Nowy Mercedes-Benz Klasy G z bliska: możliwości off-roadowe, silniki i systemy bezpieczeństwa
· Konsekwentnie rozwijane właściwości jezdne na utwardzonych drogach i w terenie
· Dodatkowe programy jazdy ułatwiające przygody poza utartymi szlakami: Trail, Rock i Sand
· Nowy widok OFFROAD COCKPIT zapewnia przegląd najważniejszych danych i funkcji przydatnych
w off-roadowej jeździe
Nowa Klasa G korzysta z 45 lat doświadczenia i specjalistycznej wiedzy w budowie pojazdów terenowych. Off-roadowa ikona niezmiennie bazuje na sprawdzonej ramie drabinkowej, ma trzy mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych i łączy niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz sztywną oś tylną. Podstawę dla terenowych właściwości nowej Klasy G stanowią duży prześwit oraz znaczny skok zawieszenia. Gama silnikowa obejmuje zelektryfikowane jednostki, a lista dostępnych systemów z zakresu bezpieczeństwa wzbogaciła się o nowe funkcje wspomagające.
Liczby mówią same za siebie:
· zdolność pokonywania wzniesień (na odpowiednich nawierzchniach) o nachyleniu nawet 100%, czyli 45°
· prześwit między osiami: co najmniej 241 mm
· maksymalna głębokość brodzenia w przypadku wody i błota: 70 cm
· stabilna jazda na pochyłościach o nachyleniu bocznym dochodzącym do 35°
· kąt natarcia 31° (z przodu) oraz kąt zejścia 30° (z tyłu; bez haka holowniczego)
· kąt rampowy 26°
Zawieszenie nowej Klasy G standardowo korzysta z adaptacyjnego, regulowanego tłumienia, które w poprzednich modelach było dostępne jedynie jako opcja. Podczas jazdy off-roadowej zapewnia to jeszcze większą kontrolę nad pojazdem. Adaptacyjne amortyzatory skuteczniej kompensują nierówności podłoża i wytrzymują znacznie większe siły tłumienia niż te pasywne. Stabilizując przechyły poprzeczne i wzdłużne, system w sposób ciągły reguluje charakterystykę amortyzatorów w zależności od sytuacji na drodze i automatycznie ogranicza ruchy nadwozia. Adaptacyjne amortyzatory zaprojektowano w taki sposób, aby zapewnić im odporność na ekstremalne warunki, takie jak jazda w wodzie i błocie, uderzenia kamieni czy brud.
Standardowa specyfikacja obejmuje sprawdzony, elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy z przekładnią zębatkową. Zużywa on mniej energii niż w przypadku wspomagania hydraulicznego. W zależności od wybranego trybu jazdy zapewnia komfortowe lub sportowe wyczucie drogi, a w terenie dostarcza precyzyjne informacje zwrotne. W wyposażeniu standardowym znajduje się elektryczny hamulec postojowy. Przednie tarcze mają średnicę 354 mm i 32 mm grubości, a tylne – odpowiednio, 345 mm oraz 22 mm.
DYNAMIC SELECT z trzema dodatkowymi programami do jazdy terenowej
Gama programów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala modyfikować naturę nowej Klasy G za naciśnięciem przycisku. Tryby wpływają na charakterystykę silnika i skrzyni biegów oraz pracę zawieszenia, ESP® i układu kierowniczego. Na utwardzone drogi przeznaczono programy: Comfort, Sport, Eco oraz Individual. W nowej Klasie G dostępne są trzy dodatkowe tryby jazdy przygotowane z myślą o wyprawach w teren. Trail oferuje zoptymalizowane ustawienia pod kątem lekkich warunków z luźnymi nawierzchniami (na przykład drogi gruntowe lub żwir). Program Rock przeznaczono do jazdy po średnio wymagającym lub trudnym, nierównym terenie z kamienistą nawierzchnią. Zawieszenie i konfiguracja układu kierowniczego koncentrują się wówczas na zapewnieniu stabilności. Trzeci tryb – Sand – oferuje lepszą dynamikę jazdy i większe bezpieczeństwo na piaszczystych nawierzchniach, w tym podczas hamowania. To zasługa precyzyjnych interwencji ESP®.
