Warszawa,
19
kwietnia
2024
|
16:59
Europe/Warsaw

W pierwszym kwartale 2024 r. Mercedes-Benz sprzedał 568 400 aut osobowych i użytkowych na świecie, imponujący wzrost rejestracji w Polsce

·       Sprzedaż Mercedes-Benz Cars w pierwszym kwartale br. osiągnęła poziom 463 000 sztuk; dobry start w USA, solidne wyniki w Europie, zmiany modelowe w Azji, wysoka sprzedaż hybryd plug-in

·       Sprzedaż aut osobowych w różnych częściach świata ograniczyły wąskie gardła w łańcuchu dostaw

·       W Polsce liczba rejestracji nowych osobowych Mercedesów od stycznia do marca br. wzrosła o 49,9%, do 6431 samochodów; to znacznie wyższy wzrost niż konkurencyjnych marek i zasługa bardzo dobrej dostępności aut u dealerów

·       Mercedes-Benz Vans: wysoka sprzedaż w pierwszym kwartale – 105 400 sztuk

Firma Mercedes-Benz Group sprzedała w pierwszym kwartale 2024 r. na całym świecie 568 400 samochodów osobowych
 i użytkowych (-6%). Dywizja Mercedes-Benz Cars odnotowała wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych (+3%) oraz dobre wyniki w Europie, szczególnie w Wielkiej Brytanii (+43%) i Francji (+35%), a także w Polsce, gdzie wzrost liczby rejestracji w tym czasie sięgnął 50% (6431 egzemplarzy). Na dostawy w Azji wpływ miały zmiany modelowe oraz ograniczenia w łańcuchu dostaw. Oddział Mercedes-Benz Vans osiągnął wysokie wyniki dzięki rosnącej sprzedaży w Chinach (+27%) i Stanach Zjednoczonych (+15%).

Mercedes-Benz Cars

„Nasi klienci mogą spodziewać się ekscytującego 2024 roku, w trakcie którego zaprezentujemy szereg fantastycznych nowych produktów, szczególnie z segmentu Top-End. Wielkimi krokami zbliża się jedno z najważniejszych wydarzeń – już za kilka dni, podczas targów Auto China w Pekinie, odbędzie się długo wyczekiwana światowa premiera całkowicie nowej elektrycznej Klasy G” – powiedziała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. sprzedaży i marketingu.

Sprzedaż Mercedes-Benz Cars w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 463 000 sztuk (-8%). Dobre wyniki uzyskano
 we wszystkich regionach z wyjątkiem Azji, gdzie tymczasowy silny wpływ na liczbę dostaw miały zmiany modelowe oraz wąskie gardła w łańcuchu dostaw. Spadek odnotowany w Chinach był spowodowany głównie trwającym wdrażaniem do produkcji nowej Klasy E z długim rozstawem osi, która cieszy się tam bardzo dużą popularnością; w nadchodzących kwartałach spodziewany jest wzrost sprzedaży.

Na polskim rynku Mercedes-Benz zanotował imponujący wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych. Od stycznia 
do marca 2024 r. ich liczba wzrosła o 49,9%, do 6431 egzemplarzy. Do takiego wyniku przyczyniła się bardzo dobra dostępność aut u dealerów w Polsce. Wzrost Mercedes-Benz w pierwszym kwartale jest znacznie wyższy niż konkurencyjnych marek i zapewnia producentowi ósmą pozycję w rankingu najchętniej wybieranych marek oraz 4,6% udziału w krajowym rynku motoryzacyjnym. Listę najpopularniejszych modeli otwiera bestsellerowy GLC z wynikiem 883 szt. (+5,2%). Za nim uplasowały się samochody kompaktowe: GLB (575 szt., +182%), CLA (550 szt., +102%) oraz GLC Coupe (499 szt., +125%). Pierwszą piątkę zamyka 
GLE, który w pierwszym kwartale osiągnął w Polsce 10-procentowy wzrost sprzedaży i trafił do 433 nabywców. Najwyższy skok popularności zanotowała nowa Klasa E (366 egz., +289%). Dużym wzięciem cieszyły się również kompaktowe SUV-y z napędem elektrycznym: EQA (104szt., +96%) oraz EQE (70 egz., +7,7%).

