Warszawa,
10
lipca
2023
|
11:26
Europe/Warsaw

Zrozumieć elektromobilność #3 – jedna karta Mercedes me Charge, intuicyjny dostęp do największej sieci ładowarek na świecie

Mercedes-Benz Polska kontynuuje swój cykl informacyjno-edukacyjny poświęcony elektromobilności. Kolejny odcinek przybliża tajniki ładowania oraz udogodnień, jakie zapewnia karta Mercedes me Charge, którą otrzymują nabywcy wszystkich modeli elektrycznych Mercedes-Benz z napędem w 100% elektrycznym oraz hybrydowych modeli plug-in. Karta zapewnia dostęp do największej sieci ładowarek samochodów na świecie, w tym ponad tysiąc w Polsce, i to bez konieczności osobnej rejestracji u danego dostawcy. Użytkownicy rozliczają się na podstawie comiesięcznych zbiorczych faktur i mają do wyboru elastyczne, korzystnie skalkulowane taryfy, dopasowane do różnych trybów eksploatacji ich pojazdu.

Oferując kompleksową gamę elektrycznych modeli Mercedes-Benz, producent spod znaku trójramiennej gwiazdy wykracza poza same samochody – udostępnia klientom cały ekosystem usług, dzięki którym codzienna eksploatacja auta na prąd jest intuicyjna, wygodna i transparentna. Obok inteligentnej nawigacji, która planuje podróże wraz z postojami na uzupełnianie energii, należy do nich Mercedes me Charge – usługa zapewniająca dostęp do globalnej sieci ładowarek różnych dostawców.

Ładowanie według potrzeb

Samochody elektryczne zadomawiają się na polskich drogach, a publiczna infrastruktura do ich ładowania już teraz pozwala na komfortowe pokonywanie dalekich dystansów. Codzienną eksploatację pojazdu w 100% zasilanego prądem lub hybrydy plug-in najlepiej opierać na ładowaniu w domu lub w miejscu pracy, prądem przemiennym (AC). Takie ładowanie pozwala uzupełnić akumulator w ciągu kilku godzin, w sposób najbardziej optymalny pod względem kosztów i przyjazny pod kątem trwałości baterii.

Istotną zaletą wielu zelektryfikowanych modeli Mercedes-Benz jest dostępność ładowarki AC o mocy aż 22 kW. Pozwala to dodatkowo skrócić czas ładowania zarówno w przypadku odpowiedniego przyłącza w domu lub w miejscu pracy, jak i na publicznych stacjach. Ładowarki AC oferują tańszy prąd – a przy mocy 22 kW już dwugodzinny postój np. w galerii handlowej lub w trakcie wizyty na siłowni albo na basenie wystarczy do zgromadzenia zasięgu pozwalającego przejechać 200-250 km.

Na dalsze wyjazdy zarezerwowano szybkie ładowanie na publicznych stacjach – prądem stałym (DC). Obecnie dostępne stacje często oferują moce 100-150 kW, a te z superszybkiej sieci Ionity jeszcze wyższą. Oznacza to, że podczas pokonywania dalekiej trasy naładowanie akumulatora biznesowej limuzyny EQE od 10 do 80% na odpowiedniej stacji potrwa około 30 min. Dla każdego modelu Mercedes-Benz udostępnia na swoich stronach szczegółowe symulatory czasu ładowania oraz zasięgu, pozwalające precyzyjnie oszacować te parametry zależnie od wszelkich warunków, począwszy od źródła energii przez temperaturę otoczenia aż po konkretną trasę. Na przykład dla modelu EQE odpowiednie symulatory można znaleźć pod adresem https://www.mercedes-benz.pl/passengercars/models/saloon/eqe/overview.html#charging-and-range.

Jedna karta do wielu ładowarek

Korzystanie z publicznych stacji AC i DC znacząco ułatwia karta Mercedes me Charge. Podobnie jak w przypadku sieci stacji paliw użytkownicy aut elektrycznych mają do wyboru stacje ładowania różnych dostawców energii. Mercedes-Benz wyszedł naprzeciw ich potrzebom i w ramach współpracy z różnymi operatorami stworzył sieć Mercedes me Charge. To obecnie największa sieć ładowania na świecie, licząca ponad pół miliona punktów w Europie, w tym kilka tysięcy w Polsce. Pełna aktualna mapa stacji objętych programem dla Starego Kontynentu, w tym dla naszego kraju, jest dostępna pod adresem https://eu.charge.mercedes.me/web/daimler-pl/map.

