Jawor,
26
kwietnia
2024
|
12:57
Europe/Warsaw

Dolnośląskie „GIRLS GO TECHNOLOGY” z wizytą w Krakowie

Podsumowanie

•  Mercedes-Benz Manufacturing Poland zainaugurował VI edycję projektu „Girls Go Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”.

•  W tegorocznej edycji uczestniczy rekordowa liczba uczennic ze szkół średnich  regionu jaworskiego.

•  Uczestniczki doświadczyły  wirtualnej rzeczywistości (VR),  poznały ogólne zasady  sztucznej inteligencji i sposoby radzenia sobie ze stresem.

Fabryka Mercedesa w Jaworze już po raz szósty zaprosiła uczennice  liceów i techników powiatu jaworskiego i  Legnicy do uczestnictwa w programie „Girls Go Technology”. Celem projektu jest przełamywanie stereotypów i tradycyjnych podziałów ról  społecznych, a szczególnie  podkreślenie atrakcyjności kierunków technologicznych i inżynierskich dla kobiet. Przedmioty STEM (science, technology, engineering, mathematics)  wciąż określa się jako typowo męskie. Projekt ma pokazać młodym kobietom, że technologia i nauki ścisłe  mogą być doskonałym wyborem na życie zawodowe.

„Girls Go Technology” to projekt dwuetapowy. Pierwszy etap pozwala określić predyspozycje oraz talenty uczestniczek, ale także usłyszeć o fabryce silników i baterii Mercedesa, zawodach przyszłości, roli kobiet w zawodach stereotypowo uznawanych za „męskie”.

Spośród blisko 100 uczennic z Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, Zespołu Szkół i Placówek im. Wincentego Witosa z Bolkowa oraz z Europejskiego Liceum Ogólnokształcącego w Legnicy, do projektu zakwalifikowało się 40.

Dziewczyny, zainteresowane dalszym „oswajaniem” technologii zostały zaproszone do drugiego etapu projektu, na który składa się cykl 5 spotkań. Warsztaty odbywają się raz w miesiącu od marca do czerwca – każde z nich są poświęcone innej tematyce.  Uczestniczki poznają technologię od strony cyfryzacji, automatyzacji, rozszerzonej rzeczywistości, zarządzania projektami, sztucznej inteligencji, a także poćwiczą swoje umiejętności miękkie na zajęciach z autoprezentacji, zarządzania stresem oraz dowiedzą się jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Program ma za zadanie również wzmocnić ich poczucie wartości oraz pewność siebie.

- Kobiety nie garną się do zawodów technicznych nie dlatego, że radzą sobie w nich gorzej, ale dlatego, że w szkołach średnich, poza wielkimi miastami niejednokrotnie brakuje wzorców edukacyjnych czy zawodowych. - mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland. - Tylko świadome działania rozwojowe mogą znacznie poszerzyć perspektywy i ambicje uczennic. Kobiecy potencjał czeka na księcia, który go rozbudzi. Mercedes-Benz wcielił się w tę rolę. 

Czterdzieści uczestniczek 6. edycji GGT spotkało się pod koniec marca na pierwszych zajęciach, prowadzonych przez specjalistów z firmy AIDAR. Miały okazję doświadczyć rzeczywistości VR oraz dowiedziały się jak projektować innowację w duchu Design Thinking. Warsztaty nr 2 i 3 to warsztaty wyjazdowe, które podobnie jak we wcześniejszych edycjach projektu odbyły się w Krakowie. Eksperci z Sii Polska zaprosili dziewczyny do świata sztucznej inteligencji oraz technik radzenia sobie ze stresem. Poznały historię, sposób działania generatywnej SI oraz najnowsze trendy w tym obszarze. Zakres warsztatów nie ograniczał się tylko do teorii, uczennice przetestowały powszechnie dostępne narzędzia SI i sposoby wykorzystywania ich do wsparcia zadań takich jak tworzenie CV, opracowań, raportów, grafiki czy animacji. Poznały techniki radzenia sobie ze stresem i relaksu, w jaki sposób obniżać napięcie.

- Umiejętności nabyte podczas warsztatów na pewno będą przydatne w życiu codziennym, w szkole, ale także w przyszłości, w pracy: tajniki udanej autoprezentacji i jak zrobić dobre, pierwsze wrażenie czy komunikacja niewerbalna. - podsumował Piotr Bizukojć z Sii Polska. – Na warsztatach ze sztucznej inteligencji okazało się, że duża część uczestniczek wykorzystuje ją już  przy szkolnych zadań, ale mamy nadzieję, że teraz zadania będą jeszcze lepsze.

Warsztaty to nie jedyne doświadczenie z Krakowa, które dziewczyny zabiorą ze sobą do domu. Zwiedziły Stare Miasto i Kazimierz, a wieczór zakończyły kolacją na krakowskim Zabłociu.

Tegoroczna edycja projektu zakończy się w czerwcu.

Partnerami 6. edycji Girls Go Technology są: AIDAR, Randstad, Sii Polska oraz WSSE „INVEST-PARK” Klaster Edukacyjny Invest in EDU.