W pierwszym kwartale 2024 r. Mercedes-Benz sprzedał 568 400 aut osobowych i użytkowych na świecie, imponujący wzrost rejestracji w Polsce
· Sprzedaż Mercedes-Benz Cars w pierwszym kwartale br. osiągnęła poziom 463 000 sztuk; dobry start w USA, solidne wyniki w Europie, zmiany modelowe w Azji, wysoka sprzedaż hybryd plug-in
· Sprzedaż aut osobowych w różnych częściach świata ograniczyły wąskie gardła w łańcuchu dostaw
· W Polsce liczba rejestracji nowych osobowych Mercedesów od stycznia do marca br. wzrosła o 49,9%, do 6431 samochodów; to znacznie wyższy wzrost niż konkurencyjnych marek i zasługa bardzo dobrej dostępności aut u dealerów
· Mercedes-Benz Vans: wysoka sprzedaż w pierwszym kwartale – 105 400 sztuk
Firma Mercedes-Benz Group sprzedała w pierwszym kwartale 2024 r. na całym świecie 568 400 samochodów osobowych
i użytkowych (-6%). Dywizja Mercedes-Benz Cars odnotowała wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych (+3%) oraz dobre wyniki w Europie, szczególnie w Wielkiej Brytanii (+43%) i Francji (+35%), a także w Polsce, gdzie wzrost liczby rejestracji w tym czasie sięgnął 50% (6431 egzemplarzy). Na dostawy w Azji wpływ miały zmiany modelowe oraz ograniczenia w łańcuchu dostaw. Oddział Mercedes-Benz Vans osiągnął wysokie wyniki dzięki rosnącej sprzedaży w Chinach (+27%) i Stanach Zjednoczonych (+15%).
Mercedes-Benz Cars
„Nasi klienci mogą spodziewać się ekscytującego 2024 roku, w trakcie którego zaprezentujemy szereg fantastycznych nowych produktów, szczególnie z segmentu Top-End. Wielkimi krokami zbliża się jedno z najważniejszych wydarzeń – już za kilka dni, podczas targów Auto China w Pekinie, odbędzie się długo wyczekiwana światowa premiera całkowicie nowej elektrycznej Klasy G” – powiedziała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. sprzedaży i marketingu.
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 463 000 sztuk (-8%). Dobre wyniki uzyskano
we wszystkich regionach z wyjątkiem Azji, gdzie tymczasowy silny wpływ na liczbę dostaw miały zmiany modelowe oraz wąskie gardła w łańcuchu dostaw. Spadek odnotowany w Chinach był spowodowany głównie trwającym wdrażaniem do produkcji nowej Klasy E z długim rozstawem osi, która cieszy się tam bardzo dużą popularnością; w nadchodzących kwartałach spodziewany jest wzrost sprzedaży.
Na polskim rynku Mercedes-Benz zanotował imponujący wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych. Od stycznia
do marca 2024 r. ich liczba wzrosła o 49,9%, do 6431 egzemplarzy. Do takiego wyniku przyczyniła się bardzo dobra dostępność aut u dealerów w Polsce. Wzrost Mercedes-Benz w pierwszym kwartale jest znacznie wyższy niż konkurencyjnych marek i zapewnia producentowi ósmą pozycję w rankingu najchętniej wybieranych marek oraz 4,6% udziału w krajowym rynku motoryzacyjnym. Listę najpopularniejszych modeli otwiera bestsellerowy GLC z wynikiem 883 szt. (+5,2%). Za nim uplasowały się samochody kompaktowe: GLB (575 szt., +182%), CLA (550 szt., +102%) oraz GLC Coupe (499 szt., +125%). Pierwszą piątkę zamyka
GLE, który w pierwszym kwartale osiągnął w Polsce 10-procentowy wzrost sprzedaży i trafił do 433 nabywców. Najwyższy skok popularności zanotowała nowa Klasa E (366 egz., +289%). Dużym wzięciem cieszyły się również kompaktowe SUV-y z napędem elektrycznym: EQA (104szt., +96%) oraz EQE (70 egz., +7,7%).