Wszystko w zasięgu wzroku – nowy widok OFFROAD COCKPIT
Przeprojektowana jednostka sterująca funkcjami off-roadowymi prowadzi kierowcę bezpośrednio do nowego widoku OFFROAD COCKPIT, który zapewnia przegląd najważniejszych danych dotyczących jazdy terenowej – zarówno na wyświetlaczu kierowcy, jak i na ekranie multimediów. Oferuje także funkcje wspierające jazdę w terenie. Treści są prezentowane w postaci różnych kafelków, które można zmieniać za pomocą strzałek lub przesuwając palcem. Znajdują się tu także pola dotykowe zapewniające szybki dostęp do wybranych funkcji, istotnych podczas jazdy off-roadowej. Zakres wyświetlanych danych obejmuje tzw. sztuczny horyzont, pozycję, kompas, wysokość terenu, kąt skrętu kół, aktualne moc i moment obrotowy, temperaturę opon oraz ciśnienie w ogumieniu, a także stan blokad mechanizmów różnicowych.
Funkcja widoku „wirtualna maska” – jeszcze większy komfort podczas jazdy w terenie
Funkcję widoku „wirtualna maska” można wywołać za pośrednictwem menu off-roadowego na centralnym wyświetlaczu. Korzystając z kamery 360°, zapewnia ona wirtualny podgląd nawierzchni pod przednią sekcją Klasy G. Aby wygenerować obraz na ekranie, samochód łączy widok z przedniej kamery oraz dwóch kamer w lusterkach bocznych. W doborze toru jazdy dodatkowo pomaga wizualizacja pasa ruchu. Dzięki temu kierowcy nowej Klasy G mogą w razie potrzeby szybko zareagować – na przykład w przypadku napotkania przeszkód takich jak gruz lub duże kamienie. Funkcja ta pomaga także w optymalnej ocenie wzniesień, nasypów i zagłębień, gdy – z uwagi na stromiznę – przednia szyba nie zapewnia odpowiedniego widoku.
Najbardziej zróżnicowana gama silnikowa w historii – dostępne silniki i przekładnie
· Łagodne hybrydy z instalacją 48 V
· Nowy rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy w nowym wariancie G 500
· Lepsza reakcja, większy komfort na asfalcie i mniejsze zużycie paliwa
Gama silnikowa nowej Klasy G jest w pełni zelektryfikowana – obejmuje jednostki z instalacją łagodnej hybrydy, z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem (ISG) oraz 48-woltową instalacją elektryczną. Oferują one zwiększone osiągi przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Dzięki elektryfikacji nowe warianty legitymują się również lepszą reakcją na gaz i zapewniają zwiększony komfort. Oprócz nowego Mercedesa-AMG G 63 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 14,7–15,7 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 335–358 g/km; WLTP) do portfolio należą nowy Mercedes-Benz G 500 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,9–12,3 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 248–281 g/km; WLTP) oraz nowy Mercedes-Benz G 450 d (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,7–10,0 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 227–261 g/km; WLTP) .
Nowy Mercedes-Benz G 500 jest napędzany 6-cylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l z podwójnym turbodoładowaniem, realizowanym za pośrednictwem klasycznej turbosprężarki oraz dodatkowej sprężarki elektrycznej. Benzynowa jednostka wytwarza moc 330 kW (449 KM) i maksymalny moment obrotowy 560 Nm. ISG na krótko zapewnia dodatkowe 15 kW (20 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego. Zasila również 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Gamę silnikową uzupełnia nowy Mercedesie-Benz G 450 d z 6-cylindrowym motorem wysokoprężnym. Jednostka dostarcza moc 270 +15 kW (367 + 20 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 750 + 200 Nm.
