w zakresie niezawodności działania DRIVE PILOT. System bazuje na technologii czujników zawartej w pakiecie wspomagania bezpieczeństwa jazdy, jednak zawiera dodatkowe czujniki, które Mercedes-Benz uważa za niezbędne do realizacji bezpiecznej, warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Należą do nich LiDAR, kamera w tylnej szybie oraz mikrofony do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych, a także umieszczony w nadkolu czujnik wilgoci na jezdni. Samochód wyposażony w DRIVE PILOT zaopatrzono także w redundantne siłowniki układu kierowniczego i hamulcowego oraz redundantną pokładową instalację elektryczną, które zapewniają manewrowalność w przypadku awarii jednego z tych układów. Te zabezpieczenia pomagają w bezpiecznym przekazaniu zadania prowadzenia auta kierowcy.

DRIVE PILOT będzie montowany w wybranych egzemplarzach modeli EQS Limuzyna i Klasy S i aktywowany w amerykańskim sklepie Mercedes me connect w cenie od 2500 dolarów amerykańskich (dodatkowe oferty zostaną ogłoszone w późniejszym terminie). Biorąc pod uwagę zaawansowany charakter technologii, taka forma aktywacji gwarantuje, że klienci zostaną poinformowani o możliwościach systemu w momencie jego aktywacji. Co więcej, ze względu na ciągły postęp w integracji oprogramowania oparta na subskrypcji oferta zapewnia użytkownikom elastyczność w wyborze opcji, które najlepiej odpowiadają ich indywidualnym potrzebom. Na przykład jeśli klient przeprowadzi się do innego stanu lub obszaru bez dostępu do dróg obsługujących poziom 3, może nie odnawiać subskrypcji.

DRIVE PILOT wspomaga się wysoką precyzją pozycjonowania

Dokładna lokalizacja samochodu Mercedes-Benz wyposażonego w DRIVE PILOT jest ustalana za pomocą bardzo precyzyjnego systemu pozycjonowania, który ma znacznie większą moc niż konwencjonalne systemy GPS. Jest na tyle dokładny, że może określić położenie pojazdu z centymetrową dokładnością. Cyfrowa mapa HD zapewnia trójwymiarowy obraz drogi i otoczenia obok zanonimizowanych danych zbieranych przez LiDAR, kamerę, radar i czujniki ultradźwiękowe. Mapa ta zawiera informacje o geometrii drogi, charakterystyce trasy, znakach drogowych oraz szczególnych zdarzeniach drogowych (np. wypadki lub roboty drogowe). Informacje o mapach są przechowywane w centrach danych tzw. zaplecza i stale aktualizowane. Każdy samochód przechowuje również kopię informacji z mapy na pokładzie, stale porównuje ją z danymi z zaplecza i w razie potrzeby aktualizuje swój lokalny zbiór danych.

Rozważania na przyszłość: światła obrysowe dla trybu zautomatyzowanej jazdy

W rozwoju zautomatyzowanej jazdy Mercedes-Benz uwzględnia aspekty społeczne i etyczne. Producent luksusowych samochodów ze Stuttgartu uważa, że istotne jest informowanie wszystkich uczestników ruchu o aktywacji funkcji zautomatyzowanej jazdy za pomocą odpowiedniego oświetlenia. W tym celu opracowano specjalne, turkusowe światła obrysowe dla trybu zautomatyzowanej jazdy (w oparciu o zalecaną praktykę SAE J3134), które informują, kiedy DRIVE PILOT jest włączony. Obecnie w USA nie istnieją krajowe ramy regulacyjne umożliwiające wdrożenie tej technologii. Wymagają one dalszego dostosowania do wspólnych standardów. Rozmowy w tej kwestii z różnymi agencjami stanowymi i federalnymi już trwają; w miarę ich ewolucji Mercedes-Benz będzie dostosowywać architekturę systemową DRIVE PILOT do określonych norm.

Działanie zgodne z prawem o ruchu drogowym

Mercedes-Benz wymaga, aby nowe technologie pojawiające się na publicznych drogach spełniały wszystkie wymogi regulacyjne. Przy tworzeniu oprogramowania uwzględniającego przepisy ruchu drogowego brał udział interdyscyplinarny zespół składający się z ekspertów technicznych, prawnych, etycznych, certyfikacyjnych i tych z zakresu bezpieczeństwa. Mercedes-Benz przestrzega przepisów rozporządzenia ogólnego NHTSA (Highway Traffic Safety Administration – amerykański urząd ds. bezpieczeństwa drogowego).