Warszawa,
06
czerwca
2023
|
09:53
Europe/Warsaw

Zrozumieć elektromobilność #2 – cykl Mercedes-Benz Polska . Poświęć chwilę na planowanie podróży, zyskaj komfort i cenny czas

Mercedes-Benz Polska kontynuuje swój nowy cykl informacyjno-edukacyjny poświęcony elektromobilności. Pomijając aspekt środowiskowy, samochody elektryczne mają szereg istotnych zalet – począwszy od cichego, bezwibracyjnego napędu o wysokim momencie obrotowym. Aby w pełni wykorzystać jego wydajność, warto sięgać po rozwiązania i aplikacje, które umożliwiają zaplanowanie podróży wraz z przystankami na ładowanie i przygotowanie akumulatora. Efekt: niskie zużycie prądu, duży zasięg oraz krótkie czasy ładowania w trasie. Mercedes-Benz oferuje takie narzędzia w swoich modelach EQ – to między innymi inteligentna nawigacja oraz aplikacja Mercedes me. Jak to działa?

Wysokiej klasy samochód elektryczny w codziennym użytkowaniu, podczas jazdy po mieście i drogami lokalnymi, w okresie od wiosny do jesieni zapewni zasięg na poziomie 500, a nawet ponad 600 kilometrów. Przykładem są między innymi najnowsze modele Mercedes-EQ: EQE i EQE SUV oraz EQS i EQS SUV. Jeśli przyjąć roczny przebieg 15 000 km, oznacza to ładowanie pojazdu rzadziej niż raz w tygodniu. W takim przypadku z powodzeniem można korzystać z ładowania prądem przemiennym (AC) w domu lub w miejscu pracy, które w przypadku przyłącza o mocy 11 kW pozwala uzupełnić energię w akumulatorze w ciągu około 6-8 godzin.

Podczas dalszych wyjazdów można korzystać z coraz gęstszej sieci publicznych ładowarek prądem stałym (DC). Najszybsze z nich oferują moce pozwalające naładować akumulator w optymalnym zakresie od 10 do 80% w ciągu około 30 minut. Dokładne czasy ładowania dla poszczególnych przedziałów stopnia naładowania i różnych źródeł energii można sprawdzić na stronach poświęconych poszczególnym modelom Mercedes-EQ – na przykład tutaj dla nowego EQE SUV-a.

A dlaczego optymalny zakres ładowania akumulatora w trasie wynosi od 10 do 80%? To przedział korzystny zarówno z punktu widzenia tempa uzupełniania energii, jak i trwałości baterii. Każdy akumulator charakteryzuje tak zwana krzywa ładowania, która określa zależność mocy ładowania od stopnia aktualnego naładowania. Pusty akumulator ładuje się szybciej, a gdy jest prawie pełny, tempo przyswajania energii zwalnia, co zapewnia ochronę przed degradacją ogniw.

Przy wyborze samochodu elektrycznego warto zresztą przeanalizować krzywą ładowania i upewnić się, czy podawane przez producenta maksymalne moce ładowania nie są dostępne jedynie krótkookresowo. Modele Mercedes-EQ zapewniają wysokie moce ładowania w szerokim zakresie, co sprawia, że na odpowiedniej stacji generalnie ładują się szybko – nawet przy ponad 80-procentowym napełnieniu wysokonapięciowego akumulatora.

Chwila planowania, znacznie szybsze ładowanie

Jednak tempo uzupełniania energii nie zależy tylko od możliwości ładowarki i krzywej ładowania. Koncepcja termiczna napędu elektrycznego sprawia, że jest też uzależnione od temperatury baterii. Z tego względu przy użytkowaniu auta na prąd warto wyrobić sobie podstawowy nawyk – korzystać z nawigacji. Użytkownicy modeli Mercedes-EQ mają do dyspozycji inteligentną nawigację, która upraszcza proces planowania podróży i pozwala zmaksymalizować potencjał wydajności samochodu. Automatycznie wyznacza bowiem postoje na ładowarkach i zawczasu przygotowuje akumulator, aby ładowanie trwało jak najkrócej.

