Warszawa,
05
kwietnia
2024
|
14:55
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz Klasy G z bliska: możliwości off-roadowe, silniki i systemy bezpieczeństwa

·         Konsekwentnie rozwijane właściwości jezdne na utwardzonych drogach i w terenie

·         Dodatkowe programy jazdy ułatwiające przygody poza utartymi szlakami: Trail, Rock i Sand

·         Nowy widok OFFROAD COCKPIT zapewnia przegląd najważniejszych danych i funkcji przydatnych 
w off-roadowej jeździe

Nowa Klasa G korzysta z 45 lat doświadczenia i specjalistycznej wiedzy w budowie pojazdów terenowych. Off-roadowa ikona niezmiennie bazuje na sprawdzonej ramie drabinkowej, ma trzy mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych i łączy niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz sztywną oś tylną. Podstawę dla terenowych właściwości nowej Klasy G stanowią duży prześwit oraz znaczny skok zawieszenia. Gama silnikowa obejmuje zelektryfikowane jednostki, a lista dostępnych systemów z zakresu bezpieczeństwa wzbogaciła się o nowe funkcje wspomagające.

Liczby mówią same za siebie:

·         zdolność pokonywania wzniesień (na odpowiednich nawierzchniach) o nachyleniu nawet 100%, czyli 45°

·         prześwit między osiami: co najmniej 241 mm

·         maksymalna głębokość brodzenia w przypadku wody i błota: 70 cm

·         stabilna jazda na pochyłościach o nachyleniu bocznym dochodzącym do 35°

·         kąt natarcia 31° (z przodu) oraz kąt zejścia 30° (z tyłu; bez haka holowniczego)

·         kąt rampowy 26°

Zawieszenie nowej Klasy G standardowo korzysta z adaptacyjnego, regulowanego tłumienia, które w poprzednich modelach było dostępne jedynie jako opcja. Podczas jazdy off-roadowej zapewnia to jeszcze większą kontrolę nad pojazdem. Adaptacyjne amortyzatory skuteczniej kompensują nierówności podłoża i wytrzymują znacznie większe siły tłumienia niż te pasywne. Stabilizując przechyły poprzeczne i wzdłużne, system w sposób ciągły reguluje charakterystykę amortyzatorów w zależności od sytuacji na drodze i automatycznie ogranicza ruchy nadwozia. Adaptacyjne amortyzatory zaprojektowano w taki sposób, aby zapewnić im odporność na ekstremalne warunki, takie jak jazda w wodzie i błocie, uderzenia kamieni czy brud.

Standardowa specyfikacja obejmuje sprawdzony, elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy z przekładnią zębatkową. Zużywa on mniej energii niż w przypadku wspomagania hydraulicznego. W zależności od wybranego trybu jazdy zapewnia komfortowe lub sportowe wyczucie drogi, a w terenie dostarcza precyzyjne informacje zwrotne. W wyposażeniu standardowym znajduje się elektryczny hamulec postojowy. Przednie tarcze mają średnicę 354 mm i 32 mm grubości, a tylne – odpowiednio, 345 mm oraz 22 mm.

DYNAMIC SELECT z trzema dodatkowymi programami do jazdy terenowej

Gama programów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala modyfikować naturę nowej Klasy G za naciśnięciem przycisku. Tryby wpływają na charakterystykę silnika i skrzyni biegów oraz pracę zawieszenia, ESP® i układu kierowniczego. Na utwardzone drogi przeznaczono programy: Comfort, Sport, Eco oraz Individual. W nowej Klasie G dostępne są trzy dodatkowe tryby jazdy przygotowane z myślą o wyprawach w teren. Trail oferuje zoptymalizowane ustawienia pod kątem lekkich warunków z luźnymi nawierzchniami (na przykład drogi gruntowe lub żwir). Program Rock przeznaczono do jazdy po średnio wymagającym lub trudnym, nierównym terenie z kamienistą nawierzchnią. Zawieszenie i konfiguracja układu kierowniczego koncentrują się wówczas na zapewnieniu stabilności. Trzeci tryb – Sand – oferuje lepszą dynamikę jazdy i większe bezpieczeństwo na piaszczystych nawierzchniach, w tym podczas hamowania. To zasługa precyzyjnych interwencji ESP®.