Sprawdzona przekładnia automatyczna
Za przeniesienie siły napędowej w wersjach G 500 oraz G 450 d odpowiada automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC z konwerterem momentu obrotowego, która została specjalnie dostosowana do wymagań off-roadowej ikony. Szeroka rozpiętość przełożeń sprawia, że jazda jest komfortowa i cicha, a jednocześnie pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Mechanika i hydrauliczny zespół sterujący zapewniają szybką, płynną zmianę przełożeń. Umożliwiają też szybkie przyspieszenia. Trzy czujniki prędkości pozwalają na tzw. przeskakiwanie biegów, w ramach którego – w zależności od sytuacji na drodze – pomija się jedno lub kilka przełożeń. Charakterystyka przekładni zależy od wybranego programu jazdy. Jak zwykle w przypadku automatycznych skrzyń Mercedes-Benz kierowcy mogą zmieniać biegi również ręcznie, za pomocą manetek DIRECT SELECT przy kierownicy.
W programie jazdy ECO ekonomiczną jazdę wspomaga na przykład funkcja ECO start/stop – poprzez wyłączanie silnika podczas postoju. Oszczędzanie paliwa wspiera również funkcja żeglowania. Jak to działa? Sprzęgło przekładni otwiera się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. W rezultacie prędkość obrotowa silnika spada do poziomu biegu jałowego, ograniczając opory jazdy. Następnie nowa Klasa G żegluje i przez krótki czas do napędu wykorzystuje własną energię kinetyczną. Ciąg zostaje przywrócony po ponownym wciśnięciu pedału gazu lub hamulca.
Skrzynia rozdzielcza z reduktorem
Skrzynię rozdzielczą skonfigurowano w taki sposób, że 40% momentu napędowego trafia na oś przednią, a 60% – na oś tylną. Stały napęd na wszystkie koła gwarantuje doskonałą przyczepność. Reduktor znacznie zwiększa moment obrotowy na napędzanych kołach na potrzeby jazdy off-roadowej. Jednocześnie ogranicza prędkość maksymalną i poprawia przyczepność. Dzięki temu nowa Klasa G sprawnie radzi sobie nawet w bardzo wymagającym terenie. Reduktor można włączyć w pozycji przekładni N, za pomocą przełącznika LOW RANGE, podczas jazdy z prędkością do 40 km/h. Przełożenie skrzyni rozdzielczej zmienia się wówczas z 1,00 – w ustawieniu drogowym HIGH RANGE – na 2,93. Zmianę z pozycji LOW RANGE na HIGH RANGE można przeprowadzić do 70 km/h.
Odpowiednią elastyczność zapewnia inteligentne sprzęgło wielopłytkowe, które zachowuje się jak automatycznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu, regulując zachowanie napędu podczas jazdy. Po uruchomieniu przełącznika środkowej blokady mechanizmu różnicowego przełącza się na stałą blokadę ze 100-procentowym efektem zblokowania.
Blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego to klasyczne blokady dyferencjału ze 100-procentowym efektem zblokowania. Działają one wyłącznie elektromechanicznie i są w pełni połączone. Poszczególne blokady można włączać osobno podczas jazdy, zarówno w trybie LOW RANGE, jak i HIGH RANGE. Po włączeniu blokad samochód automatycznie przełącza się na program jazdy terenowej Rock. O tym, czy i która z blokad jest włączona, stale informują ich przełączniki, a także status na ekranie multimediów.
Wysoki poziom bezpieczeństwa – dodatkowe i udoskonalone systemy wspomagające kierowcę
· Dostępne po raz pierwszy w Klasie G: Aktywny asystent układu kierowniczego, Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania oraz adaptacja prędkości na podstawie trasy
· Pakiet technologiczny obejmuje wszystkie dostępne systemy wspomagające
Dodatkowe i udoskonalone, najnowszej generacji systemy z zakresu bezpieczeństwa sprawiają, że zupełnie nowa Klasa G jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Standardowo kierowcę wspiera Aktywny asystent układu hamulcowego. Wykorzystuje on swoje czujniki do rozpoznawania ryzyka kolizji z pojazdami jadącymi z przodu, przecinającymi tor jazdy lub nadjeżdżającymi z naprzeciwka. W przypadku ryzyka kolizji może ostrzec o tym kierowcę wizualnie i akustycznie. Jeżeli jego hamowanie okaże się zbyt słabe, system może zwiększyć siłę hamowania do odpowiedniego poziomu, a w przypadku braku reakcji – zainicjować autonomiczne hamowanie awaryjne.