Światowy popyt na hybrydowe odmiany plug-in w pierwszych trzech miesiącach roku wzrósł o 6%. Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych Mercedes-Benz Cars z napędem akumulatorowym (BEV) osiągnęła w tym czasie poziom 47 500 sztuk (-8%); na wynik ten rzutowało zakończenie cyklu produkcyjnego smarta fortwo (-30%). W pierwszym kwartale pojazdy elektryczne miały 10-procentowy udział w całkowitej sprzedaży Mercedes-Benz Cars – oraz 19-procentowy, jeśli uwzględnić zelektryfikowane hybrydy plug-in (xEV).

Dostępność modeli z segmentu Top-End w pierwszym kwartale roku była ograniczona, głównie ze względu na zmiany modelowe Klasy G oraz wariantów Mercedes-AMG Klasy E i GLC, a także wąskie gardła w łańcuchu dostaw. W całym 2024 r. Mercedes-Benz zaprezentuje dwanaście nowości z grupy Top-End, w tym osiem nowych Mercedesów-AMG oraz elektryczną Klasę G. Producent luksusowych aut ze Stuttgartu pokazał właśnie odnowionego EQS-a Limuzynę, który po obszernej aktualizacji oferuje nawet ponad 800 km zasięgu i jeszcze wygodniejsze tylne siedzenia, a jego wizualnym wyróżnikiem jest pionowo ustawiona gwiazda 
na przedniej pokrywie. Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem w swoim segmencie we wszystkich kluczowych regionach.

Sprzedaż samochodów z segmentu Core w pierwszym kwartale wzrosła o 8%, napędzana silnym wzrostem GLC – za co odpowiada lepsza dostępność części do tej linii modelowej. Oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach ulegnie ona dalszej poprawie.

W Chinach wdrażanie lokalnie produkowanej Klasy E z długim rozstawem osi przebiega zgodnie z planem, sprzedaż
Mercedesa-Maybacha Klasy S utrzymuje się na wysokim poziomie (+13%), a Mercedes-Benz pozostaje pierwszym wyborem wśród tamtejszych klientów w segmencie pojazdów wycenianych na ponad 1 milion CNY.

W Niemczech w pierwszym kwartale Mercedes-Benz pozostawał liderem rynku w segmencie premium, jednak po nagłym zakończeniu zachęt podatkowych spadł popyt klientów na pojazdy typu BEV.

Na rynku USA dzięki zwiększonej dostępności GLC sprzedaż wzrosła o 3%.

Mercedes-Benz Cars kontynuuje transformację doświadczeń klientów związanych z zakupem samochodu. W lutym, jako jedenasty rynek, model sprzedaży bezpośredniej wprowadził oddział trójramiennej gwiazdy w Tajlandii.

 

 

 

 

 

 

Przegląd wyników sprzedaży

  
 

I kw. 2024

I kw. 2023

Zmiana
w %

 

Mercedes-Benz Group

568 400

602 400

-6%

 

-    w tym: BEV-y

50 500

55 200

-9%

 
     

Mercedes-Benz Cars

 463 000

503 500

-8%

 

-        w tym: BEV-y

 47 500

51 600

-8%

 

-        w tym: xEV-y

90 200

91 700

-2%

 
     

Sprzedaż Mercedes-Benz Cars według segmentów*

    

Top-End

 66 600

91 800

-27%

 

Core

  267 700

248 400

+8%

 

Entry

128 800

163 300

-21%

 
     

Sprzedaż Mercedes-Benz Cars według regionów i rynków

    

Europa**

 160 200

 163 900

-2%

 

-         w tym: Niemcy

 50 400

 60 500

-17%

 

-        w tym: Polska

6431

4291

+50%

 

Azja

 210 700

 247 700

-15%

 

-        w tym: Chiny

 168 900

 191 000

-12%

 

Ameryka Północna***

 74 000

 75 100

-1%

 

-        w tym: USA

 66 600

 64 500

+3%

 

Reszta świata

 18 000

 16 800

+7%

 

* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS oraz EQS SUV

* Core: wszystkie warianty Klas C i E, w tym EQC, EQE oraz EQE SUV 

* Entry: wszystkie warianty Klas A i B, w tym EQA, EQB oraz smart 

** Europa: Unia Europejska, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia

*** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk

Wszystkie wyniki zaokrąglono. Wstępne dane mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.