Światowy popyt na hybrydowe odmiany plug-in w pierwszych trzech miesiącach roku wzrósł o 6%. Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych Mercedes-Benz Cars z napędem akumulatorowym (BEV) osiągnęła w tym czasie poziom 47 500 sztuk (-8%); na wynik ten rzutowało zakończenie cyklu produkcyjnego smarta fortwo (-30%). W pierwszym kwartale pojazdy elektryczne miały 10-procentowy udział w całkowitej sprzedaży Mercedes-Benz Cars – oraz 19-procentowy, jeśli uwzględnić zelektryfikowane hybrydy plug-in (xEV).
Dostępność modeli z segmentu Top-End w pierwszym kwartale roku była ograniczona, głównie ze względu na zmiany modelowe Klasy G oraz wariantów Mercedes-AMG Klasy E i GLC, a także wąskie gardła w łańcuchu dostaw. W całym 2024 r. Mercedes-Benz zaprezentuje dwanaście nowości z grupy Top-End, w tym osiem nowych Mercedesów-AMG oraz elektryczną Klasę G. Producent luksusowych aut ze Stuttgartu pokazał właśnie odnowionego EQS-a Limuzynę, który po obszernej aktualizacji oferuje nawet ponad 800 km zasięgu i jeszcze wygodniejsze tylne siedzenia, a jego wizualnym wyróżnikiem jest pionowo ustawiona gwiazda
na przedniej pokrywie. Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem w swoim segmencie we wszystkich kluczowych regionach.
Sprzedaż samochodów z segmentu Core w pierwszym kwartale wzrosła o 8%, napędzana silnym wzrostem GLC – za co odpowiada lepsza dostępność części do tej linii modelowej. Oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach ulegnie ona dalszej poprawie.
W Chinach wdrażanie lokalnie produkowanej Klasy E z długim rozstawem osi przebiega zgodnie z planem, sprzedaż
Mercedesa-Maybacha Klasy S utrzymuje się na wysokim poziomie (+13%), a Mercedes-Benz pozostaje pierwszym wyborem wśród tamtejszych klientów w segmencie pojazdów wycenianych na ponad 1 milion CNY.
W Niemczech w pierwszym kwartale Mercedes-Benz pozostawał liderem rynku w segmencie premium, jednak po nagłym zakończeniu zachęt podatkowych spadł popyt klientów na pojazdy typu BEV.
Na rynku USA dzięki zwiększonej dostępności GLC sprzedaż wzrosła o 3%.
Mercedes-Benz Cars kontynuuje transformację doświadczeń klientów związanych z zakupem samochodu. W lutym, jako jedenasty rynek, model sprzedaży bezpośredniej wprowadził oddział trójramiennej gwiazdy w Tajlandii.
* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS oraz EQS SUV * Core: wszystkie warianty Klas C i E, w tym EQC, EQE oraz EQE SUV * Entry: wszystkie warianty Klas A i B, w tym EQA, EQB oraz smart ** Europa: Unia Europejska, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia *** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk Wszystkie wyniki zaokrąglono. Wstępne dane mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe. |
Mercedes-Benz Vans
„Oddział Mercedes-Benz Vans rozpoczął 2024 r. od doskonałych wyników w pierwszym kwartale. Dzięki naszej mocnej ofercie produktów byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż w porównaniu z poprzednim rokiem o 7% i tym samym ponownie mamy za sobą kolejny najlepszy pierwszy kwartał w historii, z liczbą 105 400 aut sprzedanych na całym świecie. Zamierzamy kontynuować
ten trend – wiosną tego roku, po wprowadzeniu na rynek nowych samochodów użytkowych średniej wielkości oraz nowego eSprintera, jeszcze bardziej wzmocnimy nasze portfolio i uczynimy je dla naszych klientów jeszcze atrakcyjniejszym” – powiedział Klaus Rehkugler, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans.