W standardzie dostępny jest także Aktywny asystent pasa ruchu, który może pomóc kierowcy w utrzymaniu pasa ruchu. Ponadto seryjna specyfikacja obejmuje prewencyjny system ochrony podróżujących PRE-SAFE®. Potrafi on wcześnie rozpoznać krytyczne sytuacje na drodze, wyemitować stosowne ostrzeżenie i zainicjować zapobiegawcze działania ochronne (np. odwracalne napinanie pasów bezpieczeństwa oraz automatyczne zamykanie otwartych okien bocznych lub przesuwnego szklanego dachu). W standardzie dostępny jest także Aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC. System ten może aktywnie wspomagać przy parkowaniu
i rozpoznawać odpowiednie miejsca parkingowe podczas jazdy z prędkością do 35 km/h.
Opcjonalny pakiet technologiczny obejmuje wszystkie dostępne systemy wsparcia, zapewniając maksymalny poziom bezpieczeństwa i umożliwiając szczególnie zrelaksowaną jazdę. Aktywny asystent odległości DISTRONIC pomaga kierowcy m.in. w zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Pakiet wspomaga także jazdę w ruchu miejskim. Na przykład funkcja ostrzegania przy wysiadaniu potrafi ostrzec kierowcę o zbliżających się rowerzystach. Asystent martwego pola może pomóc uniknąć wypadku podczas zmiany pasa ruchu i cofania, emitując wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Asystent rozpoznawania znaków drogowych monitoruje obowiązujące ograniczenia prędkości i przypomina o nich kierowcy. Z kolei pakiet parkowania z zestawem kamer 360° pomaga w parkowaniu i manewrowaniu, prezentując najbliższe otoczenie pojazdu na centralnym ekranie. Za stworzenie obrazu samochodu z lotu ptaka odpowiadają cztery kamery (przednia, tylna i dwie po bokach). Ponadto wyświetlacz pokazuje widoki z różnych perspektyw, przydatne w wymagających sytuacjach. Ponadto w nowym Mercedesie Klasy G dostępne są następujące systemy:
Aktywny asystent układu kierowniczego
Aktywny asystent układu kierowniczego wspiera kierowcę podczas jazdy z prędkością do 160 km/h poprzez umiarkowanie ingerencje w działanie układu kierowniczego celem utrzymania auta pośrodku pasa ruchu. W ten sposób zmniejsza obciążenie prowadzeniem, szczególnie na monotonnych odcinkach trasy. W połączeniu z opcjonalnym zestawem kamer 360° system umożliwia także wykrywanie pasa ruchu.
Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania
Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania zatrzymuje samochód na własnym pasie ruchu, jeśli rozpozna, że kierowca przestaje ingerować w prowadzenie. Nim rozpocznie procedurę zatrzymania, inicjuje szarpnięcie za pas bezpieczeństwa oraz na krótko uruchamia hamulce.
Regulacja prędkości na podstawie trasy
System pomaga kierowcy dostosować prędkość jazdy do trasy. W połączeniu z Aktywnym asystentem odległości DISTRONIC samochód automatycznie zmniejsza prędkość przed zakrętami, skrzyżowaniami, rondami, punktami poboru opłat i zjazdami, a później – zależnie od warunków – ponownie przyspiesza.