Wszystko w zasięgu wzroku – nowy widok OFFROAD COCKPIT

Przeprojektowana jednostka sterująca funkcjami off-roadowymi prowadzi kierowcę bezpośrednio do nowego widoku OFFROAD COCKPIT, który zapewnia przegląd najważniejszych danych dotyczących jazdy terenowej – zarówno na wyświetlaczu kierowcy, jak i na ekranie multimediów. Oferuje także funkcje wspierające jazdę w terenie. Treści są prezentowane w postaci różnych kafelków, które można zmieniać za pomocą strzałek lub przesuwając palcem. Znajdują się tu także pola dotykowe zapewniające szybki dostęp do wybranych funkcji, istotnych podczas jazdy off-roadowej. Zakres wyświetlanych danych obejmuje tzw. sztuczny horyzont, pozycję, kompas, wysokość terenu, kąt skrętu kół, aktualne moc i moment obrotowy, temperaturę opon oraz ciśnienie w ogumieniu, a także stan blokad mechanizmów różnicowych.

Funkcja widoku „wirtualna maska” – jeszcze większy komfort podczas jazdy w terenie

Funkcję widoku „wirtualna maska” można wywołać za pośrednictwem menu off-roadowego na centralnym wyświetlaczu. Korzystając z kamery 360°, zapewnia ona wirtualny podgląd nawierzchni pod przednią sekcją Klasy G. Aby wygenerować obraz na ekranie, samochód łączy widok z przedniej kamery oraz dwóch kamer w lusterkach bocznych. W doborze toru jazdy dodatkowo pomaga wizualizacja pasa ruchu. Dzięki temu kierowcy nowej Klasy G mogą w razie potrzeby szybko zareagować – na przykład w przypadku napotkania przeszkód takich jak gruz lub duże kamienie. Funkcja ta pomaga także w optymalnej ocenie wzniesień, nasypów i zagłębień, gdy – z uwagi na stromiznę – przednia szyba nie zapewnia odpowiedniego widoku.

Najbardziej zróżnicowana gama silnikowa w historii – dostępne silniki i przekładnie

·         Łagodne hybrydy z instalacją 48 V

·         Nowy rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy w nowym wariancie G 500

·         Lepsza reakcja, większy komfort na asfalcie i mniejsze zużycie paliwa

Gama silnikowa nowej Klasy G jest w pełni zelektryfikowana – obejmuje jednostki z instalacją łagodnej hybrydy, z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem (ISG) oraz 48-woltową instalacją elektryczną. Oferują one zwiększone osiągi przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Dzięki elektryfikacji nowe warianty legitymują się również lepszą reakcją na gaz i zapewniają zwiększony komfort. Oprócz nowego Mercedesa-AMG G 63 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 14,7–15,7 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 335–358 g/km; WLTP) do portfolio należą nowy Mercedes-Benz G 500 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,9–12,3 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 248–281 g/km; WLTP) oraz nowy Mercedes-Benz G 450 d (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,7–10,0 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 227–261 g/km; WLTP) .

Nowy Mercedes-Benz G 500 jest napędzany 6-cylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l z podwójnym turbodoładowaniem, realizowanym za pośrednictwem klasycznej turbosprężarki oraz dodatkowej sprężarki elektrycznej. Benzynowa jednostka wytwarza moc 330 kW (449 KM) i maksymalny moment obrotowy 560 Nm. ISG na krótko zapewnia dodatkowe 15 kW (20 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego. Zasila również 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Gamę silnikową uzupełnia nowy Mercedesie-Benz G 450 d z 6-cylindrowym motorem wysokoprężnym. Jednostka dostarcza moc 270 +15 kW (367 + 20 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 750 + 200 Nm.

Sprawdzona przekładnia automatyczna

Za przeniesienie siły napędowej w wersjach G 500 oraz G 450 d odpowiada automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC z konwerterem momentu obrotowego, która została specjalnie dostosowana do wymagań off-roadowej ikony. Szeroka rozpiętość przełożeń sprawia, że jazda jest komfortowa i cicha, a jednocześnie pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Mechanika i hydrauliczny zespół sterujący zapewniają szybką, płynną zmianę przełożeń. Umożliwiają też szybkie przyspieszenia. Trzy czujniki prędkości pozwalają na tzw. przeskakiwanie biegów, w ramach którego – w zależności od sytuacji na drodze – pomija się jedno lub kilka przełożeń. Charakterystyka przekładni zależy od wybranego programu jazdy. Jak zwykle w przypadku automatycznych skrzyń Mercedes-Benz kierowcy mogą zmieniać biegi również ręcznie, za pomocą manetek DIRECT SELECT przy kierownicy.