  


 

Mercedes-Benz Vans

„Oddział Mercedes-Benz Vans rozpoczął 2024 r. od doskonałych wyników w pierwszym kwartale. Dzięki naszej mocnej ofercie produktów byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż w porównaniu z poprzednim rokiem o 7% i tym samym ponownie mamy za sobą kolejny najlepszy pierwszy kwartał w historii, z liczbą 105 400 aut sprzedanych na całym świecie. Zamierzamy kontynuować 
ten trend – wiosną tego roku, po wprowadzeniu na rynek nowych samochodów użytkowych średniej wielkości oraz nowego eSprintera, jeszcze bardziej wzmocnimy nasze portfolio i uczynimy je dla naszych klientów jeszcze atrakcyjniejszym” – powiedział Klaus Rehkugler, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans.

W minionych trzech miesiącach roku dywizja Mercedes-Benz Vans zwiększyła swoją sprzedaż o 7% i po raz pierwszy przekroczyła w pierwszym kwartale granicę 100 000 sprzedanych aut dostawczych (105 400), osiągając najlepszy w historii wynik 
w tym okresie. Od stycznia do marca dostawy rosły między innymi w USA i Chinach: na strategicznie ważnym rynku amerykańskim zanotowano 15-procentowy wzrost popytu (16 100 samochodów), co czyni go największym rynkiem zbytu Mercedes-Benz Vans po rodzimych Niemczech. W Państwie Środka dywizja wypracowała imponujący, 27-procentowy przyrost sprzedaży; w pierwszym kwartale klienci kupili tam 7700 średniej wielkości aut użytkowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Popyt na komercyjne pojazdy użytkowe utrzymywał się na wysokim poziomie (+11%, 92 800 egzemplarzy). W segmencie samochodów prywatnych sprzedaż spadła o 16%, do 12 700 sztuk, za co odpowiadają zmiany modelowe Klasy V i EQV.
 Popyt na elektryczne vany w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku spadł do 3000 aut (-17%), co w Niemczech było spowodowane nagłym zakończeniem zachęt podatkowych. Oczekuje się, że całoroczna sprzedaż jednostkowa Mercedes-Benz Vans będzie nieco niższa od rekordowego wyniku zanotowanego w 2023 r.

Przegląd wyników sprzedaży

  
 

I kw. 2024

I kw. 2023

Zmiana w %

 

Mercedes-Benz Vans

105 400

98 900

+7%

 

-    w tym: elektryczne auta użytkowe

3000

3600

-17%

 
     

Sprzedaż Mercedes-Benz Vans według segmentów*

    

-         w tym: komercyjne duże auta użytkowe

56 700

51 300

+10%

 

-         w tym: komercyjne auta użytkowe średniej wielkości

31 100

26 300

+18%

 

-         w tym: prywatne auta użytkowe średniej wielkości

11 400

13 100

-13%

 

-         w tym: komercyjne małe auta użytkowe

5100

6200

-19%

 

-         w tym: prywatne małe auta użytkowe

1200

1900

-37%

 
     

Sprzedaż Mercedes-Benz Cars według regionów i rynków

    

Europa**

67 000

65 500

+2%

 

-        w tym: Niemcy

23 900

23 700

+1%

 

Azja

9800

7900

+24%

 

-        w tym: Chiny

7700

6000

+27%

 

Ameryka Północna***

19 400

16 200

+20%

 

-        w tym: USA

16 100

13 900

+15%

 

Reszta świata

9200

9200

-0%

 

* prywatne samochody użytkowe: średniej wielkości samochody użytkowe obejmują Klasę V i EQV, małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i EQT 200 (zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 19,3–20,7 kWh/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km). Uwaga: podane wartości zostały określone zgodnie z zalecaną procedurą pomiarową – WLTP (Worldwide Harmoned Light Vehicles Test Procedure). Zamieszczone przedziały odnoszą się do rynku niemieckiego. Zużycie paliwa, zużycie energii i emisje CO2 samochodu zależą nie tylko od efektywnego wykorzystania paliwa lub energii przez sam pojazd, ale także
 od stylu jazdy kierowcy oraz innych czynników nietechnicznych.