Dane techniczne
Mercedes-Benz G 450 d
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R6 | ||
Pojemność skokowa | cm3 | 2989 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 270 (+15) / 367 (+20) | |
przy | obr./min | 4000 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 750 (+200) | |
przy | obr./min | 1350–2800 | |
Stopień kompresji | 15,5 : 1 | ||
Zasilanie | wtrysk bezpośredni common rail | ||
Przeniesienie napędu | |||
Napęd | stały napęd na obie osie | ||
Rozdział momentu obrotowego przód/tył (%/%) | 40/60 | ||
Przekładnia | 9G-TRONIC | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. Bieg | 5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601 | ||
Bieg wsteczny | 4,798 | ||
Zawieszenie | |||
Oś przednia | zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne | ||
Oś tylna | oś sztywna | ||
Układ hamulcowy | dwuobwodowy | ||
Układ kierowniczy | wspomagany elektromechanicznie | ||
Obręcze | 7,5 J 18 ET 43 | ||
Opony | 265/60 R18 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2890 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1638/1638 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4825/1931/2042 | |
Średnica zawracania | m | 13,6 | |
Pojemność bagażnika (za tylnymi siedzeniami) | l | 640 | |
Obciążenie dachu | kg | maks. 150 | |
Masa własna (EC) | kg | 2555 | |
Ładowność | kg | 645 | |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 3200 | |
Maksymalna masa przyczepy | kg | 3500/750 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 100/12 | |
Pojemność zbiornika AdBlue® | l | 31,6 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 5,8 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 210 | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 8,7–10,0 | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 227–261 | |
Norma emisji | Euro 6e | ||
Mercedes-Benz G 500
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R6 | ||
Pojemność skokowa | cm3 | 2999 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 330 (+15) / 449 (+20) | |
przy | obr./min | 6100 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 560 (+200) | |
przy | obr./min | 1950–5500 | |
Stopień kompresji | 10,5 : 1 | ||
Zasilanie | bezpośredni wtrysk benzyny | ||
Przeniesienie napędu | |||
Napęd | stały napęd na obie osie | ||
Rozdział momentu obrotowego przód/tył (%/%) | 40/60 | ||
Przekładnia | 9G-TRONIC | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg | 5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601 | ||
Bieg wsteczny | 4,798 | ||
Zawieszenie | |||
Oś przednia | zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne | ||
Oś tylna | oś sztywna | ||
Układ hamulcowy | dwuobwodowy | ||
Układ kierowniczy | wspomagany elektromechanicznie | ||
Obręcze | 7,5 J 18 ET 43 | ||
Opony | 265/60 R18 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2890 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1638/1638 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4825/1931/2042 | |
Średnica zawracania | m | 13,6 | |
Pojemność bagażnika (za tylnymi siedzeniami) | l | 640 | |
Obciążenie dachu | kg | maks. 150 | |
Masa własna (EC) | kg | 2485 | |
Ładowność | kg | 715 | |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 3200 | |
Maksymalna masa przyczepy | kg | 3500/750 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 100/12 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 5,4 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 210 | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 10,9–12,3 | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 248–281 | |
Norma emisji | Euro 6e | ||
Mercedes-AMG G 63
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | V8 | ||
Pojemność skokowa | cm3 | 3982 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 430 (+15) / 585 (+20) | |
przy | obr./min | 6000 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 850 (+200) | |
przy | obr./min | 2500–3500 | |
Stopień kompresji | 8,6 : 1 | ||
Zasilanie | bezpośredni wtrysk benzyny | ||
Przeniesienie napędu | |||
Napęd | stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC | ||
Rozdział momentu obrotowego przód/tył (%/%) | 40/60 | ||
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. Bieg | 5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601 | ||
Bieg wsteczny | 4,798 | ||
Zawieszenie | |||
Oś przednia | zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne | ||
Oś tylna | oś sztywna | ||
Układ hamulcowy | dwuobwodowy | ||
Układ kierowniczy | wspomagany elektromechanicznie | ||
Obręcze | 9,5 J 20 ET 35 | ||
Opony | 275/50 R20 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2890 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1650/1654 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4873/1984/1971 | |
Średnica zawracania | m | 13,43 | |
Pojemność bagażnika (za tylnymi siedzeniami) | litres | 640 | |
Obciążenie dachu | kg | maks. 150 | |
Masa własna (EC) | kg | 2640 | |
Ładowność | kg | 560 | |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 3200 | |
Maksymalna masa przyczepy | kg | 3500/750 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | litres | 100/12 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | seconds | 4,3 (z pakietem AMG Performance) | |
Prędkość maksymalna | km/h | 220 (z pakietem AMG Performance) | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 14,7–15,7 | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 335–358 | |
Norma emisji | Euro 6e |