W minionych trzech miesiącach roku dywizja Mercedes-Benz Vans zwiększyła swoją sprzedaż o 7% i po raz pierwszy przekroczyła w pierwszym kwartale granicę 100 000 sprzedanych aut dostawczych (105 400), osiągając najlepszy w historii wynik
w tym okresie. Od stycznia do marca dostawy rosły między innymi w USA i Chinach: na strategicznie ważnym rynku amerykańskim zanotowano 15-procentowy wzrost popytu (16 100 samochodów), co czyni go największym rynkiem zbytu Mercedes-Benz Vans po rodzimych Niemczech. W Państwie Środka dywizja wypracowała imponujący, 27-procentowy przyrost sprzedaży; w pierwszym kwartale klienci kupili tam 7700 średniej wielkości aut użytkowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.
Popyt na komercyjne pojazdy użytkowe utrzymywał się na wysokim poziomie (+11%, 92 800 egzemplarzy). W segmencie samochodów prywatnych sprzedaż spadła o 16%, do 12 700 sztuk, za co odpowiadają zmiany modelowe Klasy V i EQV.
Popyt na elektryczne vany w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku spadł do 3000 aut (-17%), co w Niemczech było spowodowane nagłym zakończeniem zachęt podatkowych. Oczekuje się, że całoroczna sprzedaż jednostkowa Mercedes-Benz Vans będzie nieco niższa od rekordowego wyniku zanotowanego w 2023 r.
Przegląd wyników sprzedaży | |||||
I kw. 2024 | I kw. 2023 | Zmiana w % | |||
Mercedes-Benz Vans | 105 400 | 98 900 | +7% | ||
- w tym: elektryczne auta użytkowe | 3000 | 3600 | -17% | ||
Sprzedaż Mercedes-Benz Vans według segmentów* | |||||
- w tym: komercyjne duże auta użytkowe | 56 700 | 51 300 | +10% | ||
- w tym: komercyjne auta użytkowe średniej wielkości | 31 100 | 26 300 | +18% | ||
- w tym: prywatne auta użytkowe średniej wielkości | 11 400 | 13 100 | -13% | ||
- w tym: komercyjne małe auta użytkowe | 5100 | 6200 | -19% | ||
- w tym: prywatne małe auta użytkowe | 1200 | 1900 | -37% | ||
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars według regionów i rynków | |||||
Europa** | 67 000 | 65 500 | +2% | ||
- w tym: Niemcy | 23 900 | 23 700 | +1% | ||
Azja | 9800 | 7900 | +24% | ||
- w tym: Chiny | 7700 | 6000 | +27% | ||
Ameryka Północna*** | 19 400 | 16 200 | +20% | ||
- w tym: USA | 16 100 | 13 900 | +15% | ||
Reszta świata | 9200 | 9200 | -0% |
* prywatne samochody użytkowe: średniej wielkości samochody użytkowe obejmują Klasę V i EQV, małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i EQT 200 (zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 19,3–20,7 kWh/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km). Uwaga: podane wartości zostały określone zgodnie z zalecaną procedurą pomiarową – WLTP (Worldwide Harmoned Light Vehicles Test Procedure). Zamieszczone przedziały odnoszą się do rynku niemieckiego. Zużycie paliwa, zużycie energii i emisje CO2 samochodu zależą nie tylko od efektywnego wykorzystania paliwa lub energii przez sam pojazd, ale także
od stylu jazdy kierowcy oraz innych czynników nietechnicznych.