Takie wyposażenie oferuje dziś wiele aut elektrycznych, jednak należy zwracać uwagę na istotne detale. Nawigacja Mercedes-EQ przekonuje aktualnością map i stacji, a przy tym oferuje dostęp do szczegółowych informacji, takich jak zajętość punktu, moc ładowania, a nawet szacowany koszt energii. Znacząco ułatwia to planowanie podróży i pozwala uniknąć oczekiwania na ładowanie, gdyby stacja była akurat zajęta. Użytkownik może edytować wyznaczoną trasę i ręcznie edytować zaproponowane postoje.

Co więcej, nawigacja jest niezwykle intuicyjna w obsłudze: po zajęciu miejsca za kierownicą wystarczy skorzystać z asystenta głosowego i powiedzieć na przykład „Hej Mercedes, chcę jechać na Daimlera 1 w Warszawie”. Żadnego klikania ani wpisywania długich adresów. Alternatywnie podróż można zaplanować wcześniej, w zaciszu własnego domu lub biura, korzystając z aplikacji Mercedes me na urządzenia mobilne, która następnie prześle cel nawigacji do samochodu.

Po wyznaczeniu postojów na ładowanie inteligentna nawigacja Mercedes-EQ odpowiednio wcześniej ogrzeje lub schłodzi akumulator do optymalnej temperatury, umożliwiając pobieranie energii z wysoką mocą – w ten sposób proces ładowania w trakcie dalszej podróży można skrócić nawet o kilkanaście minut.

Z nawigacji warto korzystać na każdej trasie, nawet tej pokonywanej regularnie, aby uniknąć ewentualnych niespodziewanych korków, a także mieć podgląd szacowanego zasięgu w miejscu docelowym.

Dodatkowe korzyści z planowania

Planowanie podróży i ładowania za pośrednictwem systemu operacyjnego MBUX lub aplikacji Mercedes me przynosi dodatkowe korzyści. W przypadku ładowania w domu można wybrać preferowane godziny rozpoczęcia i ukończenia procesu, tak aby wykorzystywać prąd objęty tańszą taryfą.

Do dyspozycji jest jeszcze jedna przydatna funkcja, która jednocześnie zwiększa komfort i efektywność – klimatyzacja postojowa. Po podłączeniu samochodu do źródła prądu można ustawić temperaturę powietrza w kabinie w chwili zakończenia ładowania. W rezultacie nie trzeba wsiadać do wychłodzonego lub nagrzanego auta, a w dodatku energia zużywana przez układ klimatyzacji pochodzi z sieci, nie z akumulatora, co obniża zużycie prądu podczas późniejszej jazdy.

Mercedes me Charge: jedna karta do wielu ładowarek

Dodatkową wygodę ładowania elektrycznego Mercedesa podczas dalszych podróży zapewnia karta Mercedes me Charge, która oferuje dostęp do ładowarek różnych operatorów bez konieczności osobnej rejestracji. Obecnie jej użytkownicy mogą korzystać z blisko 0,5 mln publicznych punktów ładowania setek operatorów w samej Europie i około miliona w skali globalnej. Nie muszą przy tym pobierać żadnych dodatkowych aplikacji ani podpisywać osobnych umów. Uwierzytelniania w punkcie ładowania można dokonać nie tylko kartą, ale także poprzez aplikację na smartfonie lub system operacyjny auta. Można również skorzystać z wygodnej funkcji Plug & Charge, dostępnej np. na stacjach Ionity – wystarczy wtedy podłączyć wtyk do gniazda ładowania i gotowe, ładowanie rozpoczęte.

Klienci Mercedes me Charge mają do wyboru proste taryfy z gwarancją stałej stawki ładowania niezależnie od dostawcy prądu, dzięki czemu mogą zawsze liczyć na pełną przejrzystość kosztów. Wszystkie procesy ładowania są rozliczane w ramach comiesięcznej faktury.

To nie wszystko: dzięki „zielonemu ładowaniu” Mercedes me Charge przyczynia się do transformacji energetycznej. Każde ładowanie w ramach usługi zrealizowane na dowolnej stacji w Europie jest równoważone poprzez zwrot do sieci energii z odnawialnych źródeł.