W programie jazdy ECO ekonomiczną jazdę wspomaga na przykład funkcja ECO start/stop – poprzez wyłączanie silnika podczas postoju. Oszczędzanie paliwa wspiera również funkcja żeglowania. Jak to działa? Sprzęgło przekładni otwiera się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. W rezultacie prędkość obrotowa silnika spada do poziomu biegu jałowego, ograniczając opory jazdy. Następnie nowa Klasa G żegluje i przez krótki czas do napędu wykorzystuje własną energię kinetyczną. Ciąg zostaje przywrócony po ponownym wciśnięciu pedału gazu lub hamulca.

Skrzynia rozdzielcza z reduktorem

Skrzynię rozdzielczą skonfigurowano w taki sposób, że 40% momentu napędowego trafia na oś przednią, a 60% – na oś tylną. Stały napęd na wszystkie koła gwarantuje doskonałą przyczepność. Reduktor znacznie zwiększa moment obrotowy na napędzanych kołach na potrzeby jazdy off-roadowej. Jednocześnie ogranicza prędkość maksymalną i poprawia przyczepność. Dzięki temu nowa Klasa G sprawnie radzi sobie nawet w bardzo wymagającym terenie. Reduktor można włączyć w pozycji przekładni N, za pomocą przełącznika LOW RANGE, podczas jazdy z prędkością do 40 km/h. Przełożenie skrzyni rozdzielczej zmienia się wówczas z 1,00 – w ustawieniu drogowym HIGH RANGE – na 2,93. Zmianę z pozycji LOW RANGE na HIGH RANGE można przeprowadzić do 70 km/h.

Odpowiednią elastyczność zapewnia inteligentne sprzęgło wielopłytkowe, które zachowuje się jak automatycznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu, regulując zachowanie napędu podczas jazdy. Po uruchomieniu przełącznika środkowej blokady mechanizmu różnicowego przełącza się na stałą blokadę ze 100-procentowym efektem zblokowania.

Blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego to klasyczne blokady dyferencjału ze 100-procentowym efektem zblokowania. Działają one wyłącznie elektromechanicznie i są w pełni połączone. Poszczególne blokady można włączać osobno podczas jazdy, zarówno w trybie LOW RANGE, jak i HIGH RANGE. Po włączeniu blokad samochód automatycznie przełącza się na program jazdy terenowej Rock. O tym, czy i która z blokad jest włączona, stale informują ich przełączniki, a także status na ekranie multimediów.

Wysoki poziom bezpieczeństwa – dodatkowe i udoskonalone systemy wspomagające kierowcę

·         Dostępne po raz pierwszy w Klasie G: Aktywny asystent układu kierowniczego, Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania oraz adaptacja prędkości na podstawie trasy

·         Pakiet technologiczny obejmuje wszystkie dostępne systemy wspomagające

Dodatkowe i udoskonalone, najnowszej generacji systemy z zakresu bezpieczeństwa sprawiają, że zupełnie nowa Klasa G jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Standardowo kierowcę wspiera Aktywny asystent układu hamulcowego. Wykorzystuje on swoje czujniki do rozpoznawania ryzyka kolizji z pojazdami jadącymi z przodu, przecinającymi tor jazdy lub nadjeżdżającymi z naprzeciwka. W przypadku ryzyka kolizji może ostrzec o tym kierowcę wizualnie i akustycznie. Jeżeli jego hamowanie okaże się zbyt słabe, system może zwiększyć siłę hamowania do odpowiedniego poziomu, a w przypadku braku reakcji – zainicjować autonomiczne hamowanie awaryjne.

