Stuttgart.,
20
listopada
2023
|
15:53
Europe/Warsaw

10 lat i 10 milionów samochodów Mercedes-Benz z systemem awaryjnego hamowania przed pieszym

·         10 milionów samochodów osobowych Mercedes-Benz wyposażonych w aktywnego asystenta hamowania z funkcją wykrywania pieszych

·         Aktywny asystent układu hamulcowego może pomóc zminimalizować ryzyko kolizji z innym pojazdem lub potrącenia pieszego albo rowerzysty, a także złagodzić konsekwencje wypadku

·         Innowacyjny system wspomagający jest standardem we wszystkich osobowych Mercedesach

Mercedes-Benz oferuje dziś ponad 40 aktywnych systemów wspomagających, co w decydujący sposób przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Od wielu lat liczbę wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w szczególności pomaga ograniczyć aktywny asystent hamowania z funkcją wykrywania pieszych. Dotyczy to typowych prędkości jazdy zarówno w mieście, jak i poza nim.

System może wizualnie i akustycznie ostrzegać o ryzyku kolizji z przodu samochodu, spowodowanym przez pojazd poprzedzający, przecinający tor jazdy lub nadjeżdżający z przeciwka. Jeśli kierowca zahamuje zbyt słabo, system może go wesprzeć i zwiększyć siłę hamowania, w zależności od sytuacji. A jeśli kierujący w ogóle nie zareaguje, Aktywny asystent hamowania zainicjuje hamowanie awaryjne.

Korzystając z techniki czujników opartych na kamerze i/lub radarze, w modelach obecnej generacji Aktywny asystent hamowania może wykrywać pieszych i rowerzystów znajdujących się z przodu pojazdu. W przypadku wykrycia bezpośredniego ryzyka potrącenia tzw. niechronionego uczestnika ruchu drogowego obliczana jest wymagana siła hamowania, tak aby uniknąć ewentualnej kolizji lub zminimalizować jej skutki.

Teraz Mercedes-Benz osiągnął kolejny kamień milowy w zakresie aktywnego bezpieczeństwa: od 2012 r. w system awaryjnego hamowania z wykrywaniem pieszych wyposażono już ponad 10 milionów samochodów osobowych Mercedes-Benz sprzedanych na całym świecie. Piesi są uważani za niechronionych użytkowników dróg, ponieważ nie są wyposażeni w poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa czy odzież ochronną. Ryzyko, jakie ponoszą, znajduje odzwierciedlenie w statystykach wypadków: według analizy Komisji Europejskiej w 2020 r. piesi stanowili prawie jedną piątą wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Unii Europejskiej. W USA ich udział w całkowitej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2021 r. według NHTSA (urzędu ds. bezpieczeństwa drogowego) wyniósł 17%. Badanie przeprowadzone w 2022 r. przez IIHS (amerykański instytut ubezpieczeniowy bezpieczeństwa drogowego) wykazało, że w pojazdach wyposażonych w system awaryjnego hamowania przed pieszym ryzyko wypadków z udziałem pieszych jest o 27% niższe w porównaniu z pojazdami bez takiego rozwiązania.

Ostrzeżenie i wsparcie w przypadku poważnego ryzyka wypadku

Pierwszy system wspomagania hamowania (BAS) Mercedes-Benz wprowadził już w 1996 r. Aby go ulepszyć i umożliwić przewidywanie sytuacji, w 2005 r. zastosowano technologię radarową. Zaledwie rok później eksperci połączyli udoskonalony układ kontroli odległości DISTRONIC PLUS i asystenta hamowania BAS PLUS, aby stworzyć system PRE-SAFE® Brake z funkcją częściowo autonomicznego hamowania. Istotna funkcja wykrywania pieszych została dodana w 2013 r. i po raz pierwszy wprowadzona w Klasie E (typoszereg 212). W 2016 r., w ramach debiutu nowej Klasy E (seria 213), system awaryjnego hamowania przed pieszym po raz pierwszy zainstalowano jako wyposażenie standardowe. Od 2021 r. Aktywny asystent hamowania należy do seryjnej specyfikacji wszystkich nowych modeli samochodów Mercedes-Benz. Oznacza to, że wysokie wewnętrzne wymagania producenta w zakresie bezpieczeństwa przewyższają wymogi prawne: tzw. systemy wspomagania awaryjnego hamowania w mieście, z niskich prędkości, są obowiązkowe we wszystkich typach aut osobowych nowo homologowanych w Unii Europejskiej dopiero od lipca 2022 r. Od 2024 r. będą one wymagane w każdym nowo zarejestrowanym samochodzie.

Przyszłe systemy wspomagania mogą być jeszcze wydajniejsze – to zasługa coraz bardziej zaawansowanych czujników i wsparcia sztucznej inteligencji. Już dziś widać, że systemy aktywnego wspomagania jazdy wnoszą istotny wkład w ochronę zwłaszcza pieszych i rowerzystów, czyli tzw. niechronionych użytkowników dróg.

Innowacja poprzez analizę rzeczywistych wypadków drogowych – koncepcja bezpieczeństwa w codziennym życiu

Real-Life Safety (z ang. bezpieczeństwo w rzeczywistym życiu) – tak nazywa się koncepcja bezpieczeństwa Mercedes-Benz Group. Firma prowadzi systematyczne badania wypadków już od ponad 50 lat. Jej celem jest budowanie pojazdów, które zapewniają odpowiedni poziom ochrony nie tylko w określonych scenariuszach testów zderzeniowych, ale także w rzeczywistych wypadkach drogowych. Oprócz ochrony podróżujących nacisk kładzie się tu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi znajdujących się poza samochodem. Cel jest jasny: Wizja Zero. Oznacza to, że do 2050 r. nie powinno już dochodzić do wypadków z udziałem samochodów marki Mercedes-Benz.