O tempie rozwoju infrastruktury ładowania aut elektrycznych w Polsce najlepiej świadczy fakt, że jeszcze 2 lata temu sieć Mercedes me Charge obejmowała 500 punktów, a dziś jest ich już ponad 2500 – i liczba ta systematycznie rośnie. Karta Mercedes me Charge zapewnia dostęp do popularnych w naszym kraju sieci ładowania, takich jak: GreenWay, Ionity, Elocity, Noxo, Budimex, Mobility. Z kolei za granicą w wielu krajach umożliwia korzystanie z ponad 80% stacji ładowania.

Jak to działa? Aby rozpocząć ładowanie na odpowiedniej stacji, wystarczy przyłożyć kartę do terminala albo skorzystać z aktywacji procesu za pośrednictwem aplikacji Mercedes me, systemu multimedialnego w samochodzie lub opcji Plug & Charge (z ang. podłącz i ładuj). Ta ostatnia jest szczególnie wygodna – uwierzytelnienie odbywa się przez przewód ładujący. Do zainicjowania procesu ładowania wystarczy więc jedynie... podłączyć kabel do gniazda w samochodzie. Obecnie funkcja działa m.in. na superszybkich stacjach Ionity. Producent luksusowych aut ze Stuttgartu oferuje ją zarówno dla wybranych elektrycznych modeli Mercedes-EQ, jak i dla swoich hybryd plug-in.

Korzystanie z karty Mercedes me Charge sprawia, że użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydy plug-in nie potrzebuje osobnych kart ani aplikacji poszczególnych dostawców energii czy wypełniania formularzy i podpisywania umów. Wszystko odbywa się maksymalnie intuicyjnie, a uiszczenie opłaty za ładowanie następuje w ramach zbiorczej comiesięcznej faktury z podglądem bieżących kosztów.

Co więcej, karta Mercedes me Charge zapewnia komfortowy dostęp do ładowarek różnych operatorów nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W ten sposób znacząco usprawnia wakacyjne lub biznesowe podróże po kontynencie.

Korzystanie z sieci ładowarek Mercedes me Charge ułatwia inteligentna nawigacja wbudowana w system MBUX zelektryfikowanych Mercedesów, która automatycznie planuje podróż z uwzględnieniem postojów na ładowanie, biorąc przy tym pod uwagę m.in. warunki drogowe oraz styl jazdy kierowcy, a nawet wskazuje zajętość stacji i orientacyjny koszt pobranej energii. Z nawigacji można korzystać także przez aplikację Mercedes ma na smartfon, w zaciszu domu lub biura, a następnie zaplanowaną trasę przesłać do samochodu.

To nie koniec zalet karty Mercedes me Charge. Użytkownicy mają do wyboru trzy atrakcyjnie skalkulowane taryfy z gwarancją stałej stawki ładowania niezależnie od cen ustalonych przez dostawcę prądu oraz wahań kosztów energii, dzięki czemu mogą zawsze liczyć na transparentność oraz pełną kontrolę kosztów. Bazowa, bezpłatna taryfa S zapewnia dostęp do stacji poszczególnych operatorów, a koszty pobranej energii odpowiadają ich stawkom. Jest ona szczególnie interesująca dla tych, którzy ładują swój pojazd głównie w domu lub w pracy i tylko okazjonalnie chcą skorzystać z wygodnego dostępu do sieci publicznych stacji ładowania.

Taryfa Mercedes me Charge M to propozycja dla każdego, kto pokonuje długie dystanse od czasu do czasu i chce zachować szeroko pojętą elastyczność. Jej miesięczny koszt to 40 zł. W zamian użytkownicy mają zapewnione stałe koszty ładowania AC i DC (w tym podczas podróży zagranicznych). Taryfa M jest bezpłatna dla nabywców nowych modeli Mercedes-Benz z hybrydowym napędem plug-in przez pierwszy rok użytkowania pojazdu.