W standardzie dostępny jest także Aktywny asystent pasa ruchu, który może pomóc kierowcy w utrzymaniu pasa ruchu. Ponadto seryjna specyfikacja obejmuje prewencyjny system ochrony podróżujących PRE-SAFE®. Potrafi on wcześnie rozpoznać krytyczne sytuacje na drodze, wyemitować stosowne ostrzeżenie i zainicjować zapobiegawcze działania ochronne (np. odwracalne napinanie pasów bezpieczeństwa oraz automatyczne zamykanie otwartych okien bocznych lub przesuwnego szklanego dachu). W standardzie dostępny jest także Aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC. System ten może aktywnie wspomagać przy parkowaniu 
i rozpoznawać odpowiednie miejsca parkingowe podczas jazdy z prędkością do 35 km/h.

Opcjonalny pakiet technologiczny obejmuje wszystkie dostępne systemy wsparcia, zapewniając maksymalny poziom bezpieczeństwa i umożliwiając szczególnie zrelaksowaną jazdę. Aktywny asystent odległości DISTRONIC pomaga kierowcy m.in. w zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Pakiet wspomaga także jazdę w ruchu miejskim. Na przykład funkcja ostrzegania przy wysiadaniu potrafi ostrzec kierowcę o zbliżających się rowerzystach. Asystent martwego pola może pomóc uniknąć wypadku podczas zmiany pasa ruchu i cofania, emitując wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Asystent rozpoznawania znaków drogowych monitoruje obowiązujące ograniczenia prędkości i przypomina o nich kierowcy. Z kolei pakiet parkowania z zestawem kamer 360° pomaga w parkowaniu i manewrowaniu, prezentując najbliższe otoczenie pojazdu na centralnym ekranie. Za stworzenie obrazu samochodu z lotu ptaka odpowiadają cztery kamery (przednia, tylna i dwie po bokach). Ponadto wyświetlacz pokazuje widoki z różnych perspektyw, przydatne w wymagających sytuacjach. Ponadto w nowym Mercedesie Klasy G dostępne są następujące systemy:

Aktywny asystent układu kierowniczego

Aktywny asystent układu kierowniczego wspiera kierowcę podczas jazdy z prędkością do 160 km/h poprzez umiarkowanie ingerencje w działanie układu kierowniczego celem utrzymania auta pośrodku pasa ruchu. W ten sposób zmniejsza obciążenie prowadzeniem, szczególnie na monotonnych odcinkach trasy. W połączeniu z opcjonalnym zestawem kamer 360° system umożliwia także wykrywanie pasa ruchu.

Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania

Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania zatrzymuje samochód na własnym pasie ruchu, jeśli rozpozna, że kierowca przestaje ingerować w prowadzenie. Nim rozpocznie procedurę zatrzymania, inicjuje szarpnięcie za pas bezpieczeństwa oraz na krótko uruchamia hamulce.

Regulacja prędkości na podstawie trasy

System pomaga kierowcy dostosować prędkość jazdy do trasy. W połączeniu z Aktywnym asystentem odległości DISTRONIC samochód automatycznie zmniejsza prędkość przed zakrętami, skrzyżowaniami, rondami, punktami poboru opłat i zjazdami, a później – zależnie od warunków – ponownie przyspiesza.


 

Dane techniczne

Mercedes-Benz G 450 d

Silnik

Układ i liczba cylindrów

 

R6

Pojemność skokowa

cm3

2989

Moc maksymalna

kW/KM

270 (+15) / 367 (+20)

przy

obr./min

4000

Maksymalny moment obrotowy

Nm

750 (+200)

przy

obr./min

1350–2800

Stopień kompresji

 

15,5 : 1

Zasilanie

 

wtrysk bezpośredni common rail

Przeniesienie napędu

Napęd

 

stały napęd na obie osie

Rozdział momentu obrotowego przód/tył (%/%)

 

40/60

Przekładnia

 

9G-TRONIC

Przełożenia

1./2./3./4./5./6./7./8./9. Bieg

 

5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601

Bieg wsteczny

 

4,798

Zawieszenie

Oś przednia

zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne

Oś tylna

oś sztywna

Układ hamulcowy

dwuobwodowy

Układ kierowniczy

wspomagany elektromechanicznie

Obręcze

7,5 J 18 ET 43

Opony

265/60 R18

Wymiary i masy

Rozstaw osi

mm

2890

Rozstaw kół przód/tył

mm

1638/1638

Długość/szerokość/wysokość

mm

4825/1931/2042

Średnica zawracania

m

13,6

Pojemność bagażnika (za tylnymi siedzeniami)

l

640

Obciążenie dachu

kg

maks. 150

Masa własna (EC)

kg

2555

Ładowność

kg

645

Dopuszczalna masa całkowita

kg

3200

Maksymalna masa przyczepy 
(z hamulcem/bez)

kg

3500/750

Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa

l

100/12

Pojemność zbiornika AdBlue®

l

31,6

Osiągi, zużycie paliwa, emisje

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

5,8

Prędkość maksymalna

km/h

210

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP)

l/100 km

8,7–10,0

Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP)

g/km

227–261

Norma emisji

 

