Warszawa,
01
czerwca
2023
|
14:34
Europe/Warsaw

Dzięki wykorzystaniu biopaliw w europejskim sezonie F1 zespół Mercedes-AMG PETRONAS chce zredukować emisje o ponad 60% i zaoszczędzić 200 ton CO₂

Po udanej zeszłorocznej próbie, gdy odnotowano 89-procentową redukcję emisji CO₂ w logistyce, zespół Mercedes-AMG PETRONAS oraz firma PETRONAS wraz z partnerami logistycznymi wspólnie pracują nad tym, aby zrealizować ambicję stosowania biopaliw przez cały europejski sezonu Formuły 1.

Ekipa Mercedes-AMG PETRONAS, wspólnie ze swoim partnerem tytularnym i technicznym – firmą PETRONAS, angażuje się w bardziej zrównoważoną, napędzaną innowacjami przyszłość, torując drogę do zerowego bilansu emisji CO2 netto zespołu oraz Formuły 1.

Jako część sportu, który przemieszcza po całym świecie, ekipa Mercedes-AMG PETRONAS jest świadoma logistycznego wpływu swojej działalności na środowisko. Tam, gdzie trzeba przetransportować ludzi i ładunek, nieustannie poszukuje więc nowych form zrównoważonego rozwoju.

Podczas ostatniej Komisji F1 zatwierdzono nowe wyłączenia w regulaminie finansowym w zakresie zrównoważonego rozwoju. To efekt konstruktywnej współpracy pomiędzy FIA, Formułą 1 i dziesięcioma zespołami. Otworzyło to możliwości wdrażania innowacji w obszarze zrównoważonego rozwoju, które wcześniej były w konflikcie z osiągami na torze. Pierwszym z takich projektów jest inicjatywa Mercedes-AMG PETRONAS na rzecz pełnego korzystania z biopaliw podczas europejskiego sezonu Formuły 1.

W trakcie dziewięciu wyścigów odbywających się na Starym Kontynencie flota ciężarówek Mercedes-Benz Actros, które przewożą cały sprzęt niezbędny do udziału w poszczególnych wyścigach, będzie korzystać z HVO100 – biopaliwa drugiej generacji. Podczas podróży z Wielkiej Brytanii i Niemiec przez całą Europę każda ciężarówka przejedzie od 9000 do 10 000 km. Zasilanie paliwem HVO100 pozwoli zmniejszyć emisje przypadające na jeden kilometr o 89%.

To znaczące przedsięwzięcie, które wiąże się z szeregiem znanych wyzwań związanych z zapewnieniem odpowiedniego zaopatrzenia w niektórych regionach geograficznych. Dlatego zespół Mercedes-AMG PETRONAS ogłasza swoją ambicję osiągnięcia ponad 60-procentowej redukcji emisji i zaoszczędzenia 200 ton CO₂, wraz z publikacją pełnej analizy ostatecznych oszczędności w zakresie emisji dwutlenku węgla pod koniec bieżącego sezonu.

Od połowy sezonu również generatory  używane do zasilania ciężarówek po ich zaparkowaniu w padoku będą zasilane biopaliwem i obsługiwane przez cysternę PETRONAS.

Zespół podejmuje odważne działania, aby zająć się największymi źródłami emisji i postrzega zrównoważone paliwa jako klucz do zmniejszenia swojego śladu węglowego. Po pionierskiej inwestycji w zrównoważone paliwo lotnicze, która zmniejszyła emisję zanieczyszczeń związanych z podróżami lotniczymi członków ekipy o blisko 50%, Mercedes-AMG PETRONAS skupia się na zmniejszeniu wpływu środowiskowego logistyki transportu drogowego.

Alice Ashpitel, szefowa ds. zrównoważonego rozwoju w zespole Mercedes-AMG PETRONAS: „Nasze dążenie do pełnego korzystania z biopaliw w europejskim sezonie jest trudnym i złożonym projektem, który zakulisowo toczy się w zespole od ponad roku. Dzięki wsparciu i wspólnemu wysiłkowi naszych doświadczonych partnerów zajmujemy się kluczowym filarem naszej strategii osiągnięcia zerowego bilansu CO2 netto i wspierania szerszego stosowania HVO100 w branży sportowej i logistycznej. Ten projekt to kolejny krok na naszej drodze do zrównoważonego rozwoju – ale wciąż się uczymy. Jesteśmy jednak podekscytowani, analizując wyniki naszego testu. Widzimy bowiem, że dla każdej podróży odbywanej przez nasze ciężarówki możemy zredukować emisję o 89%. Jednocześnie liczymy się z tym, że istotne pozostają wyzwania związane z zaopatrzeniem w HVO100 w całej Europie”.