Dla kierowców często pokonujących długie trasy , lub korzystających na codzień z publicznych punktów ładowania najlepszym rozwiązaniem będzie taryfa Mercedes me Charge L, charakteryzująca się najniższymi stawkami za energię zarówno dla ładowarek AC, jak i DC. Taryfa ta przez rok bezpłatnie przysługuje nabywcom elektrycznych modeli Mercedes-EQ; poza tym kosztuje 60 zł miesięcznie. Dodatkowo klienci, którzy kupili nowego EQS-a, przez 12 miesięcy mogą bezpłatnie ładować auto na stacjach Ionity.

Mercedes me Charge L – przez rok gratis dla nabywców elektrycznych modeli Mercedes-EQMercedes me Charge M – przez rok gratis dla nabywców hybryd plug-in Mercedes-BenzMercedes me Charge S
Opłata podstawowa
60,00 PLN / miesiąc (0,00 PLN / miesiąc przez 12 miesięcy z nowym, w pełni elektrycznym pojazdem Mercedes-EQ)40,00 PLN / miesiąc (0,00 PLN / miesiąc przez 12 miesięcy z nowym pojazdem hybrydowym plug-in Mercedes-Benz)0,00 PLN / miesiąc
Opłaty za ładowanie w kraju zamieszkania

Ładowanie AC (ładowanie w trybie zwykłym):

1,15 PLN / kWh

od 180. minuty:

+ 0,50 PLN / min

Ładowanie DC/HPC (ładowanie w trybie szybkim):

1,80 PLN / kWh

od 45. minuty:

+ 0,50 PLN / min

IONITY HPC:

1,80 PLN / kWh

Ładowanie AC (w trybie zwykłym):

1,32 PLN / kWh

od 180. minuty:

+ 0,50 PLN / min

Ładowanie DC/HPC (w trybie szybkim):

2,07 PLN / kWh

od 45. minuty:

+ 0,50 PLN / min

IONITY HPC:

2,07 PLN / kWh

Ładowanie AC (w trybie zwykłym) oraz DC/HPC (w trybie szybkim):

ceny mogą się różnić w zależności od operatora danej stacji ładowania. Przed rozpoczęciem ładowania prosimy o zapoznanie się z obowiązującymi cenami.

IONITY:

ceny u operatora IONITY mogą się różnić w zależności od czasu i lokalizacji. Obowiązujące ceny zostaną podane przed ładowaniem na mapie w aplikacji lub na stronie internetowej Mercedes me Charge.

Informacje dodatkowe

Minimalny okres umowy: nieokreślony

Karta zastępcza: 30,96 PLN

Ładowanie za granicą: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Łotwa

Pełen cennik wraz z cenami roamingu, które obowiązują podczas ładowania pojazdu za granicą, znajduje się na stronie https://eu.charge.mercedes.me/o/dcs-api/customer/PL/tariffs/pdf?locale=pl_PL.

Wkład w transformację energetyczną dzięki zielonemu ładowaniu

Przy każdym ładowaniu za pośrednictwem Mercedes me Charge w Europie Mercedes-Benz zapewnia rekompensatę w postaci ekologicznego prądu. W ten sposób już dziś użytkownicy elektrycznych Mercedesów redukują swój osobisty bilans CO2, przyczyniając się do transformacji energetycznej.

Zasada działania zielonego ładowania jest prosta: ilość energii elektrycznej pobranej za pośrednictwem Mercedes me Charge jest kompensowana wysokiej jakości zieloną energią z certyfikatem pochodzenia.

Przyszłość: markowa sieć ładowania Mercedes-Benz

Mercedes-Benz już dziś pracuje nad stworzenie własnej sieci ładowarek o wysokiej mocy. Powstaną one w Europie, Ameryce Północnej, Chinach i na innych rynkach. Aktualne plany zakładają, że sieć obejmie ponad 10 tys. ładowarek o mocy do 350 kW i będzie dostępna dla użytkowników samochodów elektrycznych wszystkich marek. Użytkownicy aut Mercedes-Benz otrzymają jednak dodatkowe przywileje, takie jak możliwość rezerwacji punktu. Wybrane stacje powstaną w formie parków z miejscem do odpoczynku oraz ofertą gastronomiczną.