Euro 6e

    


 

Mercedes-Benz G 500

Silnik

Układ i liczba cylindrów

 

R6

Pojemność skokowa

cm3

2999

Moc maksymalna

kW/KM

330 (+15) / 449 (+20)

przy

obr./min

6100

Maksymalny moment obrotowy

Nm

560 (+200)

przy

obr./min

1950–5500

Stopień kompresji

 

10,5 : 1

Zasilanie

 

bezpośredni wtrysk benzyny

Przeniesienie napędu

Napęd

 

stały napęd na obie osie

Rozdział momentu obrotowego przód/tył (%/%)

 

40/60

Przekładnia

 

9G-TRONIC

Przełożenia

1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg

 

5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601

Bieg wsteczny

 

4,798

Zawieszenie

Oś przednia

zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne

Oś tylna

oś sztywna

Układ hamulcowy

dwuobwodowy

Układ kierowniczy

wspomagany elektromechanicznie

Obręcze

7,5 J 18 ET 43

Opony

265/60 R18

Wymiary i masy

Rozstaw osi

mm

2890

Rozstaw kół przód/tył

mm

1638/1638

Długość/szerokość/wysokość

mm

4825/1931/2042

Średnica zawracania

m

13,6

Pojemność bagażnika (za tylnymi siedzeniami)

l

640

Obciążenie dachu

kg

maks. 150

Masa własna (EC)

kg

2485

Ładowność

kg

715

Dopuszczalna masa całkowita

kg

3200

Maksymalna masa przyczepy 
(z hamulcem/bez)

kg

3500/750

Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa

l

100/12

Osiągi, zużycie paliwa, emisje

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

5,4

Prędkość maksymalna

km/h

210

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP)

l/100 km

10,9–12,3

Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP)

g/km

248–281

Norma emisji

 

Euro 6e

    


 

Mercedes-AMG G 63

Silnik

Układ i liczba cylindrów

 

V8

Pojemność skokowa

cm3

3982

Moc maksymalna

kW/KM

430 (+15) / 585 (+20)

przy

obr./min

6000

Maksymalny moment obrotowy

Nm

850 (+200)

przy

obr./min

2500–3500

Stopień kompresji

 

8,6 : 1

Zasilanie

 

bezpośredni wtrysk benzyny

Przeniesienie napędu

Napęd

 

stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC

Rozdział momentu obrotowego przód/tył (%/%)

 

40/60

Przekładnia

 

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Przełożenia

1./2./3./4./5./6./7./8./9. Bieg

 

5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601

Bieg wsteczny

 

4,798

Zawieszenie

Oś przednia

zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne

Oś tylna

oś sztywna

Układ hamulcowy

dwuobwodowy

Układ kierowniczy

wspomagany elektromechanicznie

Obręcze

9,5 J 20 ET 35

Opony

275/50 R20

Wymiary i masy

Rozstaw osi

mm

2890

Rozstaw kół przód/tył

mm

1650/1654

Długość/szerokość/wysokość

mm

4873/1984/1971

Średnica zawracania

m

13,43

Pojemność bagażnika (za tylnymi siedzeniami)

litres

640

Obciążenie dachu

kg

maks. 150

Masa własna (EC)

kg

2640

Ładowność

kg

560

Dopuszczalna masa całkowita

kg

3200

Maksymalna masa przyczepy 
(z hamulcem/bez)

kg

3500/750

Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa

litres

100/12

Osiągi, zużycie paliwa, emisje

Przyspieszenie 0-100 km/h

seconds

4,3 (z pakietem AMG Performance)

Prędkość maksymalna

km/h

220 (z pakietem AMG Performance)

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP)

l/100 km

14,7–15,7

Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP)

g/km

335–358

Norma emisji

 

Euro 6e