Warszawa,
27
marca
2024
|
10:01
Europe/Warsaw

Opowieści ze świata Mercedes-AMG Motorsport

·         „Dziękuję, Niki” – mówi Toto Wolff o Laudzie. I dodaje: „Myślę o nim każdego dnia”

·         12-godzinny wyścig na torze Sebring: WINWARD RACING zwycięża w kolejnym amerykańskim klasyku

·         Elias Seppänen: „To naprawdę świetna sprawa – rywalizować z takimi kierowcami jak Max Verstappen”

Formuła 1

Załoga pit stopu kluczem do sukcesu

Walentynkowa premiera nowej Srebrnej Strzały – W15 – i jej pierwszy występ na torze Silverstone stanowiły zwieńczenie wielu miesięcy pracy w zakładach w Brackley i Brixworth. W zimowych miesiącach członkowie zespołu włożyli niezliczone godziny pracy i niesamowity wysiłek w budowę W15, ale to nie wszystko. Z takim samym zapałem starali się przygotować wszystkich na nadchodzący sezon Formuły 1 – najdłuższy w historii.

Już w pierwszym tygodniu stycznia załoga pit stopu zaczęła ćwiczyć procedurę wymiany opon. Kurs odświeżający obejmował trening siłowy, ćwiczenia wytrzymałościowe i koordynacyjne, a także szczegółową analizę prawidłowego odżywiania. Wszystko w jednym celu: choć w fabrykach w Brackley i Brixworth – przy projektowaniu, produkcji i przygotowaniu bolidu – pracują tysiące ludzi, to za skuteczne wykorzystanie ich wysiłków podczas wyścigowego weekendu odpowiada załoga w boksie. „A nie chcemy ich zawieść” – wyjaśnia główny mechanik Matt Deane. „Nasze cele tak naprawdę nigdy się nie zmieniają: wszyscy chcemy wykonywać swoją pracę najlepiej, jak potrafimy, zachowując przy tym najwyższe standardy”.

W krótkim wywiadzie Matt opowiada o innych przygotowaniach załogi pit stopu do nowego sezonu: https://mb4.me/qPJbEkKn. A ci, którzy chcą dowiedzieć się, dlaczego i w jaki sposób kierowcy komunikują się ze swoimi inżynierami drogą radiową podczas sesji na torze, mogą obejrzeć film https://mb4.me/5C2a2kPa.

„Dziękuję, Niki”

George Russell i Lewis Hamilton ustawiają się na polach startowych Grand Prix Bahrajnu (2 marca). Gdy zgasły światła, wystartował 75. sezon Formuły 1. Na pokrywie silnika obu bolidów Mercedes-AMG F1 W15 E PERFORMANCE nie bez powodu znalazła się charakterystyczna czerwona trójramienna gwiazda. Upamiętnia ona jedną z najwybitniejszych postaci, która kiedykolwiek należała do zespołu Mercedesa – Nikiego Laudę.

Toto Wolff ma wiele przejmujących wspomnień związanych ze swoim byłym sparingpartnerem i przyjacielem: „Myślę o nim każdego dnia. Nudził się, gdy było zbyt łatwo. Jego determinacja ujawniała się, gdy robiło się trudno”. Toto powiedział kiedyś, że mała, czerwona trójramienna gwiazda pozostanie na samochodzie na zawsze. W ten sposób Niki jest z zespołem na każdym okrążeniu. Więcej informacji na temat hołdu ekipy dla Nikiego można znaleźć na stronie https://mb4.me/tRlpuC47/.

Kobiety w motorsprocie: drogi do F1

Nie ma jednej drogi do świata motorsportu. Każdy zaczyna inaczej, znajduje swoją niszę w różnych obszarach i może własną drogą dotrzeć do wyścigowego sukcesu. Aby uczcić Międzynarodowy Dzień Kobiet, rozmawialiśmy z czterema członkiniami zespołu – aby zrealizować swoje marzenie o pracy w motorsporcie, każda z nich wybrała inną drogę.