Datuk Sazali Hamzah, wiceprezes wykonawczy i dyrektor generalny PETRONAS Downstream, powiedział: „Jesteśmy dzisiaj świadkami znaczącego kamienia milowego w pomyślnym wykorzystaniu HVO100 w transporcie towarowym na potrzeby zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Oferując rozwiązanie, które jest w 100% odnawialne i produkowane z materiałów pozyskiwanych w zrównoważony sposób, pomagamy naszym partnerom zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o blisko 90%. To świadectwo naszego zaangażowania we wspieranie ambicji motorsportu w kierunku zrównoważonej przyszłości – a wszystko w ramach wspólnych wysiłków z naszymi partnerami, między innymi Neste. Wraz z zespołem F1 Mercedes-AMG PETRONAS będziemy nadal rozwijać się we właściwym kierunku, doskonaląc naszą technologię, tak aby sprostać technicznemu wyzwaniu, jakie stanowią przepisy dotyczące jednostek napędowych na rok 2026”.

Toto Wolff, szef zespołu i dyrektor generalny zespołu F1 Mercedes-AMG PETRONAS: „Wyścigi samochodowe są napędzane pasją. Naszym obowiązkiem jest wykorzystanie globalnej platformy w postaci Formuły 1, aby być kimś więcej niż tylko liderem; chcemy być pionierami. Wspólnie z naszym partnerem tytularnym i technicznym – firmą PETRONAS – uważamy, że zrównoważone paliwa mają kluczowe znaczenie dla strategii naszego zespołu, mającej na celu ograniczenie naszych największych źródeł emisji i osiągnięcie do 2030 r. zerowego bilansu CO2 netto. Pracując razem, możemy w pełni zaangażować się w zrównoważone, wysokie osiągi. Zapewnienie 89-procentowej redukcji emisji na każdy kilometr, który nasze ciężarówki pokonują tego lata, byłoby godnym zwieńczeniem wspólnych wysiłków zespołu, PETRONAS i naszych partnerów logistycznych, którzy ciężko pracowali nad tym innowacyjnym i wymagającym projektem”.

Informacje dodatkowe. Testy biopaliw w 2022 r.

We wrześniu 2022 r. zespół Mercedes-AMG PETRONAS zakończył próbę wykorzystywania HVO100 w swoich 16 ciężarówkach. Próba obejmowała trzy finałowe europejskie wyścigi F1 i miała na celu poznanie możliwego do osiągnięcia poziomu ograniczenia emisji CO2, a także zidentyfikowanie wyzwań związanych z zaopatrzeniem. Przeprowadzona następnie analiza wykazała, że zastosowanie HVO100 zmniejszyło emisje z ciężarówek o 89%.

Biopaliwo HVO100

Paliwo z hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO100) jest w 100% wytwarzane z surowców odnawialnych pozyskiwanych w sposób zrównoważony, takich jak oleje odpadowe i tłuszcze. Zastosowanie HVO100 może znacznie zmniejszyć emisję CO₂ i ograniczyć wpływ transportu towarowego na lokalną jakość powietrza poprzez redukcję emisji NOx oraz cząstek stałych. Bioenergia, jako paliwo o niemal zerowej emisji, stanowi ważny filar dekarbonizacji w transformacji energetycznej. Aby zrealizować najnowsze scenariusze zerowego bilansu emisji netto, do 2030 r. zużycie płynnych biopaliw będzie musiało czterokrotnie wzrosnąć, przy czym kluczową rolę będzie odgrywał tutaj właśnie transport drogowy.

Dostawcy

Zespół chciałby podziękować swojemu partnerowi tytularnemu i technicznemu, firmie PETRONAS, a także swoim dostawcom, między innymi firmom: Neste, Tool Fuel, Portland Fuel i Eventor, za ich nieocenione wsparcie oraz zaangażowanie we wspieranie ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Kolejny raport zespołu F1 Mercedes-AMG PETRONAS dotyczący zrównoważonego rozwoju zostanie opublikowany w lipcu 2023 r. Więcej informacji na temat ambicji ekipy w zakresie zrównoważonego rozwoju można znaleźć w odpowiedniej sekcji na stronie internetowej mercedesamgf1.com.

Zdjęcia samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros są dostępne do pobrania z bazy mediów.