Stuttgart/Sacramento/Carson City.,
20
grudnia
2023
|
15:17
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz otrzymuje homologacje dla turkusowych świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii i Nevadzie

·         Mercedes-Benz otrzymuje pierwszą na świecie homologację na stosowanie specjalnego oświetlenia zewnętrznego do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii i Nevadzie

·         W Kalifornii zezwolenie umożliwia testowanie turkusowych świateł obrysowych pod kątem zautomatyzowanej jazdy na autostradach

                ·         W Nevadzie zezwolenie pozwala na wyposażenie pojazdów seryjnych w specjalne światła obrysowe, począwszy od pojazdów EQS z roku modelowego 2026 i Klasy S wyposażonej w DRIVE PILOT i obowiązuje do czasu zmian legislacyjnych

·         Pierwsze zastosowanie DRIVE PILOT - pierwszego i jedynego certyfikowanego systemu warunkowo zautomatyzowanej jazdy (SAE-Level 3) w Stanach Zjednoczonych (CA, NV)

·         Gotowa do produkcji wersja DRIVE PILOT zadebiutowała już na drogach w Kalifornii i Nevadzie z ograniczoną flotą modeli EQS wyposażonych w poziom 3

·         Dostawy modeli EQS Limuzyna i Klasy S wyposażonych w DRIVE PILOT z roku modelowego 2024 będą dostępne na początku 2024 r. u autoryzowanych dealerów Mercedes-Benz w Kalifornii i Nevadzie

Mercedes-Benz stał się pierwszym na świecie producentem samochodów, który otrzymał pozwolenia na specjalne zewnętrzne światła obrysowe do zautomatyzowanej jazdy w stanach Kalifornia i Nevada. Kalifornijskie zezwolenie na testowanie pojazdów w Kalifornii jest początkowo ograniczone do dwóch lat. Zezwolenie Nevada dotyczy pojazdów seryjnych Mercedes-Benz z roku modelowego 2026 i pozostanie ważne do czasu wprowadzenia ustawowej zmiany w legislaturze stanowej.

Oba zezwolenia pozwalają Mercedes-Benz uzyskać ważne informacje na temat interakcji między pojazdami zautomatyzowanymi, a innymi użytkownikami dróg. Wprowadzenie świateł obrysowych może znacznie zwiększyć akceptację społeczną dla zautomatyzowanej jazdy i przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ światła te sprawiają, że stan systemu zautomatyzowanej jazdy jest wyraźnie widoczny z zewnątrz. Pozwala to również organom ścigania ruchu drogowego i funkcjonariuszom policji na określenie stanu systemu i określenie, czy kierowcy mogą wykonywać czynności drugorzędne podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży. Zaprojektowane zgodnie z zaleceniami SAE J3134, turkusowe światła obrysowe do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii są zintegrowane z przednimi i tylnymi światłami, a także z dwoma lusterkami zewnętrznymi w pojazdach testowych Mercedes-Benz.

"Wraz z rozwojem zautomatyzowanych świateł obrysowych Mercedes-Benz po raz kolejny wyznacza nowe standardy w branży. Jesteśmy pierwszym producentem samochodów na świecie, który otrzymał takie aprobaty w Stanach Zjednoczonych, a konkretnie w Kalifornii i Nevadzie. Im więcej pojazdów autonomicznych zaludnia drogi, tym ważniejsza staje się komunikacja i interakcja między pojazdem a środowiskiem".

Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, Development & Purchasing

Pierwszy przypadek użycia: DRIVE PILOT

Zautomatyzowane światła obrysowe zostaną początkowo zintegrowane z pojazdami testowymi w Kalifornii wyposażonymi w DRIVE PILOT, który jest pierwszym na świecie systemem SAE poziomu 3 do warunkowo zautomatyzowanej jazdy z międzynarodową homologacją. DRIVE PILOT otrzymał certyfikację w 2021 roku w Niemczech oraz w 2023 roku w Nevadzie i Kalifornii w USA, gdzie każdy stan wymaga oddzielnej certyfikacji. W Niemczech DRIVE PILOT jest już dostępny do zamówień od 2022 roku, a w Stanach Zjednoczonych pierwsze pojazdy produkcyjne zadebiutowały niedawno na autostradach Kalifornii i Nevady.

Wybór koloru świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy

Kolor turkusowy spełnia dwa zasadnicze kryteria, które przyczyniły się do tego wyboru – jego widoczność umożliwia niezawodne i szybkie wykrywanie innych użytkowników drogi oraz umożliwia odróżnienie od istniejącego oświetlenia pojazdu, sygnalizacji lub oświetlenia awaryjnego. Dzięki temu można znacznie zmniejszyć możliwość pomylenia z już istniejącymi barwami oświetlenia. Ponadto, zgodnie z wynikami licznych badań testowych, turkus jest optymalnym kolorem dla zautomatyzowanej jazdy. Zarówno czynniki fizjologiczne, jak i psychologiczne świadczą o wyższych wartościach turkusu w prawie wszystkich obszarach niż w przypadku innych kolorów. Turkus jest również opisany w zalecanej przez branżę praktyce SAE J3134 "Światła obrysowe ADS" do stosowania w celu wyświetlenia aktywacji systemu zautomatyzowanej jazdy. Opracowanie i zatwierdzenie nowej koncepcji oświetlenia wymagało współpracy interdyscyplinarnego zespołu, w skład którego weszli inżynierowie, kierownicy ds. zgodności, eksperci ds. ochrony danych i eksperci ds. etyki.

Standaryzacja i ujednolicenie dla większego bezpieczeństwa

Mercedes-Benz dąży do standaryzacji koloru turkusowego jako sposobu wizualizacji stanu zautomatyzowanej jazdy, wspierając globalne zrozumienie i akceptację tej technologii. Jak dotąd w Stanach Zjednoczonych, Chinach czy EKG ONZ (Europejska Komisja Gospodarcza ONZ) nie istnieją ogólne ramy stosowania turkusowych świateł w pojazdach seryjnych. Kalifornia i Nevada zrobiły pierwszy ważny krok w postaci przyznanych obecnie zwolnień. Przyszłe globalnie ujednolicone przepisy dotyczące turkusowych świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy będą stanowić podstawę zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i napędzać dalsze innowacje techniczne.