Warszawa,
07
sierpnia
2023
|
14:51
Europe/Warsaw

Zrozumieć elektromobilność #4 - technologie Mercedes-Benz wspierają kierowcę i pomagają zwiększyć zasięg

Mercedes-Benz Polska kontynuuje cykl informacyjno-edukacyjny na temat elektromobilności. Tym razem czas na przybliżenie rozwiązań, które wspierają kierowcę w podniesieniu efektywności podróży; pomagając zwiększyć elektryczny zasięg samochodu, zwiększają komfort jazdy. Obok inteligentnej nawigacji należą do nich między innymi rozbudowana rekuperacja, specyficzne tryby jazdy, haptyczny pedał przyspieszenia oraz aplikacja Mercedes me.

Bateryjne modele Mercedes-Benz zajmują coraz istotniejsze miejsce w gamie producenta luksusowych samochodów ze Stuttgartu. Już teraz przypada na nie ponad 10% sprzedaży w Polsce, a oferta pojazdów obejmuje aż 8 elektrycznych modeli w kluczowych segmentach rynku. Ostatnią nowością w salonach jest wszechstronny SUV klasy wyższej, model EQE SUV, dostępny w szerokiej gamie wersji napędowych. Plany zakładają dalsze systematyczne poszerzanie portfolio – swojego elektrycznego odpowiednika ma doczekać się m.in. Klasa G. Jednocześnie Mercedes-Benz chce dbać o komfort użytkowników aut na prąd i aktywnie włącza się w poszerzanie dostępnej infrastruktury ładowania. Trwają już prace nad budową markowej sieci stacji szybkiego ładowania o mocy 350 kW, które mają stopniowo otwierać się w najbliższych latach w Europie, USA i Chinach. Stacje będą dostępne dla użytkowników wszystkich samochodów, ale kierowcy Mercedesów otrzymają specjalne przywileje, takie jak możliwość rezerwacji punktu ładowania.

Za wyborem elektrycznych modeli Mercedes-Benz przemawia szereg korzyści: począwszy od drobiazgowo dopracowanej aerodynamiki, która sprzyja obniżeniu zużycia energii przy wyższych prędkościach, aż po doskonałą koncepcję termiczną z seryjną pompą ciepła, poprawiającą efektywność napędu w niższych temperaturach otoczenia. Nie mniej istotne są wysoka użyteczna pojemność stosowanych akumulatorów oraz korzystna krzywa ładowania, która sprawia, że proces uzupełniania energii przebiega sprawnie w całym zakresie i nie zwalnia drastycznie nawet blisko poziomu 100%.

Ponadto modele Mercedes-Benz oferują szereg technologii, które w intuicyjny sposób wspierają kierowcę podczas codziennej eksploatacji, jednocześnie zwiększając zarówno efektywność, jak i komfort użytkowania. W planowaniu podróży i ładowania pomaga inteligentna nawigacja, która wyznacza trasę do celu wraz z uwzględnieniem postojów na uzupełnianie energii. Bierze przy tym pod uwagę m.in. styl jazdy, natężenie ruchu oraz zajętość stacji, precyzyjnie oblicza całkowity czas podróży, a także przygotowuje odpowiednio akumulator, aby ładowanie przebiegło możliwie sprawnie. To nie wszystko: nawigacja modeli elektrycznych Mercedes-Ben wyróżnia się niezwykle aktualną mapą stacji i podaje nawet szacunkowy koszt energii. Co więcej, można ją obsługiwać zarówno dotykowo, jak i za pośrednictwem doskonałego asystenta głosowego „Hej Mercedes” z funkcją uczenia się zwyczajów użytkownika.

Bieżące wsparcie w utrzymaniu zrównoważonego stylu jazdy zapewnia asystent ECO, który punktuje zachowanie kierowcy i sugeruje zdjęcie nogi z pedału gazu, gdy samochód zbliża się np. do skrzyżowania lub obszaru zabudowanego. Instynktowną pomoc oferuje obecny w niektórych modelach haptyczny pedał przyspieszenia z wyczuwalnym punktem nacisku. To rozwiązanie również ułatwia stosowanie się do zasad ekonomicznej jazdy.

Innym przydatną technologią jest rekuperacja, która w modelach Mercedes-Benz odbywa się wyjątkowo kompleksowo. Za pomocą manetek przy kierownicy kierowca może wybrać jeden z kilku poziomów intensywności odzyskiwania energii, od najsłabszego (jazda wybiegiem) aż po najsilniejszy, w którym auto po odpuszczeniu pedału gazu zwalnia niemal do zera. Do dyspozycji jest też inteligentny tryb automatyczny. W tym przypadku samochód przy dobieraniu opóźnienia. Siła rekuperacji odbywać się będzie w funkcji odległości od pojazdu poprzedzającego, topografii terenu, znaków drogowych oraz danych z nawigacji. Dzięki temu pojazd sam określa, czy po zwolnieniu pedału gazu pojazd powinien dalej toczyć się z możliwie niewielkimi oporami, czy zwalniać, odzyskując przy tym energię do akumulatora.

Wszechstronne doświadczenie za kierownicą uzupełniają tryby jazdy, które wydatnie wpływają na charakterystykę samochodu – od oszczędnego Eco, gdy reakcje napędu są stonowane i łagodne, aż po programy sportowe, gdy przyspieszenia są najbardziej dynamiczne. Bez względu na wybrany tryb, ze względów bezpieczeństwa, po głębokim wciśnięciu pedału przyspieszenia kierowca ma do dyspozycji pełną wydajność napędu, którą może wykorzystać np. do szybkiego wyprzedzania.

Obawy związane z ograniczoną ilością energii w akumulatorze pomaga rozwiać jeszcze jedna funkcja systemu multimedialnego MBUX w modelach Mercedes-Benz – tzw. centrum oszczędzania energii. Specjalny widok na bieżąco pokazuje, ile kilometrów zasięgu można zyskać, modyfikując lub wyłączając działanie poszczególnych elementów wyposażenia.

W ramach kompleksowego ekosystemu ofertę samochodów Mercedes-Benz uzupełnia karta Mercedes me Charge, zapewniająca dostęp do stacji różnych dostawców energii bez konieczności osobnej rejestracji u każdego z nich, a także aplikacja Mercedes me. Ta ostatnia oferuje zdalny dostęp do obsługi wybranych funkcji pojazdu, pozwala sprawdzić zasięg, a także sterować ładowaniem (aby np. odbywało się w tańszej taryfie prądu). Przy okazji zapewnia dodatkową wygodę: pozwala uruchomić klimatyzację postojową, dzięki której w momencie rozpoczęcia podróży we wnętrzu samochodu będzie panowała przyjemna temperatura – chłód latem lub ciepło zimą.