Doriane Pin i Luna Fluxa, młode zawodniczki, oraz członkinie ekipy Isla i Anna prezentują swoją pracę w zespole od kuchni – na torze wyścigowym i w fabryce. Więcej pod adresem https://mb4.me/xUDrva0h.

Doriane podejmuje w tym sezonie nowe wyzwanie: po raz pierwszy startuje w Akademii F1, czyli kobiecej formule organizowanej w ramach programu wspierającego F1. I ma już za sobą wspaniały początek! Podczas pierwszego w tym sezonie spotkania w Arabii Saudyjskiej dwukrotnie zdobyła pole position, „wykręciła” dwa najszybsze okrążenia i wywalczyła bezapelacyjne zwycięstwo. Ponadto prowadziła na każdym okrążeniu drugiego wyścigu. Niestety w wyniku nieporozumienia komunikacyjnego została ukarana 20-sekundową karą i spadła z pozycji pierwszej na dziewiątą.

Przed wyścigowym weekendem Lewis Hamilton i George Russell odwiedzili Doriane w boksie i rozmawiali z nią na temat jej kariery. „W padoku panuje zdecydowanie większa różnorodność” – powiedział Lewis. „Jestem tu od dawna i wcześniej nie widziałem tak wielu kobiet, to niesamowite! Ale wciąż jest wiele do zrobienia”. Lewis postrzega Akademię F1 jako krok we właściwym kierunku: https://mb4.me/V8UXaMKE.

W podsumowaniu weekendu pokazujemy, jak Doriane i inne młode zawodniczki radzą sobie w różnych zawodach: https://mb4.me/aBzmWiBx.

Wyścigi klientów

12-godzinny wyścig na torze Sebring: drugi ważny klasyk w USA, drugie klasowe zwycięstwo WINWARD RACING

Po Rolex 24 na Daytonie zespół z Teksasu wygrywa w kolejnym amerykańskim klasyku – Mobil 1 12 h of Sebring. Trio kierowców w składzie: Indy Dontje (Niderlandy), Philip Ellis (Szwajcaria) i Russell Ward (USA) zdobyło pole position, ale po nałożeniu kary zostało zmuszone do rozpoczęcia wyścigu z końca stawki. Jako pierwszy za kierownicę wsiadł Ellis, który natychmiast rzucił się w pościg za rywalami i przedarł się do czołowej dziesiątki. Po 49 minutach przekazał samochód Wardowi, a ten już w trzeciej godzinie wyścigu po raz pierwszy objął prowadzenie. Mercedes z numerem 57 przewodził stawce łącznie przez 164 z 314 okrążeń. W ostatnim etapie Ellis zachował spokój w obliczu kilku faz bezpieczeństwa i zapewnił ekipie zwycięstwo z przewagą 0,646 sekundy.

W ten sposób WINWARD RACING odniósł dla Mercedes-AMG Customer Racing drugie w historii zwycięstwo w klasie GTD na torze Sebring. Pierwszy taki sukces w 2017 roku odniósł tam zespół Mercedes-AMG Riley Motorsports. Od tego czasu składy kierowców Mercedes-AMG siedmiokrotnie stawały na podium tego wyścigu.

Po podwójnym zwycięstwie w nieoficjalnym tzw. 36-godzinnym wyścigu Florydy sytuacja obrońców tytułu we wszystkich klasyfikacjach Michelin Endurance Cup mistrzostw IMSA WeatherTech SportsCar Championship prezentuje się korzystnie: na półmetku Dontje, Ellis i Ward prowadzą w tabeli kierowców klasy GTD, WINWARD RACING zajmuje pierwsze miejsce w rankingu zespołów, a Mercedes-AMG znajduje się na czele zestawienia producentów. Mercedes-AMG Customer Racing przoduje we wszystkich trzech klasyfikacjach klasyfikacji generalnej IMSA w klasie GTD.