* komercyjne samochody użytkowe: duże samochody użytkowe, w tym (e)Sprinter, średniej wielkości samochody użytkowe, w tym (e)Vito, małę samochody użytkowe, w tym (e)Citan

** Europa: Unia Europejska, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia

*** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk

Wszystkie wyniki zaokrąglono. Wstępne dane mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.

Uwaga:

w niniejszym dokumencie, jeśli nie wskazano inaczej, Mercedes-Benz oznacza markę samochodów osobowych Mercedes-Benz. Sprzedaż Mercedes-Benz według regionów i rynków przedstawia jedynie częściowy obraz całkowitej sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz. Model może plasować się w różnych segmentach. W odniesieniu do całkowitej sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz modeli nie liczy się podwójnie. Okresem porównawczym dla zmian procentowych podanych w tym dokumencie jest analogiczny okres ubiegłego roku, chyba że wskazano inaczej. Termin „zamówienia” w niniejszym dokumencie odnosi się 
do zamówień otrzymanych od klientów końcowych, a także od krajowych spółek Mercedes-Benz AG.


Wypowiedzi prognozujące:

niniejszy dokument zawiera stwierdzenia dotyczące przyszłości, które odzwierciedlają nasze obecne poglądy na temat przyszłych wydarzeń. Słów „przewidywać”, „zakładać”, „wierzyć”, „szacować”, „oczekiwać”, „zamierzać”, „może”, „mogłoby”, „planować”, „projektować”, „powinno” i podobnych wyrażeń używa się do identyfikacji stwierdzeń wybiegających w przyszłość. Stwierdzenia 
te obarczone są wieloma czynnikami ryzyka i niepewności, do których należą: niekorzystny rozwój globalnych warunków gospodarczych, w szczególności negatywna zmiana warunków na naszych najważniejszych rynkach; pogorszenie naszych możliwości refinansowania na rynku kredytowym i finansowym; zdarzenia siły wyższej, w tym klęski żywiołowe, pandemie, akty terroryzmu, niepokoje polityczne, konflikty zbrojne, wypadki przemysłowe i ich wpływ na naszą działalność sprzedażową, zakupową, produkcyjną lub w obszarze usług finansowych; zmiany kursów walut oraz przepisów celnych i handlu zagranicznego; zmiany w przepisach i politykach rządowych (lub w ich interpretacji), w szczególności te odnoszące się do emisji gazów cieplarnianych przez pojazdy, zużycia paliwa i bezpieczeństwa lub raportowania ESG (kwestie środowiskowe, społeczne lub ładu korporacyjnego); podwyżki cen paliw, surowców lub energii; zakłócenia w produkcji spowodowane niedoborami materiałów 
lub energii, strajkami pracowników lub niewypłacalnością dostawców; zmiana preferencji konsumentów w kierunku mniejszych pojazdów o niższej marży; ograniczony popyt na pojazdy w pełni elektryczne; możliwy brak akceptacji dla naszych produktów
 lub usług, który ograniczy naszą zdolność do osiągania cen i odpowiedniego wykorzystania naszych mocy produkcyjnych; spadek cen odsprzedaży pojazdów używanych; skuteczne wdrażanie środków redukcji kosztów i optymalizacji wydajności; perspektywy biznesowe spółek, w których posiadamy znaczące udziały kapitałowe; pomyślna realizacja strategicznych kooperacji i wspólnych przedsięwzięć; rozstrzygnięcie toczących się dochodzeń rządowych lub zleconych przez rządy oraz wynik toczących 
się albo grożących przyszłych postępowań prawnych; a także inne ryzyka i niepewności, z których część została opisana pod nagłówkiem „Raport o ryzyku i szansach” (ang. Risk and Opportunity Report) w bieżącym raporcie rocznym Mercedes-Benz Group. Jeżeli zmaterializuje się którekolwiek z tych ryzyk i niepewności lub jeśli założenia leżące u podstaw któregokolwiek z naszych stwierdzeń dotyczących przyszłości okażą się nieprawidłowe, rzeczywiste wyniki mogą istotnie różnić się od tych, które wyrażamy lub sugerujemy w takich stwierdzeniach. Nie zamierzamy ani nie bierzemy na siebie żadnego obowiązku aktualizowania tych stwierdzeń, ponieważ opierają się one wyłącznie na okolicznościach występujących w dniu publikacji.