* komercyjne samochody użytkowe: duże samochody użytkowe, w tym (e)Sprinter, średniej wielkości samochody użytkowe, w tym (e)Vito, małę samochody użytkowe, w tym (e)Citan
** Europa: Unia Europejska, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia
*** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk
Wszystkie wyniki zaokrąglono. Wstępne dane mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Uwaga:
w niniejszym dokumencie, jeśli nie wskazano inaczej, Mercedes-Benz oznacza markę samochodów osobowych Mercedes-Benz. Sprzedaż Mercedes-Benz według regionów i rynków przedstawia jedynie częściowy obraz całkowitej sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz. Model może plasować się w różnych segmentach. W odniesieniu do całkowitej sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz modeli nie liczy się podwójnie. Okresem porównawczym dla zmian procentowych podanych w tym dokumencie jest analogiczny okres ubiegłego roku, chyba że wskazano inaczej. Termin „zamówienia” w niniejszym dokumencie odnosi się
do zamówień otrzymanych od klientów końcowych, a także od krajowych spółek Mercedes-Benz AG.
Wypowiedzi prognozujące:
niniejszy dokument zawiera stwierdzenia dotyczące przyszłości, które odzwierciedlają nasze obecne poglądy na temat przyszłych wydarzeń. Słów „przewidywać”, „zakładać”, „wierzyć”, „szacować”, „oczekiwać”, „zamierzać”, „może”, „mogłoby”, „planować”, „projektować”, „powinno” i podobnych wyrażeń używa się do identyfikacji stwierdzeń wybiegających w przyszłość. Stwierdzenia
te obarczone są wieloma czynnikami ryzyka i niepewności, do których należą: niekorzystny rozwój globalnych warunków gospodarczych, w szczególności negatywna zmiana warunków na naszych najważniejszych rynkach; pogorszenie naszych możliwości refinansowania na rynku kredytowym i finansowym; zdarzenia siły wyższej, w tym klęski żywiołowe, pandemie, akty terroryzmu, niepokoje polityczne, konflikty zbrojne, wypadki przemysłowe i ich wpływ na naszą działalność sprzedażową, zakupową, produkcyjną lub w obszarze usług finansowych; zmiany kursów walut oraz przepisów celnych i handlu zagranicznego; zmiany w przepisach i politykach rządowych (lub w ich interpretacji), w szczególności te odnoszące się do emisji gazów cieplarnianych przez pojazdy, zużycia paliwa i bezpieczeństwa lub raportowania ESG (kwestie środowiskowe, społeczne lub ładu korporacyjnego); podwyżki cen paliw, surowców lub energii; zakłócenia w produkcji spowodowane niedoborami materiałów
lub energii, strajkami pracowników lub niewypłacalnością dostawców; zmiana preferencji konsumentów w kierunku mniejszych pojazdów o niższej marży; ograniczony popyt na pojazdy w pełni elektryczne; możliwy brak akceptacji dla naszych produktów
lub usług, który ograniczy naszą zdolność do osiągania cen i odpowiedniego wykorzystania naszych mocy produkcyjnych; spadek cen odsprzedaży pojazdów używanych; skuteczne wdrażanie środków redukcji kosztów i optymalizacji wydajności; perspektywy biznesowe spółek, w których posiadamy znaczące udziały kapitałowe; pomyślna realizacja strategicznych kooperacji i wspólnych przedsięwzięć; rozstrzygnięcie toczących się dochodzeń rządowych lub zleconych przez rządy oraz wynik toczących
się albo grożących przyszłych postępowań prawnych; a także inne ryzyka i niepewności, z których część została opisana pod nagłówkiem „Raport o ryzyku i szansach” (ang. Risk and Opportunity Report) w bieżącym raporcie rocznym Mercedes-Benz Group. Jeżeli zmaterializuje się którekolwiek z tych ryzyk i niepewności lub jeśli założenia leżące u podstaw któregokolwiek z naszych stwierdzeń dotyczących przyszłości okażą się nieprawidłowe, rzeczywiste wyniki mogą istotnie różnić się od tych, które wyrażamy lub sugerujemy w takich stwierdzeniach. Nie zamierzamy ani nie bierzemy na siebie żadnego obowiązku aktualizowania tych stwierdzeń, ponieważ opierają się one wyłącznie na okolicznościach występujących w dniu publikacji.