Philip Ellis, WINWARD RACING nr 57: „Uważam, że Mercedes-AMG GT3 to świetny, wszechstronny samochód. Ten tor prawdopodobnie odpowiada nam najbardziej. Liczne niezbyt szybkie zakręty, dużo nierówności. Jestem bardzo zadowolony. Niepowodzenia, z którymi borykaliśmy się w zeszłym sezonie i rok wcześniej, pomogły nam dotrzeć do miejsca, w którym jesteśmy teraz. W jakiś sposób zrozumieliśmy, czego potrzebujemy, aby wygrywać wyścigi w tych mistrzostwach. Sama prędkość nie zawsze wystarczy. Wszyscy muszą trzymać się razem i móc na sobie polegać”.

Digital Nürburgring Endurance Series (DNLS) – Elias Seppänen, kierowca AMG, w pojedynku z mistrzem świata Formuły 1 Maxem Verstappenem

W najwyższej kategorii SP serii DNLS 2023/24 na wirtualnej północnej pętli rywalizowało w sumie 20 samochodów, w tym dziewięć Mercedesów-AMG GT3. Lucas Hermann (Francja) i Norbert Kiss (Węgry) z Team BS+COMPETITION w imponującym stylu przypieczętowali mistrzostwo swoim Mercedesem-AMG GT3 z numerem 9. Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej przypadło drużynie Mercedes-AMG Esports Team MSI z trio kierowców w składzie: Elias Seppänen (Finlandia), Kevin Ellisem Jr. (Wielka Brytania) i Alejandro Sánchez (Hiszpania). 20-letni Seppänen, który niezmiennie przyciąga uwagę zarówno w wirtualnym, jak i rzeczywistym sporcie motorowym, przez kilka okrążeń toczył walkę z trzykrotnym mistrzem świata Formuły 1 Maxem Verstappenem. W krótkim wywiadzie aktualny mistrz ADAC GT Masters opowiada o tym pojedynku, o znaczeniu wirtualnych zawodów, a także o e-sporcie jako narzędziu treningowym oraz o nadchodzącym sezonie.

Trzy pytania do Eliasa Seppänena

Podczas zimowej przerwy zapisałeś na swoim koncie imponujące sukcesy w DLNS. Na wirtualnej północnej pętli odbyłeś emocjonującą bitwę z mistrzem świata Formuły 1 Maxem Verstappenem. Jakie znaczenie 
z Twojej perspektywy mają cyfrowe pojedynki z kierowcami z różnych dyscyplin i takimi gwiazdami 
jak trzykrotny mistrz świata Formuły 1?

Elias Seppänen: Możliwość ścigania się z kierowcami takimi jak Max Verstappen to naprawdę świetna sprawa. Nie każdy może stoczyć z nim pojedynek na torze. Przez cały czas trzeba jednak zachować skupienie i nie rozpraszać się myślą, że ścigałeś się z mistrzem świata Formuły 1. Na szczęście udało mi się to zrobić. Moja strategia polegała na pozostaniu na torze nieco dłużej niż on. Następnie wyprzedziłem go podczas jego pierwszego pit stopu i udało mi się utrzymać tę pozycję do końca wyścigu. Sim racing zrzesza wielu kierowców z różnych dyscyplin motorsportu. Fajnie jest mierzyć się z kierowcami, którzy w prawdziwym świecie wygrali mistrzostwa świata Formuły 1, 24-godzinny wyścig na Spa lub wyścigi IndyCar.

Jaka jest największa korzyść, jaką czerpiesz z e-sportu, przygotowując się do zawodów w rzeczywistym świecie?

Elias Seppänen: E-sport bardzo pomógł mi w rozwoju podczas zimowej przerwy, w trenowaniu wyścigowych umiejętności i utrzymaniu koncentracji. W końcu taka przerwa czasami może być dość długa. Dobrze jest dbać o formę w symulatorze i ćwiczyć tory, po których nie jeździ się zbyt często. Na przykład niewiele jeździłem jeszcze po północnej pętli. Dzięki temu mogę trenować na różnych obiektach i szlifować się w wyścigach wytrzymałościowych. To naprawdę dobre narzędzie, jeśli chodzi o przygotowanie się na nadchodzący sezon.

W 2024 roku rozpoczynasz swój trzeci sezon w wyścigach GT3. Jakie doświadczenia wywarły szczególne wrażenie na Tobie jako kierowcy w tym okresie i jakie są Twoje oczekiwania przed nowym sezonem?

Elias Seppänen: Czuję się dobrze przygotowany – Mercedesem-AMG GT3 ścigam się już od 2 lat, więc nie zaczynam od zera. Miło jest ponownie rywalizować ze znanym pakietem, no i mam nadzieję osiągnąć dobre wyniki. Oczywiście moje oczekiwania są wysokie, choć trudno będzie przebić zeszłoroczny tytuł ADAC GT Masters. Mimo to chcę rywalizować z liderami i doskonalić się jako kierowca. Jest wielu zawodników, którzy mają znacznie większe doświadczenie ode mnie. Mogę się wiele nauczyć od takich osób jak Maro Engel czy Jules Gounon i czerpać z ich ogromnej wiedzy na temat sportu oraz Mercedesa-AMG GT3.

GT Winter Series

Liczne zespoły wyścigowe klientów Mercedes-AMG wykorzystały GT Winter Series, aby przygotować się do nadchodzącego sezonu 2024 w Europie – i to z sukcesami. Od stycznia do marca na prestiżowych torach wyścigowych w Hiszpanii i Portugalii odbyło się łącznie sześć wydarzeń zimowej serii. Podczas finału na Circuit de Barcelona-Catalunya nowymi mistrzami, za kierownicą Mercedesa-AMG GT3 w barwach SR Motorsport, zostali Jay Mo Härtling i Kenneth Heyer (obaj z Niemiec). Przy okazji zapewnili tytuł swojej ekipie. Znakomity debiut w GT3 zaliczył 17-letni Finn Wiebelhaus z Niemiec. Kierowca zespołu Haupt Racing Team w dziewięciu startach odniósł siedem zwycięstw. Od kwietnia wspólnie z HRT będzie rywalizować w ADAC GT Masters.

British GT Championship – otwarcie sezonu w wielkanocny weekend

1 kwietnia na torze Oulton Park Circuit odbędą się dwa godzinne wyścigi, które zainaugurują sezon serii SRO. Obecne zespoły mistrzowskie: 2 Seas Motorsport, Greystone GT i Team Abba Racing wystawią w tym sezonie łącznie cztery Mercedesy-AMG GT3. Po raz pierwszy w tej serii wystartuje kierowca Mercedes-AMG Performance Maximilian Götz (Niemcy), który pojedzie w barwach ekipy 2 Seas Motorsport i podzieli kokpit z Kevinem Tse (Makao). Ponadto na stałej liście startowej widnieją trzy Mercedesy-AMG GT4 zgłoszone przez Paddock Motorsport, Parker Racing oraz RAM Racing.

GT3 Raw Spec – sport motorowy spotyka się ze światem sztuki

28 lutego, podczas targów sztuki współczesnej Felix Art Fair w Los Angeles (USA), odbyła się premiera specjalnie zaprojektowanego samochodu GT3 Raw Spec. Zaprezentowano go na dachu hotelu Roosevelt przy słynnym Hollywood Boulevard. Za bazę do stworzenia projektu posłużył Mercedes-AMG GT3. GT3 Raw Spec łączy różne aspekty historii motorsportu ze sztuką, muzyką i modą. Wzrok skutecznie przyciągają tu funkcjonalne elementy stylistyczne, takie jak pozłacane gwiazda Mercedesa, specjalne foliowanie przedniej szyby i osłony piast z włókna szklanego. Idea zaprojektowania samochodu wywodzi się z partnerstwa Mercedes-AMG Motorsport oraz agencji projektowej Race Service, na czele z jej szefem Jamesem Kirkhamem. W projekcie udział wzięli również inni partnerzy z sektora motorsportu i mody, tacy jak Good Art, IWC, MICHELIN, OAKLEY, PUMA oraz The Elder Statesman. Premierze towarzyszył pokaz ekskluzywnej kolekcji kapsułowej zorganizowany pod hasłem „Materializm”.